Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför stänger den av sig?


jannejanne

Rekommendera Poster

Har byggt en ny dator

Nytt

Moderkort Gigabyte GA-EP45-DS4

CPU Q6600

RAM Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX

Grafikkort XFX Geforce 9800GTX+

DVDbrännare 2 st Samsung SH-S202J IDE

Hårddisk Seagate SATA 250GB

Floppy

Låda är Aplus http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337497

Processorkylare Noctua http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256369

från äldre dator som skrotades för ca 1 år sedan nätaggregat

Cooltek 500W

 

när bygget är klart, allt yttre anslutet förra söndagen så startar den upp när jag trycker på startknappen (massa lysdioder tänds i chassit) ca 1 sekund, sedan allt svart igen

den har stängt av sig.

Trycker på startknappen igen. Nu startar den upp helt normalt. Jag höjer minnesspänningen i BIOS till rekommenderade 2,1V (från 1,9V)

Installation av både Windows98SE från en bootdiskett och XP Pro går utan problem. Inte heller några problem köra Puppylinux.

Inte heller några problem på måndag.

Bortrest tisdag till fredag.

På lördag när jag startar den händer samma sak igen.

Första starten dör efter någon sekund. Inga problem efter andra starten.

Datorn är helt avslagen när jag är bortrest, multikontakt med strömbrytare före dator och skärm.

Något misstänkt?

Jag har en IR-temperaturmätare, i nätaggregatet uppmätt +50C från utsidan.

I den här datorn med ungefär samma hårdvara och Antec Trio 650W nätaggregatet ligger temperaturen i nätaggregatet på ca +24C mätt på samma sätt.

 

Några idéer om vad som kan vara fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Inte så att nätaggregatet som du plockat från en skrotad dator är för svagt?

 

Chassit har ju två till synes rätt stora fläktar på ena sidan, och sedan ett grafikkort som säkert käkar en del ström. Om det nu är extern strömförsörjning där?

 

Annars kan du alltid prova plocka ned datorn, och endast låta det viktigaste vara i så att datorn precis fungerar som en dator. Provkör. Montera i en sak i taget, så hittar du kanske vad som ställer till det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker också nätaggregatet. Det märkliga är att på den här datorn med stort samma hårdvara

annat moderkort Gigabyte GA-P35-DQ6

annat grafikkort Gigabyte Geforce 8800GTX 768MB

har jag kört tester för att belasta CPU och grafikkort maximalt och den har dragit ca 250 till 275W mätt på nätkabeln under testerna.

Vilket stämmer med mätningar på webbsiter med ungefär samma hårdvara.

Det borde inte vara några problem eftersom Cooltek 500W kan lämna nära 400W på 12V.

Men du kan ha rätt i att 2 x 250mm fläktar kanske drar så mycket ström i starten så den dör. Men kondensatorerna hinner laddas upp en bit.

Är det nätaggregatet som bryter pga överbelastningsskydd max 2 x 20A som löser ut?

Så andra startförsöket lyckas.

Och sedan funkar allt normalt tills den fått stå flera dagar och kondensatorerna laddats ur.

Men slutsatsen av detta (om det inte är ett fel på just detta Cooltek 500W) är att man måste ha ett nätaggregat som klarar mycket högre effekt än man kan vänta sig pga av all ström som förbrukas vid en total kallstart till att ladda upp kondensatorer, kallstart = datorn har aldrig använts eller har helt stått avstängd, bortkopplad från 230V några dagar.

 

[inlägget ändrat 2008-11-26 06:49:21 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag höjer minnesspänningen i BIOS till rekommenderade 2,1V (från 1,9V)

Kolla så att biosen är tillräckligt färsk då Version F7 gav bl a "Enhanced memory compatibility":

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.aspx?ProductID=2840

 

Testa också att möblera om inne i datorn. För några kvällar sen började brorsans dator bete sig på liknande sätt från att ha varit stabil i månader. Testade då att flytta Audigykortet till annan PCI-plats, ville inte starta, flyttade grafikkortet till den andra PCIe 16x-porten, fortfarande ingen lycka, nollade bios men nejdå, bytte till den andra PCIe-strömkabeln därbak på kortet och sen startade datorn..! :)

[inlägget ändrat 2008-11-26 09:29:25 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för förslagen.

