Just nu i M3-nätverket
Jump to content

C# eller VB?

Tophe

Recommended Posts

Jag är just nu i programmeringsspråkväljandets vånda. Jag har senaste dagarna pendlat mellan Java, Visual Basic, C# och C++.

Vid det här kaget har jag nog helt räknat bort C++. Att göra den typ av program jag har tänkt mig kommer vara så pass enkla att det nog känns som overkill att lära sig C++ för dem.

Java verkar på pappret väldigt bra. Men alla forum jag tittat på skriver ner det och kallar det en bugg-härd.

Så jag antar att jag hamnar med antingen Visual Basic eller C#. Jag vill ha ett bra GUI att jobbba med och Visual Studio tycker jag än så länge väldigt mycket om.

Men vad är det stora skillnaden mellan C# och VB?

Vinner jag något i längden på att programmer C# istället för VB?

Är steget från VB till C# långt eller kan jag börja med VB och gå över till C#

när jag inte tycker VB räcker?

Blir det någon skillnad för användarna när programmen väl är kompilerade?

Java verkar på pappret väldigt bra. Men alla forum jag tittat på skriver ner det och kallar det en bugg-härd.

Det kan jag verkligen inte hålla med om.

Java må inte nå upp till målet "write once run everywhere" men att kalla det en bugghärd? Hmmm...

Java har fördelar som de andra saknar. T ex om du vill kunna koda i olika miljöer är Java ett bra val, det är väldigt vanligt förekommande. Java fungerar t ex utmärkt på de flesta mobiltelefoner.

Som IDE kan du använda t ex Eclipse som på många sätt liknar de IDE som Microsoft erbjuder.

Visual Studio tycker jag än så länge väldigt mycket om.

Av alla IDE jag provat genom åren är Visual Studio tveklöst det bästa. Kanske framförallt den integrerade hjälpen och smidigheten att hoppa mellan kodning och körning i debugger tycker jag om.