Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Bosse-i-skogen

Telia digital-tv med HDMI

Rekommendera Poster

Hej!

Fick min nya telia-digitalbox med HDMI-anslutning idag. Bilden är ju väsentligt mycket bättre nu med HDMIanslutning jämfört med scart. Detta med min 42" lcdtv.

Boxen kan ställas in med 576p, 720p eller 1080i med HDMI om man går in i en meny innan boxen går igång (håll infoknappen inne när du sätter i strömsladden). Med 720p resp. 1080i så har jag inga zoomlägen tillgängliga med tv:n fjärrkontroll förutom Full1 resp. Full2 vilket bara ändrar bildens storlek 2-3 centimers zoom ut eller in. Kör jag med 576p vilket ger en fin och klar bild så har jag visserligen alla zoomlägen tillgängliga på tv:n fjärrkontroll men tv:n ändrar inte format om den står i autoläget utan allt visas i 16:9 (som jag i digitalboxens inställningar ställt in).

Det mesta sänds ju i 16:9 numera men det finns dock program som sänds i 4:3 och då vill jag titta i 4:3 och inte utdraget till 16:9. Bekvämt är det ju då om tv:n får signal om att det är 4:3 som gäller så jag slipper trycka på zoomknappen (så är det med scartanslutning). Jag ringde telia och han sa att med en scartanslutning så får boxen signalen om vilket format som gäller och skickar detta vidare till tv:n. Med med HDMI så går signalen i princip bara rakt igenom boxen och till tv:n som får sköta om vilket format det är som gäller.

Detta måste ju innebära att telia inte skickar med en signal om formatet samtidigt som tv-signalen som en ny och modern platt-tv kopplad med HDMI kan förstå? När jag påtalade detta så sa han att HDMI-standarden fortfarande är under uppbyggnad. Hmm?... tänkte jag och tackade för samtalet. Men sen tänkte jag efter och nog verkar det vara ett märkligt påstående för nog är HDMI en verklig standard sen rätt lång tid tillbaka?

Tv:n är en Centrum fullhd 42" med alla möjliga anlutningar köpt hos netonnet för något år sedan. http://www.netonnet.se/index.asp?iid=97059

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

[inlägget ändrat 2008-11-26 01:10:59 av Bosse-i-skogen]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror, utan att veta, att det där är ett allmänt "problem" med HDMI, att signalen som TVn tar emot är den vad TVn visar. Det vore upp till boxen då att sända "rätt" format.

Kan tänka mig att det är precis som med TextTV, en detalj man inte tänkt på. Vem fanken vill ha TextTV via HDMI? Jo alla som har en sunkig box med ensidigt TextTV-minne och en TV som sparar 1000 sidor.

Med med HDMI så går signalen i princip bara rakt igenom boxen och till tv:n som får sköta om vilket format det är som gäller.
Det där låter inte helt korrekt. Boxen tar ju emot, avkodar, packar upp signalen och genererar bilden. I dessa steg borde den kunna känna av bildformat och anpassa den genererade bilden korrekt.

Bäst kvalité skulle det även bli om anpassningen av bilden sker INNAN den skalas upp.

HDMI, standard, tja, det finns ju nya revisioner som klarar större färgrymder, nya ljudformat med mera. Läs själv.

http://www.minhembio.com/artiklar/1251

För övrigt, i analoga världen sänds bildformat info via WSS...

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kan tänka mig att det är precis som med TextTV, en detalj man inte tänkt på. Vem fanken vill ha TextTV via HDMI? Jo alla som har en sunkig box med ensidigt TextTV-minne och en TV som sparar 1000 sidor.

Text-tv har jag utan problem via HDMI.

Det där låter inte helt korrekt. Boxen tar ju emot, avkodar, packar upp signalen och genererar bilden. I dessa steg borde den kunna känna av bildformat och anpassa den genererade bilden korrekt.

I detta nu sitter jag i telefonkö till Telia för att fråga igen, kanske någon mer kunnig på området denna gången som kan ge besked om varför det är som det är.

5 min senare...

... hon säger att hon inte hört om detta problemet innan och hon bad mig vänta och hörde med sina kolleger och inte heller de hade stött på mitt problem innan. Hon trodde att det var tv:n som inte fixade det via HDMI. Du får ringa tillverkaren och fråga sa hon och det får jag väl försöka med. Gå tillbaka till scart vill jag inte för bilden via HDMI är mycket bättre.

