Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Redovisa moms på kvitton - finns det undantag?


Kayem

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har suttit i en timme idag (chat + tel.) med Telenor. De hävdar att de absolut inte behöver ange moms på kvitton för kontantkort. När jag startade eget var det det första vi fick veta; man var tvungen att ange moms på kvittot. Kanske kan Telenor få dispens på ex.vis kontantkort för moboltelefoni.

 

MEN! Har de verkligen rätt att vägra ge ut kvittot med angiven moms när en kund explicit begär det?

 

Enligt skatteverkets regler (lagar?) får jag inte tillbaka momsen om den inte står redovisad på kvittot. Företagare har alltså därmed inte rätt att använda kontantkort. Hur kan det vara rimligt?

 

Och hur kan Telenor vara så korkade att man hellre ser FEM kunder (hela familjen) försvinna, än att ta sig tid att skriva ut de begärda kvittona med angven moms? Telenors tvärvägran luktar bara moms-fiffel, anser jag.

 

/Kayem

 

Tråden flyttad från Juridik av moderator

 

[inlägget ändrat 2008-11-30 19:34:25 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontakta skatteverket, alternativt läs på www.skatteverket.se hur det är med reglerna om moms på kvitton!

 

Men jag tror det är lättast att få ett korrekt svar från skatteverket..

Får du det via E-post så har du dessutom svart på vitt om det skall anges på kvittot eller ej!

 

 

/Thomas

Lessnat på att ideligen rensa datorn? Lägg då lite tid på att installera datorn proffsigt via http://www.winguider.se, så kan du sedan använda din tid vid datorn till att faktiskt använda datorn! Slipp alla rensningar, ominstallationer & problem!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kontaktade skattev. och fick beskedet att själva inbetalnig till ett kontantkort är momsfri eftersom det räknas ungefär som en voucher. Kostnaden kommer senare. Det är de enskilda telefonsamtalen som är momsbelagda. Alltid lär man sig nått!

 

/Kayem

Webb, marknadsföring, sökmotoroptimering mm; www.kayem.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...