Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ÄR det Saab eller Volvo som först går i konkurs?


@dy

Rekommendera Poster

OK, rubriken är lite överdriven, det gäller så klart amerikanska GM eller Ford, men frågan är verkligen befogad! Hur kommer det påverka de svenska bilmärkena? Hur kommer det påverka de svenska bilarna? Idag är det "massor" med fel på både Saab och Volvo! Men varför är det det? Varför bygger en Japansk bilarbetare sin bil så mycket mer felfri än en Svensk? Vad skiljer en Svensk Saab arbetare mot en Svensk Volvoarbetare?

Jag tror de i grunden är lika bra! Men för tusan visa det. Saab och Volvo borde ägna den tid de får ledig pga minskad tillverkning till att kontrollera det jobb de gör och göra jobbet mycket bättre! Då kanske företagen går bättre och förhoppningsvis kan de köpas upp av ett företag som har lite mer pengar i fickan, kanske staten!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det påverka de svenska bilmärkena?

Om nu amerikanska biltillverkare får stöd av staten så kommer det stödet troligtvis bara gälla Ford, GM & Chrysler dvs Volvo & Saab kommer inte att få del av pengarna.

 

 

Idag är det "massor" med fel på både Saab och Volvo! Men varför är det det? Varför bygger en Japansk bilarbetare sin bil så mycket mer felfri än en Svensk?

Jag vill sticka ut hakan och påstå att Svenskar överlag är för bekväma MEN man ska inte "dra alla över en kam", det finns massor av duktiga arbetare. Svaret på frågan är egentligen att jag inte har en aning...

 

 

 

Saab och Volvo borde ägna den tid de får ledig pga minskad tillverkning till att kontrollera det jobb de gör och göra jobbet mycket bättre!

Och vad tror du man gör...! Dessutom ligger Volvo och Saab inte långt efter vald gäller miljöbilar som folk har fått till sig genom pressen. Alla bilfabrikanter har blivit tagna på sängen av detta stim om miljön.

Det finns massor av folk som sålt sina "stora" bilar för att köpa en liten och samtidigt förlorat massor av pengar när dom sålt den stora bilen för att den lilla drar 0,2l/mil mindre...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dvs Volvo & Saab kommer inte att få del av pengarna.

So what? Volvo och Saab är inte svenskdrivna? Har man inte förstått detta som ansälld får man skylla sig själv.Det är ngen ursäkt att vara fabriksarbetare att inte följa utvecklingen av samhället.

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-27 22:23:23 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, dom anställda ska "skylla sig själva" för att deras arbetsgivare går i konkurs? Om dom varit bättre informerade om ägarförhållandet hade inte ägaren gått i konkurs? Hur du får ihop det med från vilket land arbetsgivaren är ägt eller vad de anställda har med saken att göra förstår jag nog inte... är du inte lite väl allmänt bitter nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är så trött på framförallt media som FORTFARANDE sätter likhetstecken (med "vilje"?) mellan Volvo AB och Volvo PV (en del av Ford)..

 

Varje gång idiotpressen (främst kvällstidningar, men tyvärr även dagstidningar samt TV) skriver "Volvo går under!", gäller detta "Ford-Volvo".. Inte Volvo AB. Dvs. "Volvo-Volvo"..

 

Problemet är att dessa "nyheter" påverkar Volvos aktiekurs.

 

(Samma grej gäller för SAAB och GM-Saab).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

So what? Volvo och Saab är inte svenskdrivna? Har man inte förstått detta som ansälld får man skylla sig själv.

 

Öhh, jobben finns här. Om företaget ägas av någon annan spelar helt enkelt ingen roll. OM ex Volvo går i konkurs så KAN detta drabba närmare 160 000 anställda inom Sverige. Så många personer är sysselsatta mot fordonsindustrin,ex i projekt, utlagd tillverkning m.m.

 

Därför är det enligt mig ytters viktigt att behålla desa jobb inom landet dvs det borde finnas en anledning för regeringen att överväga att köpa Volvo och Sabb för att sedan sälja när allt vänder.

 

Nu vet jag inte riktigt hur ni har tänkt men om GM får stöd kommer väl ändå det att kunna komma även SAAB till godo?

 

Nej, troligtvis blir det inget stöd för dom. Det amerikanska stödet kommer troligtvis att skrivas som så att det endast gäller dom amerikanska bolagen. Man vill inte satsa pengar i då ex Volvo och Sabb eftersom dom inte räddar amerikansk ekonomi.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vill inte satsa pengar i då ex Volvo och Sabb eftersom dom inte räddar amerikansk ekonomi.

 

Kanske inte stödet är direkt utpekat att vara till t ex SAAB men om GM som komcern får ett stöd kanske de inte behöver göra något så drastiskt som att lägga ner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken Saab eller Volvo går i konkurs.