Märkligt det här. Tv:n sköter sig ypperligt i övrigt. T ex. när jag kör ut datorbilden på den. Någon annan här på Eforum måste väl ha Telias digital-tv kopplad med HDMI till sin platt-tv? Hur fungerar det hos dig?

Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TextTv via HDMI? nej där tror jag inte dig. Eller snarare vi menar olika saker.

Om du ställer in boxen på SVT1 kan du då ta Tvns fjärrkontroll och ta upp TVns TextTV?

Boxens TextTv fungerar givetvis, annat vore dumt. Gör den det bra dessutom? Borde inte vara något problem för den, men har de tänkt på det?

Om du har en 4:3 sändning och tar fram programinfon, ligger den grafiken i över enbart 4:3-bilden eller drar den nytta av hela bredden?

Fler här med Telia digitalTV? Vet ej

Men det finns på annan ort:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=bcfb0f2fcba7806ba64fda3c759aa3e9&showtopic=87235

om du nu inte vill vara eforum troget ;)

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om du ställer in boxen på SVT1 kan du då ta Tvns fjärrkontroll och ta upp TVns TextTV?

Du har så rätt så! Det går inte. Men i mitt fall med telias digital-tv så fungerar det ypperligt med text-tv via boxen. Trycker textknappen och kan då välja även någon annans kanals text-tv utan att skifta kanal. Och alla sidor kommer på studs utan väntan.

Om du har en 4:3 sändning och tar fram programinfon, ligger den grafiken i över enbart 4:3-bilden eller drar den nytta av hela bredden?

Programinfon följer det aktuella bildformatet, inga konstigheter. Kollar precis på min hembio när det pinglade till om att du svarat på tråden här igen. :D

Bosse

[inlägget ändrat 2008-11-26 11:59:15 av Bosse-i-skogen]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samt google:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=hdmi+aspect+ratio

verkar vara ett "allmänt" problem. En del tv-apparater kan hantera det, en del boxar verkar kunna hantera det.

Trevligt med en bra TextTv implementering! Bästa jag hört om, många väldigt avancerade boxar har betydligt sämre TextTv.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du skriver att boxen behandlar bilden innan den når tv:n även om det är via HDMI är ju sant för att som den första på telia jag pratade med sa att signalen bara går rakt igenom boxen verakar ju knäppt. Verkar det inte vara troligast att det är boxen som inte skickar WSS (Wide Screen Signaling) när den skickar över HDMI?

Det är kanske Motorola som är boven? Boxen uppdateras ju på distans från Telia så en lösning kan ju inte vara så svår. Jag kan tänka mig att detta problemmet inte är uppmärksammat så mycket efetersom de flesta rent trotsigt vill ha hela bildrutan fylld "för nu har vi ju en ny stor och bred bredbilds-tv."

Läget "Full" tror jag är allmänt använt bland medelsvensson.

Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

troligen existerar inte begreppet WSS i HDMI, det är en överlagrad signal på analoga TV-signaler. ja, du får läsa på webben och klicka alla knappar du hittar på boxen.

Kan säga, att är det något bildformat jag hatar så är det pillarboxed, dvs utsändning av 4:3 i 16:9 med svarta pelare. Om jag vill dra ut bilden och ha oval boll när jag ser på fotboll så är det mitt val att göra.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, rätta proportioner ska det vara. men får jag en 4:3 bild skär jag gladeligen bort liten i botten och toppen och så att den bättre fyller TVn...

Men vad är det du undrar över i denna tråd då? Är inte problemet att boxen via HDMI visar 4:3 som just 4:3 med sorgkanter... NEJ det är ju tvärtom! Att den drar ut 4:3 till 16:9! Säkert bara verkligen DRAR ut dessutom! Usch Då är det helt klar boxen som gör fel. Helt klart. Du kan inte ändra formatet på något vis i boxen?

Du vet väl dessutom vad skillnaden mellan en anamorfisk TV-signal, dvs 16:9, och en vanlig 4:3 är?

