Just nu i M3-nätverket
Jump to content

C# eller VB?

Tophe

Recommended Posts

Jag är just nu i programmeringsspråkväljandets vånda. Jag har senaste dagarna pendlat mellan Java, Visual Basic, C# och C++.

Vid det här kaget har jag nog helt räknat bort C++. Att göra den typ av program jag har tänkt mig kommer vara så pass enkla att det nog känns som overkill att lära sig C++ för dem.

Java verkar på pappret väldigt bra. Men alla forum jag tittat på skriver ner det och kallar det en bugg-härd.

Så jag antar att jag hamnar med antingen Visual Basic eller C#. Jag vill ha ett bra GUI att jobbba med och Visual Studio tycker jag än så länge väldigt mycket om.

Men vad är det stora skillnaden mellan C# och VB?

Vinner jag något i längden på att programmer C# istället för VB?

Är steget från VB till C# långt eller kan jag börja med VB och gå över till C#

när jag inte tycker VB räcker?

Blir det någon skillnad för användarna när programmen väl är kompilerade?

Java verkar på pappret väldigt bra. Men alla forum jag tittat på skriver ner det och kallar det en bugg-härd.

Det kan jag verkligen inte hålla med om.

Java må inte nå upp till målet "write once run everywhere" men att kalla det en bugghärd? Hmmm...

Java har fördelar som de andra saknar. T ex om du vill kunna koda i olika miljöer är Java ett bra val, det är väldigt vanligt förekommande. Java fungerar t ex utmärkt på de flesta mobiltelefoner.

Som IDE kan du använda t ex Eclipse som på många sätt liknar de IDE som Microsoft erbjuder.

Visual Studio tycker jag än så länge väldigt mycket om.

Av alla IDE jag provat genom åren är Visual Studio tveklöst det bästa. Kanske framförallt den integrerade hjälpen och smidigheten att hoppa mellan kodning och körning i debugger tycker jag om.

Skillnaderna mellan de olika .NET språken är ganska små. Att hävda att man kan C# kommer antagligen att öka risken att få jobb i framtiden. Då C# marknadsförs som ett språk för proffs och VB som ett språk för hobby programmerare och nybörjare.

Och med hjälp av en så kallad cheat sheet så är det väldigt enkelt att gå mellan de olika språken.

Och för användaren så märks det inte om det är VB eller C#

Tack för svaren.

Är då C# egentligen svårare än VB?

Alltså... finns det någon anledning att lära sig VB istället för C#?

Jag har programmerat mycket som barn och scriptar en del så tänket finns där. Så huvudfokus kommer ju naturligt ligga på syntax i början..

C++ i varianten C++/CLI (som du får med Visual Studio) är inte heller speciellt mycket svårare än de andra. Man slipper allt bestyr med manuell minnesallokering som brukar skapa en massa problem.

Så om du vill lära dig C++ är C++/CLI ett utmärkt allternativ! Du har tillgång till samma .NET som med de andra språken, samma enkelhet genom att du inte behöver hantera minne själv men också styrkan med C++ om du någon gång vill använda den.

Dessutom lär du dig C++ vilket är mer vanligt förekommande på andra platformar än C# eller VB.

Jag anade att visual studio skulle underlätta C++.

Kan det ändå vara en bra idé för en nybörjare i OOP att välja C# framför C++?

Det verkar ju onekligen som C# har en framtid, och det ser ju hyfsat hett ut på arbetsmarknaden för C#.

Jag har ju förstått att C++ är det bästa om man vill köra hard core, och att koden är överlägset effektiv. Dessutom är ju C++ mycket mer "creddit"... Om nån säger att de kan C++ så bli iallafall jag impad. Sorgligt va?

Jag tog en titt på lite keywords i VB och i C# och insåg att efter allt scriptande jag gjort (bland annat till spelet Armed Assault) så finns en hel del av C/C++/C#/Java-syntaxen redan i mitt system. Så att gå till VB skulle bli ett steg tillbaka när det gäller en del detaljer. (this istället för My osv. känns redan rätt naturligt)

Så VB är nog ute ur leken nu...

Jag sysslar en del med Web och så har jag förstått att c# är lite htt också.

Så det jag undrar nu är väl egentligen... Om jag kan C#, är steget särsklit stort upp till C++?

Alltså är det en bra idé att börja med C# och, om jag växer ur det, gå över till C++?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...