Den hade BIOS F7 vid leverans (och jag som köpte en Q6600 enbart av rädsla för en tidig BIOS som inte hade varit kompatibel med en 45nm CPU)

Det finns inget alls mer på moderkortet mer än grafikkortet.

Som sitter i översta PCI-E slotet.

 

Det är en skum sak till.

Jag har satt minnena i sloten närmast processorn. Ett gult slot och ett svart slot. Har för mig sloten heter från CPU och utåt 1 2 3 4

Och i början av starten (BIOS uppe) så står det att minnet är One channel

och det rapporterar CPU-Z också.

Jag inbillade mig gult var en channel och svart den andra. men det kanske är så man först ska fylla gula sloten och sedan de svarta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng! :)

Att du har kopplat en 8-polig för processorns ström är väl onödigt att nämna/påminna om... Men jag skulle nog testa de andra PCIe 16x-slotarna också, du har ju inte bara en utan två till att välja bland. :-) Grafikkort måste inte vara i en viss slot utan om det funkar så kan det precis lika gärna funka i vilken annan som helst. Nackdelen är väl bara att det blir svårare att komma åt SATA-portarna ju längre ner grafikkortet placeras...

 

För dual channel ska minnena sannolikt vara i slotarna med samma färg. Kollar bilden av moderkortet nu och ser att placeringen av dem säkert kan skapa en del förvirring då varje enskilt par har två olika färger. Men säkert har man placerat dem så med tanke på det bättre luftflödet som uppstår vid användning av enbart två minnen – minnen i bara de gula slotarna hamnar en bit ifrån varann.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att tömma kondensatorer, dra ur nätkabeln och tryck sen in startknappen några sekunder. Det borde räcka för att ingen "gammal ström" ska finnas kvar.

 

Prova med ett minne, samt prova nätaggregatet i en annan dator (om det inte var det du just beskrev, fattade inte riktigt).

 

Ett snabbt tryck på startknappen ska räcka för att starta. Om nätaggregatet är slitet kan startknappen behöva hållas inne en sekund.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Tog det säkra (som jag känner det) och bytte till ett Corsair 650W igår.

Direkt lägre temp i nätaggregatet inag +50C utan omring +24C.

Flyttade ett minne så båda sitter nu i gula slot och det kommer upp nått om interleaved dual channel memory nu i BIOS när datorn startar.

Minnesmängden i Windows 32-bit XP Pro är väl nytt bottenrecord i dator med 4GB installerat, se bild. Det brukar ju talas om typ 3GB till 3,2GB med 32 bit.

Nåja den verkar ju funka.

 

 

[bild bifogad 2008-11-30 09:56:05 av jannejanne]

1103003_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng, och skönt att nytt nätaggregat hjälpte:thumbsup:

 

Har ingen förklaring till 2,5 GB minne (själv har jag 3,25, med XP Pro 32 och 4GB).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen förklaring till 2,5 GB minne (själv har jag 3,25, med XP Pro 32 och 4GB).

jannejanne: detta kan faktiskt vara avgörande av vilket grafikkort man testar med så pröva med några olika som du har. Om det skulle visa sig att du får mängden 3.25GB med ett speciellt kort i datorn så kanske det finns en annan vga-bios att pröva med till det nuvarande kortet.

 

[inlägget ändrat 2008-11-30 14:27:46 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tipsen.

Tyväär har problemet med att den dör efter start fortsatt med Corsair 650W. Igår när jag slängde i en CD med memtest86 direkt när den startade så dog datorn. Gick igång på andra start försöket.

Mentest hittade inga fel när jag fick igång den på andra starten (vilket inte betyder OK för Windows, egen erfarenhet, kan lika fullt var inkompatibelt minne till moderkortet)

 

Nu när jag startade den.

Den startar upp

någon fläkt varvar upp så in i h-e

grafikkortet 9800GTX+?

Därefter varvar fläkten ner och så dog datorn, helt svart.

Men nu igång på andra försöket.

 

Inga ledande frågor. Vad tror ni?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får dåliga vibbar av ditt GA-EP45-DS4 för jag vet ju att du vet hur man får igång en dator..! Alternativt så spökar 9800GTX+ men troligare (vanligare) är ändå moderkortet. Funkar det grafikkortet förresten okej i annan dator – din sons? Och funkar det förra 8800GTX i detta GA-EP45-DS4?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter fått göra 5 startförsök i följd för att få igång den plockade jag ner den.