Jo, 4:3 har kvadratiska pixlar, 16:9 rektangulär med större bredd än höjd. Inga extra pixlar i 16:9, bara större pixlar.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att bilden blir så som jag ställt in det i tvmenyn när det gäller standardformat. Detta standardformat ska stå på 4:3 och autoläget ska vara på. Då fungerar allt förträffligt med scartanslutning. Dvs att tv:n rättar sig efter vad för WSS-signal som kanalen i fråga skickar ut.

Med HDMI-anslutning så antingen struntar tv:n i signalen eller så skickar inte boxen ut någon via hdmi utan bara via scart.

Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boxen borde sända 4:3 Pillarboxed och 16:9 som 16:9...

INTE dra ut 4:3 i 16:9 utan att du gör ett val i boxen. Borde. Men någon annan med Telia kanske ska lägga sig i denna tråd nu :)

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gett upp!!!

Kör med scart igen och fungerande autoläge och faktum är att om jag ökar kontrasten en aning så är bilden nästan lika bra som med HDMI.

En annan konstig sak är att det blir dålig bild med scart via den svarta och otroligt fula rektangulära Motorolaboxen. Den är en skugga till höger på några milimeter hela tiden. När jag skiftar kanal så fladdrar liksom bilden också. Trots rätt inställningar i boxens bootmeny. Jag fick en ny svart box men det är samma fel med den. Tur är att jag har min första silvriga och snyggt designade Motorolabox utam HDMI som ger bra bild med scart.

Mer teknik: Nu har jag det fasta telefonabonnemanget via bredbandet också. 75: - i abonnemangsavgift istället för 125: -. 50: - kan tyckas vara en struntsumma att spara och visst är det de. Men eftersom det är Telia jag har så är jag inte orolig för att det ska strula. Strömavbrott kan det ju visserligen bli och då sitter jag här med endast en mobiltelefon med urusel inomhustäckning, tack Tre för att ni riktat om basstationen!:D

Jodå ischiasen är fortfarande närvarande. Har inte jobbat sen den 5 nov och det är frågan om jag kan börja redan på måndag.

Hej o hå, nu ville jag inte mer!

Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har gett upp!!!

Kör med scart igen och fungerande autoläge och faktum är att om jag ökar kontrasten en aning så är bilden nästan lika bra som med HDMI.

Nu en månad senare kör jag HDMI igen sedan 4-5 dagar tillbaka. Jag skiftade tillbaka till scart igår och då märkte jag ju hur mycket sämre bildkvaliteten blir. Man vänjer sig fort vid bättre bildkvalitet! Bilden är klarare, laggar minimalt vid snabba rörelser och är allmänt trevligare att titta på.

Jag får vänja mig vid att ändra bildformatet manuellt när det är en 4:3-sändning. Jag ska dock kolla med Telia emellanåt och kanske är det någon teknisk guru som kan ge mig besked om var felet om autoläget ligger.

Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bosse,

En liten avstickare från ämnet - Jag har själv just skaffat en projektor som stöder HDMI, men min nuvarande Telia-box gör inte det. Jag gick in på Telia och frågade om det fanns en box med HDMI-utgång, och såklart hade de ingen aning - de kikade på alla boxar de hade på lager men ingen hade HDMI , så dom trodde att det inte fanns (full koll som vanligt).

Min fråga är alltså - var hittar man en box med HDMI-utgång som fungerar bra med Telias digital-tv?

/ Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Min fråga är alltså - var hittar man en box med HDMI-utgång som fungerar bra med Telias digital-tv?

Ring 90 200. Säg att du behöver en box med HDMI så skickar dom en. Om du skulle köpa en separat så har jag noll koll på vilken box du kan använda. Dock kvarstår problemmen med autoläget vad gäller bildformatet med den svarta HDMIi-boxen. Jag har kört scart nu ett tag med den äldre silverfärgade boxen och har lagt hdmianslutningen på hyllan.

Kör du normalt alltid med läget "full" på tv:n och inte har något emot att 4:3 blir utdraget så blir ju HDMI-anslutning med HDMI-boxen bra eftersom den drar ut bilden. Bilden är rent allmänt skarpare än med scart-anslutning.

Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, har snackat med Telia kundtjänst som gick med på att skicka en ny. Mystiskt att de i butiken inte hade hört talas om att det fanns en hdmi-box..

