Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför hittar inte Vista min skärm?!


erikskywalker

Rekommendera Poster

erikskywalker

Hej!

Jag har nyss köpt en ny laptop och skulle koppla in min stationära skärm. Vista är intstallerat. Skärmen är från 2006.

Kör med en HDMI-->DVI kabel.

När jag startar datorn kommer startskärmen med Fujitsu upp i den stationära skärmen men någonstans innan Vista öppnas byter den till den bärbara skärmen! När jag försöker ställa om detta i grafiken, bildskärmar, så går det inte, min stationära skärm hittas inte! Gör jag något fel?

 

Tacksam för alla svar, mvh Erik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt att Vista inte gillar den stationära skärmen eftersom den inte har HDMI anslutning. Skydd av upphovsrättsskyddat material som det kallas för.

Något som Vista är konstruerat runt, skydd av upphovsrättsskyddat material

http://www.microsoft.com/whdc/device/stream/output_protect.mspx

http://download.microsoft.com/download/9/8/f/98f3fe47-dfc3-4e74-92a3-088782200fe7/TWEN05006_WinHEC05.ppt

http://download.microsoft.com/download/5/b/9/5b97017b-e28a-4bae-ba48-174cf47d23cd/MED038_WH06.ppt

http://download.microsoft.com/download/9/8/f/98f3fe47-dfc3-4e74-92a3-088782200fe7/TWEN05005_WinHEC05.ppt

jämför

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1027676

"drivarproblemet" är vad nVidia tvingats till för att bli kompatibelt med Vista

"This means that no drivers that potentially threaten premium content can be loaded."

från

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html#drivers

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikskywalker

Det låter ju helt galet! Ska jag behöva gå tillbaka till XP för att kunna koppla in min skärm? Det måste ju vara flera tusen användare som vill koppla in en stationär skärm med Vista? Finns inga vägar runt det?

 

Tack för svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt att Vista inte gillar den stationära skärmen eftersom den inte har HDMI anslutning. Skydd av upphovsrättsskyddat material som det kallas för.

Nja, det gäller väl enbart vid uppspelning av DRM-skyddat material. Starta Windows ska inte vara något problem. Hur fanken skulle då Windows Vista ens fungera med grafikkort med VGA-utgång?

 

Någon lösning på problemet kan jag dock inte ge... Uppdaterade drivrutiner är dock alltid bra att ha.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikskywalker

Ok, datorn är dock bara en månad gammal, men jag har ju installerat om Vista, så jag kanske måste uppdatera Drivers då också?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikskywalker

Det lustiga är ju dock att skärmen hittas under uppstart, men sen kopplas bort.

Kan det fortfarande vara drivers då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen hittas inte alls? För min spontana tanke var annars att du försöker skicka för hög upplösning till skärmen.

 

Mmh, nä, jag vet inte.

men som sagt, om HDCP vore ett problem då borde jag alltså inte kunna ta DVI->VGA adaptern och ansluta denna till min skärm med 1680x1050? Kör nu givetvis DVI rakt igenom men vill minnas att jag testat med VGA.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikskywalker

Ok, nu har jag installerat senaste drivers och testat allt jag kommit på, och som skickats i länkar ovan. Vista hittar fortfarande inte skärmen...förutom vid uppstarten när det står Fujitsu...

Var ska jag vända mig?? Sjukt irriterande...!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att det kommer text på den vid uppstart är inget underligt, inga specifika drivrutiner har laddats just av den enkla anledningen att en standard vga-drivare ska kunna ge startmeddelanden på vilken typ av skärm som helst

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikskywalker

Men då kan man iaf utesluta fel på kabeln antar jag? Och att datorns uttag för HDMI fungerar? Så då ligger det i Vista?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kablage har jag ingen aning om men i övrigt så vore det min gissning... eller felkod 60 :)

 

Och jag antar som sagt att du kört windows update och har alla uppdateringar som finns till din vista? Du kan ju också gå in på skärmtillverkarens sida och se om dom har några drivare till din skärm... *letar halmstrån*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gamla bärbara (XP iofs) var genom sitt liv uppkopplad mot allsköns märkliga bildenheter i samband med presentationer etc. Finner det osannolikt att inte Vista skulle kunna göra detsamma; ska vid tillfälle kolla med en bekant som kör en Vista-laptop. Såvitt jag vet kopplar han upp den mot allt från gigantiska plasmaskärmar och projektorer till vanliga datorskärmar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikskywalker

Det hade varit jättesnällt! Jag har försökt med alla möjliga metoder nu men börjar ge upp!

Uppdaterat allt etc...Har ingen somhelst lust att gå tillbaka till XP men kanske måste göra det för att få till det? Hade ju varit astrist...

Har sett lite andra trådar på nätet om just den här skärmen och Vista, det verkar vara något skumt just i den kombinationen...Men inte hittat något tips på hur man löser det.

Skärmen heter: ACER AL2216W...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikskywalker

SVARET på gåtan är att min skärm inte är HDCP-ready. Jag utgick från att det funkade att köra HDMI-->DVI om skärmen hade en DVI utgång, men icke. Så nu blir det väl att köpa en ny skärm också....:(

TACK för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, är Vista så kinkigt? Trodde nog att det kravet endast ställdes om man spelade upp media som var DRM-skyddat.

 

Skärmen har inte en VGA-ingång? Har min dator kopplat dels via DVI till skärm men även VGA till TV och via VGA kan jag inte tänka mig att det förekommer någon HDCP. Givet då att din dator kan ge ifrån sig VGA eller DVI som VGA kan extraheras ifrån (går ej från HDMI)

 

 

Ja du, någonting är det som är konstigt här och jag kan ha fel. Följde ämnet innan Vista släpptes och då talades det om att för att kunna spela upp högupplöst material skulle Vista kräva att en säker krypterad digital kanal fanns att tillgå...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, är Vista så kinkigt? Trodde nog att det kravet endast ställdes om man spelade upp media som var DRM-skyddat.
Det är kanske för att det är en HDMI-kontakt i så fall, jag har två bildskärmar till två DVI-kontakter på min Vista-dator, en av dem med en DVI-VGA-adapter, och skärmarna är fem år gamla så de vet ju inget om HDCP.

 

På Wikipedia-sidan om HDMI så kan jag bara se HDCP nämnas ihop med HDCP-skyddat innehåll.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi#Compatibility_with_DVI

 

Det är inte något sådant som att man måste trycka på någon tangentkombination för att aktivera en extern skärm?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

erikskywalker

Datorn har BARA en HDMI utgång, alltså ingen DVI eller VGA...

Har nog försökt alla kombinationer som finns att trycka på, och allt annat också...Men felet ligger väl i HDMI-->DVI (ej HDCP) nu antar jag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt...

 

ta och installera Ubuntu på en partition och se om den kan aktivera monitorn... fast, nej, det är ju ingen lösning. Tycker du ska ta och skicka ett brev/ringa MS och klaga. :)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...