Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

grafikkortsbyte?


holoovo

Rekommendera Poster

Hej!

Har i dagarna fått en tidig julklapp (ironi) i form av att grafikkortet håller på att ge upp. Jag sitter på en Pavilion d4085 Win XP med ett Radeon X850XT PCI-express, ett 400W nätagg å har lite funderingar om vad jag skulle kunna byta till. En stor besvikelse var det nu när Call of Duty 5 släpptes å det visade sig att grafikkortet inte räckte till. Någon som har någon ide om vad jag skulle kunna våga köpa för att inte köpa grisen i säcken? Det vore ju drygt om inte datorn orkar driva kortet. Jag läste någonstans om någon formel som kunde hjälpa till att räkna ut hur mycket varje grej fick dra..??Nån som kan förklara den? Tacksam för all hjälp.

 

/Hooloovoo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

radeon HD 3870 kan nog vara ett bra val...

 

med de data du givit.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok...

är det några andra data du skulle behöva menar du eller..??

jag är jättetacksam för rådet iaf :)

är sapphires variant nåt att ha eller? vet du?

 

/hooloovoo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, man brukar säga att man kan matcha grafik med processor. men där är jag inte så kunnig. Begräsning idag ligger annars ofta i exakt det du givit, dvs nätagget. 3870 är dock ett bra budgetkort som ska klara sig på 400 W.

 

Stöd för DirectX10 dessutom. och kostar bara kring 700 kr. Ganska lagom kostnad för en julklapp :)

 

Sapphire? Visst, har ett 4850 från dem i datorn nu. de fungerar men jag har inte så stor erfarenhet av olika märken. Du för vänta på RN eller kanske Stålis :)

 

Se bara till att kortet har rätt utgångar för dig. HDMi, DVI, VGA?

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, man brukar säga att man kan matcha grafik med processor. men där är jag inte så kunnig.

Det kommer bromsas mycket av datorns P4 3.4GHz så därför vore det billigare HD3850 ett precis lika bra val. :) Riktigt billigt kan det i så fall bli om man nöjer sig med 256MB-modellen från drygt femhundra spänn. Men så låg minnesmängd bör man inte stanna vid idag utan det är helt klart värt ett par hundralappar extra för 512MB:

http://www.pixmania.com/se/se/742037/art/sapphire-technology/radeon-hd-3850-512-mb-ddr.html?srcid=910&Partenaire=Prisjakt&CodePromo=oui

(lite rabatt också ifall man använder länken ovan från Prisjakt)

 

Stöd för DirectX10 dessutom.

Och inte bara det utan även DX 10.1 (som kom i och med service pack 1 för Vista). :)

 

holoovo skrev:

är sapphires variant nåt att ha eller?

Javisst, och speciellt med tanke på att de brukar vara billiga. :thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2008-11-28 22:39:23 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aaaaaaaahhhhhhhh!!!! *sliter håret i förtvivlan*

sitter å läser om grafikkorten å det står att korten är PCI-E x 16 2.0

jag antar att det är bakåtkompatibelt för jag har förmodligen inte 2.0 i en 3 år gammal dator eller hur?? Det kanske segar ner eftersom det är en långsammare anslutning så att vitsen med ett bra kort försvinner..??

processorn är P4 3.4GHz.

Ja just det ja också ... minnestypen... hur påverkar den ? måste den matchas mot det man har i datorn i övrigt eller??

 

/hooloovoo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske segar ner eftersom det är en långsammare anslutning så att vitsen med ett bra kort försvinner..??

Nej, faktum är att det inte hade haft någon avgörande betydelse för prestandan om datorn så hade haft agp-port istället! PCIe 2.0 är iaf bakåtkompatibel så ur den aspekten är det bara att köra med i princip vilket PCIe 16x-kort som helst. :thumbsup:

 

Ja just det ja också ... minnestypen... hur påverkar den ? måste den matchas mot det man har i datorn i övrigt eller??

Vad datorn har för arbetsminne spelar ingen som helst roll. Men utgå ändå från åtminstone DDR3 på grafikkortet då DDR2 helt uteslutande är mycket lägre klockat.

 

Edit:

Såg nu att HD3850-kortet jag hade länkat till var utrustat med DDR2..! :thumbsdown: till RN! Det förklarar iaf det låga priset. Och för modellerna med vettiga minneshastigheter så börjar priserna hamna i klass med Monshi:s förslag HD3870, så kanske ska han ha en :thumbsup: för det ändå... :)

 

[inlägget ändrat 2008-11-28 23:59:51 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack tack för all info :)

Tur att människor som ni hänger på sånahär ställen så man kan fråga er...

Nu vet jag lite bättre vad jag ska leta efter.

Poäng till er båda eftersom ni dessutom svarar en fredagkväll:)

 

/Hooloovoo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...