Jag googlade iaf runt lite och fler verkar tyvärr ha problem med "autoläge" för hdmi :(. Jag får testa lite och se om den bättre kvalitén väger upp irritationen att måsta ställa in det manuellt helt enkelt. Tack för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant tråd. Tänkte precis höra med telia ang box med hdmi då jag hade tänkt skaffa en ny datormonitor och använda som tv tills jag hittar en platt-tv som är bra nog. Är extremt kräsen med bildförhållanden. Och som jag alltid har sagt : Användande av fel proportioner är ett tecken på bristande intellekt :P Här har vi den stora nackdelen med digitaliseringen. Ofta sänds programen ut fel, eller så svarar inte utrustningen rätt på utsändningen. Trodde nyare hårdvara hade övervunnit de största problemen. Har du testat att uppdatera mjukvaran i boxen om det går? Alternativt kontakta tillverkaren av boxen och hört med dom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fast om ni ska diskutera Telia Digitaltv, inte för att jag vill bli av med er, så finns det en fin tråd på MinHembio är även Telias kundtjänst officiellt svarar på (vettiga) spörsmål.

Se här:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=f5dd421244f563c9c20de33cf62b6b79&showtopic=87235

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så sant så och widescreen pillarbox och 576p i digitalboxens menyer fixar biffen med fungerande autoläge på tv:n. Boxen är alltså uppdaterad någon gång de senaste månaderna för alternativet pillarbox och upplösning fanns inte som alternativ via boxen inställningar innan. Nu pratar jag alltså inställningarna man når via meny- inställningar med fjärrkontrollen. Inte menyerna som man når om man kallstartar boxen, genom att hålla infoknappem intryckt och sätta i strömsladden.

Så nu kör jag hdmi med bättre bild och fungerande autoläge! Fint!

Länken till minhembio är seg som fryst sirap. Var det igår också.

Edit: fel hos mig. med google crome når jag sidan direkt...

Bosse

[inlägget ändrat 2009-05-26 09:35:25 av Bosse-i-skogen]

[inlägget ändrat 2009-05-26 09:39:35 av Bosse-i-skogen]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu sitter jag i kö på telias support... pratade precis med "annat" avdelningen för digitaltv som sa att dom inte skickar ut boxar och att hon inte hade hört talas om det. Hon skulle koppla mig till supporten nu iaf. Undra om ni som fått nya fått det för att dom gamla inte fixade pillarbox? eller var det en mjukvaru uppdatering som fixade det?

Jag har iaf en sån där grå scart box... men fick ni nya gratis alltså?

-------------------------------------------------------------------------------------------

En update här. För att få en box gratis måste man binda sig 24 månader, alternativt binda sig 12 månader och betala halva boxen. Boxen kostade annars 1700 eller nåt i den stilen.

[inlägget ändrat 2009-05-27 17:16:39 av Chris_Kadaver]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har iaf en sån där grå scart box

Säg att du köpt en ny platt-tv med hdmi och gärna vill kunna använda den fullt ut och då duger inget annat än den svarta Motorolaboxen med hdmi. Jag sa så och fick mig tillsänt en utan kostnad.

Boxen uppdateras per automatik utan att du behöver göra något. Mer än att stänga av den och starta den för om det finns uppdatering så uppdateras den när du startar den.

Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis vad jag sa. Det hon svarade med var att det isf skulle vara att hon stängde mitt abonemang och öppnade det igen, vilket innebar antingen en bindningstid på 12 månader och att jag betalar halva boxen eller en bindningstid på 24 månader. Kan tillägga att min bindningstid gick ut för flera månader sen. Hade du bindningstid kvar eller så?

Jag sa att jag kommer skaffa en monitor som inte har scart utan endast hdmi. Hur länge sedan var det du fick ny box? kanske ändrade regler nu? Ska försöka med kundtjänst imorrn... pratade med supporten idag. Får väl dra till med att dom får va konsekventa i sitt kundbemötande och inte dela ut boxar till vissa kunder och kräva att vissa ska betala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej jag förstår dig. Är väldigt nöjd med tjänsten, problemet är bara det att jag eventuellt vill ha flera tv apparater i framtiden och slippa ha flera abonemang. Ska jag ha flera apparater på ett abonemang blir surfhastigheten för låg och ska jag har ett iptv abonemang och ett "vanligt" så blir det onödigt dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...