Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eee PC, maken till sk-t


hasen

Rekommendera Poster

Jaha, var med i IT-köret från 1970 ungefär. En datamaskin (ja, så hette det på den tiden) tog fysiskt upp minst ett rum. Sedan ledde utvecklingen till PC:n. Wow, nu hände det något. Men, vart är vi på väg nu? Efter alla dessa år med lap tops? Här sitter jag med en Asus Eee PC.... eller satt skall jag väl säga. Nu skriver jag på en dator istället. Vad jag än försöker att göra så lever detta lågprisskräp sitt eget liv.Det är sällan man lyckas att skriva färdigt något utan att den, mitt i jobbet, förminskar texten till oläslighet och lämnar ingen chans att komma tillbaka?! Tips alltså: Gå inte på reklamen, skaffa en DATOR istället!

 

haasen

 

 

 

 

Moderator har redigerat bort ett gäng med tomrader

//gästen - Moderator för Bärbara datorer

 

[inlägget ändrat 2008-11-28 22:45:18 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får vad man betalar för. :)

 

Men dessa minidatorer (ny kostym, samma namn) kommer nog att växa till sig i den mening att de fungerar så bra som folk vill. Köprarna har i princip redan dödat Linux på dessa datorer, köparna betalar tydligen gärna lite extra för att få Windows XP i stället.

 

Det är nåt att fundera på för alla pingvinkramare...

[inlägget ändrat 2008-11-28 22:53:46 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag än försöker att göra så lever detta lågprisskräp sitt eget liv.Det är sällan man lyckas att skriva färdigt något utan att den, mitt i jobbet, förminskar texten till oläslighet och lämnar ingen chans att komma tillbaka?! Tips alltså: Gå inte på reklamen, skaffa en DATOR istället!

Vad fick dig att köpa denna billiga laptop?

Bara nyfiken, eller hade du något egentligt behov att skaffa den?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en kamrat som kollat den. Gillade inte tangentbordet. Själv fick jag 1995 en Compaq bärbar på jobbet 486DX33MHz och 16MB RAM

och 9tums skärm.

Det första jag gjorde var att beställa en 17" skärm att koppla den till på kontoret.

Eftersom jag suttit med 9tum så känns de här för mig som skämt.

Men jag såg en sådan här mini på tåget Stockholm Göteborg idag.

Resten sitter ju med vanliga bärbara på tåget., 13"? och större.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
hasen skrev:

Här sitter jag med en Asus Eee PC.... eller satt skall jag väl säga. Nu skriver jag på en dator istället. Vad jag än försöker att göra så lever detta lågprisskräp sitt eget liv.

 

Jag som tänkte eller rättare sagt var sugen på att köpa en sådan Eee-PC. :)

Har länge promenerat runt och tittat på dom där små charmiga datorerna, men kanske får jag nu tänka om.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
2Many2 skrev:

inte då, du kommer att söka din egen kunskap och läsa användarreferenser med mera :)

 

Visst är det så. Något jag tycker om kanske inte nästa tycker om. Smaken är ju som bekant som baken - delad. :)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Om du vill ha 17" skärm har du ju köpt fel dator från början?"

Målet var ju att ha en bärbar. Så den gick att ha med på resorna.

En sådan här Compaq med 9" kostade 1995 ca 35000kr+moms.

Vilket nästan var 2 månadslöner för mig.

 

Ställer mig klart tveksam till att det fanns "bärbara" med 17" skärm 1995 och om det fanns hade den nog inte legat inom budget.

Vid köpet var det en av företagets två snabbaste bärbara. Den andra hade utvecklingschefen.

Dessutom fanns det en skatteteknisk finess.

35000kr måste skrivas av.

17" som kostade ca 9500kr låg under 10000kr gränsen (gällde för stora företag 1995) vilket gjorde att den kunde skrivas av direkt när den köptes separat.

 

Och 9" kändes lyxigt för mig 1995.

Min första bärbara 1984, en Epson med som jag minns 16kB minne (extrautrustad med ytterligare 16kB) hade typ 2" skärm och inbyggd skrivare.

Men stort tangentbord och storlek som en modern bärbar med 17" skärm.

Skrev på pappersremsa typ kassakvitto. Funkade utmärkt.

Imponerade på kunderna när man direkt under besöket kunde köra ut det tekniska underlaget för offerten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som tänkte eller rättare sagt var sugen på att köpa en sådan Eee-PC. :)
Det finns ju en hel familj av Eee-datorer så det är ju inte ens säkert att den du är intresserad av och hasen har är likadana.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Cecilia skrev:

 

Det finns ju en hel familj av Eee-datorer så det är ju inte ens säkert att den du är intresserad av och hasen har är likadana.

 

Det har du rätt i. :)

 

Men man blir ju lite fundersam när det sker en helt plötslig förminskning av texten, som Hasen påstår, när man sitter och jobbar med något. Då blir det att man drar öronen till sig.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...