Upptäckte att floppykabeln satt halvlös på moderkortet och 2 lödningar på moderkortet under ena CPUkylarfästet var bara skyddade av tunn plast ring från metallkontakt med kylarfästet.

Satte tjockare plastskiva under kylarfästet. Isolerade om skruvarna till kylaren där de går genom moderkortet och satte ihop datorn igen.

Och kollade noga floppy och IDE kabel i moderkortet.

Fick igång den med 2,5GB RAM i XP. Bytte till 8800GTX och fick 3,25GB RAM i Windows (hur kunde du veta det RN, sökt på Google men inte hittat nått om det?)

Hittintills allt väl.

Men har inte kopplat in

USB,LJUD och FIREWIRE till fronten på chassit.

Eller minneskortläsaren USB.

Så det kan ju vara nått sånt.

Får bli när jag känner för det.

Glad att den verkar funka normalt....

Jag var inne på nytt moderkort, nu hoppas jag att jag slipper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(hur kunde du veta det RN, sökt på Google men inte hittat nått om det?)

Hihihi några små hemlisar vill man allt behålla för sig själv!

:);)

 

Men som sagt så undersök nu möjligheten med annan bios till detta 9800GTX+.

 

Glad att den verkar funka normalt....

Få saker är mer lättande än när datorer äntligen ger upp och slutar streta emot... De ska ju faktiskt bara lyda en! :)

 

[inlägget ändrat 2008-12-08 03:59:46 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få saker är mer lättande än när datorer äntligen ger upp och slutar streta emot... De ska bara lyda en!

 

Sant! Det är bara en fråga hur lånt tid det ska ta.

 

Det är fördelen med mjukvara :)

 

[inlägget ändrat 2008-12-08 04:01:46 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter den här tråden

Återställde till XFX 9800GTX+

kopplade in alla chassikontakter, framtill dvs ljud, firewire, usb

och kopplade in kortläsaren.

Allt väl verkade det.

 

Och igår 4 startförsök innan den kom igång....

Utesluter kortläsaren för den var inte med när det började.

 

Återstår XFX 9800GTX+

strul med någon chassikontakt

dvs ljud, firewire, usb

 

Har ett förslag till: Startknappen på Aplus CS-Windtunnel

känns lite som man trycker in den i sand, effekt av att fronten känns "gummerad"

om jag nu inte släpper snabbt nog, kan det då bli nån sorts dubbelstryckning där den första startar datorn och den andra stoppar den?

 

På nått sätt är XFX 9800GTX+ starkt misstänkt,

det här med 2,5GB RAM i Windows av 2x2=4GB mot normala 3,25GB samt att det aldrig strulade med

8800GTX kortet....som också gav normala 3,25GB RAM i Windows....

 

Men numera när jag trycker in och blixtsnabbt rycker ut fingret vid start inga problem

Hittils.

Har ännu inte vågat mig på byta BIOS....i XFX

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...kan det då bli nån sorts dubbelstryckning där den första startar datorn och den andra stoppar den?

Det borde inte heller stämma då man brukar behöva hålla inne knappen fyra sekunder innan datorn verkligen stängs av... :-/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med skruvmejsel mellan stiften där tåtarna från startknapen sitter på moderkortet. Det ska räcka med en kort "dutt".

 

Har du fått fast CPU:n ordentligt (kolla tempen i BIOS)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ännu inte vågat mig på byta BIOS....i XFX

Som du säger verkar ju 9800GTX+ vara problemkällan... så varför inte flasha om uppdatering finnes..? Visst finns en potentiell risk att det misslyckas men det finns väl ändå inte så mycket att förlora på en flashning (förutom då att en liten sak som "garanti" kan flyga sin kos ;-)).

 

Det förekommer såklart att vga-biosar innehåller buggar precis som moderkorts diton. Även om det inte är lika vanligt förekommande att de behöver uppdateras.

 

Jag hade ett fabriksklockat 6800GT som behövde uppdateras då det var nåt galet med fläktstyrningen och kortet gick på tok för varmt. Det var bara att göra en biosdiskett a la moderkortsbios-diskett och starta datorn med den och uppdatera. Allting gick mycket snabbt och enkelt.