Det som händer med det amerikanska regeringsstödet - ifall det betalas ut - är att regeringen ställer lönsamhetskrav på mottagaren. Detta innefattar att sälja ut ägda företag som går med förlust. Saab är exemplet på detta med sina 3 mdr back. GM kommer troligtvis att sälja Saab och det blir spännande att se vem som kan tänkas köpa företaget. Spekulationer nämner Renault och någon kinesisk biltillverkare bland kandidaterna. En försäljning av Saab skulle inleda en spännande tid för företaget eftersom man måste byta hela drivlinan som idag ägs av GM Powertrain. Detta skulle i sin tur kunna leda till stora problem för Saab ifall man tvingas använda sämre grejor i sina bilar med ytterligare fallande försäljning som följd.

Lugnare är det för Volvo som inte går med nämnvärda förluster, medan det kan bli ett svårare läge för till exempel lagkamraterna Jaguar och Aston Martin. Skulle dock Ford tvingas sälja Volvo hävdar jag att det är ett säkert antagande att köpkandidaterna är betydligt stabilare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilsortimentet är inte heller så brett & priserna är inte så konkurenskraftiga

Nja sortimentet är inte bra men priserna är faktiskt konkurenskraftiga vill jag påstå. Volvo jämförs mot ex Audi, BMW & Mercedes utomlands och där är vi ligger vi bra till. Synen på Volvo utomlands är mycket mycket bättre än här i Sverige.

Något man bör tänka på är att det är nästan lika dyrt att bygga en liten bil som det är att bygga en stor, det som skiljer är materialkostnaden vilken är försumbar. Liten bil=liten vinst!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en bilskrot nära bilbesiktningen.

När det gäller "överrepresenterade" hyfsat nya bilar, som trots allt bara är några få år gamla, eller nästan nya, står märkena BMW, Audi och VW (Golf GTI etc) för nästan alla skrotade bilar.

(Krockskadade)

 

Volvo och SAAB som står på skroten är fleeera år gamla, och har "tjänat ut".

 

Vet inte riktigt om min "ovetenskapliga" undersökning säger er nåt, men jag drar slutsatsen att vissa bilmärkesköpare är riktiga idioter.

Och då snackar jag om trafikvett..

 

Lista ut resten själva.

 

Edit:

När jag skulle köpa nya vitvaror till köket/tvättstugan, gick jag till kommunens återvinning, (bredvid bilskroten) och kollade vilka "hyfsat nya apparater" som stod där. Indesit var överrepresenterade, likaså nyare modeller av Whirlpool och Electrolux. Bosch var "underrepresenterade". Enkel "kvalitetstest" som har lönat sig för mig..

End edit.

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-04 20:44:28 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trodde audi var stora på 4-hjulsdrift? Vilket iofs inte heller är nåt för nybörjare men ger mer marginaler innan det "lossnar" för gott :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Snikmodeller" (läs "motorsvaga") av Audi, BMW och VW saknades på skroten. De motorstarkaste modellerna var oerhört överrepresenterade. Speciellt med tanke på att de säljs relativt få sådana om man jämför med "svensson-modellerna".

 

Ärligt talat var de "nyare" skrotade volvo och saabarna också av "värstingmodell", dvs. på ren svenska: "Utrustade med fler hästkrafter än föraren klarat av"..

 

Tips:

Den som längtar efter ett regimskifte i Sverige beroende på mer eller mindre illa dold "avundsjuka", kan uppsöka närmsta bilskrot och få avundsjukan botad, åtminstone för stunden.. "Höginkomsttagaren som satt i den därförvridna råttan (R8) måste ha slått sig rejält.. hehe.."..

 

;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man haft både Volvo och BMW så kan jag väl bara säga att BMW ägare har roligare.....

 

PS. Att styla en Volvo är som att sminka en gris! DS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att mitt tidigare inlägg i denna tråd inte var så populärt (förvisso illa ordat var det) men jag måste ändå häckla vidare, då jag tycker det börjar tas till riktigt irriterande ordalag i svenska led. I DI idag (och jag hoppas dessa är felciterade källor) så anser tydligen både Saabs svenskchef och Metalls ordförande i Trollhättan att svenska staten skall gå in och ta ett ägarskap i "våra" bilföretag. Ja, vilken bra idé - släng lite mer av våra skattepengar i sjön och varför inte rakt i munnen på sjunkande amerikanska megaföretag.

Jag undrar om Sveriges Volvoarbetare skulle acceptera att skattepengar räddade mig när det IT-företag jag jobbar för säljs till landet X och jag blir överflödig. Skulle inte tro det.

 

Varför är just dessa bilfabriker så otroligt heliga i Sverige? Varför skall de arbetare som jobbar där vara så skyddade från någon som helst form av risk inom arbetsmarknaden? Är det detta socialdemokratin har handlat om, att industriarbetarnas arbeten är värda så extremt mycket mer än någon annans i detta samhälle att när de friställs så skall det till stora släggor och upprördheter?

