Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra tips för mitt grafikkorts problem?


/pren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har Nvidias Xfx 8800 Gts 320 ddr på Vista 64-bit home premium och efterlyser lite bra tips på ett likvärdigt eller bättre kort från ATI

 

Jag lider naturligtvis av Nvidias (och Microsofts?) tillkortakommanden när det gäller att skapa drivrutiner/uppdateringar, det sk. "svart skärm i Vista" syndromet. Heja dom!

 

(Efter uppdatering av grafikkorts drivrutin så kommer man inte in i Windows efter omstart), och nej inga äldre drivrutiner funkar och inga flummiga huskurer heller då jag testat allt.

 

Nu är jag j-vligt trött på att inte kunna lira mina spel o se på film så jag tänker byta. Jag funderar på ATI men vet ingenting om detta.

 

Vilket grafikkort från ATI är likvärdigt med mitt nuvarande?

Vilka kompabilitets aspekter bör jag ta hänsyn till?

Vad mer bör jag tänka på?

 

Eller skall jag byta till XP och blåögt vänta på att Nvidia skärper till sig med en ny drivrutin, det vore ju mest ekonomiskt.

 

Jag välkomnar allsköns reflektioner :)

 

MVH

 

/pren

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-28 15:17:29 av /pren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå,

 

ett ungefär likvärdigt kort var HD 3850 eller 3870 beroende på spel och inställningar, men du vill nog hellre satsa på ett HD 4850, för HD 3000-serien laggade efter mycket när man kopplade på AA, men det är ett problem som har lösts med HD 4000-serien.

 

Kravet på nätagget för HD 4850 är 450 W, men kortet i sig ska inte dra mer än max 110 W, om du vill räkna på strömmen på 12 V-linan.

 

De första korten hade lite dålig kylning, så de var ganska varma (men klarade av det utan problem), nu finns det kort med bättre kylning, t ex det här som då tar upp två platser i höjdled pga fläkten:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=341327

 

/m

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller skall jag byta till XP och blåögt vänta på att Nvidia skärper till sig med en ny drivrutin, det vore ju mest ekonomiskt.

Det är som om Nvidia aldrig riktigt får till drivaren ordentligt för GF 8... Sista två åren har jag gjort några svavelosande kommentarer om det (hade liksom du 8800GTS men modellen med 640MB). Så när HD4850 kom gjorde jag en uppgradering och tack ATI för nu fungerar alla spel, även riktigt gamla och inte bara de nya och sönderhypade! XP eller Vista spelar förresten ingen roll i sammanhanget – jag har använt bägge – så ifall du byter bort Vista så har du tyvärr inte i samma veva också bytt bort just dessa problem.

 

Tror att Stålis bara glömde nämna HD4670 eftersom det kortet, från just HD4000-serien, hade gett dig ungefär motsvarande prestanda som du har nu. Och dessutom stöd för DX 10.1 (som t ex Stalker: Clear Sky och Far Cry 2 klarar av).

 

Man ska du ändå byta kortet vill du väl samtidigt göra en liten uppgradering? :-) Gärna till HD4850 som Stålis nämner. :thumbsup: För annars kommer du exempelvis inte över 1280x1024 och Medium i Crysis ifall kravet är en fps på minst 40 (vilket får anses som lägsta nivån och fortfarande ha riktigt bra flyt).

 

[inlägget ändrat 2008-11-28 21:54:06 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! :thumbsup:

 

Då gäller det väl att välja vilken typ av HD4850 man ska ha. Min smärtgräns ligger väl i runda slängar vid 1500:- max 2000:- men det är för j-a mycket det med, med tanke på utgifterna av det obrukbara Nvidia kortet.

 

Jag anar en växande marknad för voodo-dockor avbildade som Nvidia-ledningen.

Voodo1 och Voodo2 kanske haha...eh

 

 

 

 

Det måste ju finnas folk som har fått ut på garantin?, själv har jag inget kvitto. Eller kanske att det är en "rättslig gråzon". Hårdvarukonsumenterna verkar dessutom vara en tacksam målgrupp att blåsa för ingen verkar ha väckt opinion. Jo! en arg person i New-york som fick se sig själv slagen.

 

Det måste hursomhelst vara genant för Nvidia, tystnaden säger mer än något annat. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då gäller det väl att välja vilken typ av HD4850 man ska ha.

Om man får föreslå ett så gärna det här...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=368309

 

...men du sparar ca 350kr av att välja en modell med 512MB minne:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365213

 

Undvik modeller med standardkylaren då dessa går över 80 grader varma.

 

Voodo1 och Voodo2 kanske haha...eh

Nvidia har tyvärr redan köpt upp dessa Voodoodockor! ;) År 2000 tror jag det var som de köpte upp 3dfx vilka låg bakom just grafikkorten Voodoo 1 och 1998 så Voodoo 2. =P

 

Hårdvarukonsumenterna verkar dessutom vara en tacksam målgrupp att blåsa för ingen verkar ha väckt opinion.

I början av förra året då kortet ännu inte ens var ett halvår gammalt så var reaktionerna inte nådiga:

http://www.idg.se/2.1085/1.94472

http://www.idg.se/2.1085/1.105435

 

Men det gick ett år... som ledde till nästan ett par år och problemen försvann aldrig utan det var alltid så att när vissa problem rättades till så uppstod istället andra som förut inte alls hade varit några problem. Till slut var jag så less att GF 8 kastades ut ur datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Då blir det 512:an :)

 

Har temporärt ett "ATI sapphire pro 1950x 256mb" i burken nu, det funkar men jissanes vad pixligt det blir när man ska se på film. Får dra upp upplösningen så skrivbordet ser ut som ett satellitfoto av en myrskit.

 

Känns bra att "konvertera" till ATI, lite rebelliskt av ngn anledning :D

 

 

Som sagt tack för tips!

 

/pren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...