Varför är andra yrkesgrupper inte lika viktiga i detta land? Vi har inte sett några stora utspel från Handels när tyska matkedjor tagit över marknaden och villkoren försämrats för butiksanställda. Servicemarknaden i övrigt, framförallt inom hotell och turism har en OB-ersättning som Metall skulle skicka atombomber mot om deras anställda fick leva med. Sjukvårdssektorn skall vi inte ens beröra då denna är självskrivet undervärderad inom sina fackförbund.

 

Nä, ta lite av mina pengar och rädda ett par varumärken som numer tillhör amerikanska företag (dit även vinsten går när vi räddat dem) så att Trollhättan kan fortsätta sluta ta det ansvar för sina respektive liv som vi övriga måste ta när allt inte går vår väg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när det då lossnar, ja då är man definitivt bortom all räddning! :)

 

(men det är en bra sak i alla fall, för säkerheten)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är suveränt och flyttar ju fram "riskzonen" avsevärt... men att häva sladd när den väl kommer på 4-hjulsdrift är nog nåt som kräver att man övat en hel del på det. Har jag hört :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om Sveriges Volvoarbetare skulle acceptera att skattepengar räddade mig när det IT-företag jag jobbar för säljs till landet X och jag blir överflödig. Skulle inte tro det.

 

För ungefär 10 år sedan gick Ericsson från 110.000 anställda ner till runt 50.000. Det var en tid då varslen kom så tätt att det nästan var en stående punkt på olika möten. Jag kan inte minnas att det diskuterades ett statligt övertagande eller nån slags statlig hjälp överhuvudtaget...

 

Jag tycker Kamprad har rätt när han säger att det behövs ett reningsbad. Att rädda företag som mycket plötsligt hamnat i stora tillfälliga svårigheter är väl en sak men att utöva konstgjord andning på företag som har åratal av förluster bakom sig känns inte bra i längden.

 

Men det kanske kan finnas en poäng med att avveckla saker i ett lugnt tempo. Att gå från överhettning till iskyla på ett par månader kanske orsakar mycket oreda i sig. Med en lite lugnare takt på avvecklingen kanske toppar och dalar kan jämnas ut lite. Det är trots allt många enskilda människor som hamnar i väldigt svåra situationer som kanske då får lida onödigt mycket.

 

[inlägget ändrat 2008-12-05 10:05:31 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla hjälpmedel man får flyttar fram punkten där det släpper. 4-hjulsdrift, ABS, antisladdsystem... Aldrig förr har man kunnat köra så fort utan att märka att det är halt. Där ligger nog en del av problemet - hämta hem en bil i 100km/h är avsevärt mycket mer besvärligt och farligt än att hämta hem den i 70km/h (om allt annat är oförändrat).

 

Men trots det tycker jag det är bra med hjälpmedel. Men man ska vara medveten om att signalerna man tror man ska få om att det är halt, de kommer inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ja då fick vi iaf svar på några av frågorna idag!

Det blev visst SAAB som gick till tingsrätten först!

Det verkar bli ett "svenskt" SAAB så inte hela GM blir inblandade i rekonstruktionen som iförsig inte är en Konkurs men verkar vara rätt nära....

 

Undra hur många SAAB bilar som kommer produceras i fortsättningen.

Visst är jag ledsen för bilarbetarna, men lika mycket för de som just köpt en SAAB och förlorat ḱanske en halv årslön i värdesänkning på bilen på bara någon månad!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men lika mycket för de som just köpt en SAAB och förlorat ḱanske en halv årslön i värdesänkning på bilen på bara någon månad!

 

Hur har du kommit fram till det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna skrev:

Vi har inte sett några stora utspel från Handels när tyska matkedjor tagit över marknaden och villkoren försämrats för butiksanställda.

 

ICA, COOP ("konsum") och Axfood ("DAGAB") har lejonparten av livsmedels-/dagligvaruförsäljningen i Sverige. Om du menar Lidl, så har ju denna tyska kedja knappast "tagit över marknaden". Eller finns det några andra tyska matkedjor i Sverige som jag inte känner till?? Som helt plötsligt har "tagit över marknaden"??

 

För att jämföra med datorbranschen:

ICA=microsoft

COOP=apple

Axfood=linux

Lidl med flera= SUN etc.

 

-Jag snackar alltså om marknadsandelar, inte om kvalitet eller prisvärde..

 

Att "tyskarna" sedan dumpar lönerna, tror jag inte alls på, kollektivavtalen gäller! -Att "tyskarna" sedan använder paragrafer mer än praxis, borde ju dom flesta fattat..

 

Men att "tyskarna har tagit över", är en rejäl överdrift.

 

(Jag handlar inte så ofta på Lidl längre, för deras svenska priser är €-baserade. Dvs. de höjs när kronkursen sänks. Inga "gunstige Preisen" där längre... Men konkurrensen är bra.)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...