 

Så hade jag också ett Sapphire X1950Pro AGP som även det kunde ha något fel med fläktstyrningen, men så icke fallet för mitt kort varför jag aldrig uppdaterade (med nyare bios som de har lagt ut på hemsidan).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter hittat lite om

2,5GB with 4GB

på google så slog jag mig ner för att kolla igenom BIOS igen

från början till slut

direkt när jag går in i MIT "Motherboard Intelligent Tweaker" kommer det upp en varning om att jag har Boot Problem pga Overclockning

men den är inte överklockad

hittar dock en bit ner att minnet körs i Turbo mode, vid problem ändra till Standard mode........................vilket jag gör.

 

Bläddrar vidare i BIOS och hittar att jag har

Instant stop dvs om jag trycker på startknappen dör den direkt.

Alternativet är mindre än 4 sek suspend mode, över 4 sek stopp

Ändrar till alternativet....

 

(Den har inte krånglat på sista tiden sedan jag började koncentrera mig på snabb dutt in ut på startknappen)

För varmt, nja det känns OK se bild efter kört CPU Stability i 10 minuter följt av 3DMark03

Nu återstår att uppgradera BIOS i grafikkortet, och kommer jag inte tillbaka ikväll så gick det som det gick.

 

Uppgraderat Firmwaren i grafikkortet. Fick ladda hem en fil CWSDPMI.EXE

utom nvFlash 5.72 och nya firmwaren XFX.9800GTX+.PCIe.512MB.Rev.01.zip

och så var det bara köra nvflash.exe i w98se (dosdelen) som jag har installerat på en c:\ 20GB FAT32 partition och så var det klart, 3,25GB RAM istället för 2,5GB i XP Pro 32-bit på d:\

yeepee!

 

[bild bifogad 2008-12-19 22:09:32 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2008-12-19 23:04:30 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2008-12-19 23:09:17 av jannejanne]

1108406_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instant stop tycker jag är bekvämare än att hålla inne knappen minst 4 s. I ditt fall kanske 4 s inställning är bättre med tanke på opålitlig startknapp.

 

Temparna verkar helt OK. Vet dock inte vad Quad Q6600 ska ge, men hade kanske väntat mig ännu lägre.

 

Förstår inte riktigt detta:

c:\ 20GB FAT32 partition

 

Annars gjorde tydligen ny firmware susen för grafikkortet!

 

Återstår om du får startproblem framöver. Har den stängt av sig när den väl är igång?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Förstår inte riktigt detta:

c:\ 20GB FAT32 partition"

 

Jag brukar göra en 20GB partition i början på hårddisken med en W98SE bootdiskett från

http://www.bootdisk.com

på den placerar jag en mapp med alla bra att ha program, drivrutiner, webbläsare, Acrobatreader, osv. så måste XP på d:\ installeras om så finns alla viktiga tillbehör kvar.

Har faktiskt inte varit några problem trots SATA diskar på de 2 senaste datorbyggena. Med Intel P35 respektive P45 chip..

Dessutom praktiskt vid flasha BIOS, inget behov hålla på med en diskett för att göra jobbet, bara välja Windows när datorn startar så hamnar jag vid en dospromt på c:\

där jag i en mapp

c:\aa\

redan med XP pro samlat de i detta fall 3 nödvändiga filerna med namn ändrade till 8.3 typ

nvflash.exe

xfxnew.rom

CWSDPMI.EXE

 

för

nvflash frågar efter csdpmi*b

http://www.linuxtopia.org/online_books/linux_tool_guides/the_sed_faq/sedfaq5_004.html

 

Nej den har aldrig stoppat under drift, enbart direkt vid starten.

Och nu är det några dagar sedan sist.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3,25GB RAM istället för 2,5GB i XP Pro 32-bit på d:\

yeepee!

Yes, så datorn gav med sig till slut! :D Grattis jannejanne, man ska inte ge sig förrän den fungerar som den ska – det kan löna sig. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då förstår jag. Vi har alla olika sätt att konfigurera systemdisken. Jag brukar skapa en C-partition på 20-50 GB för XP + program. En större partition för data, dit jag bl a flyttar Mina dokument mha Flytta-funktionen på Egenskaper. Ibland gör jag också en tredje partition för ghost av C, som jag sen tar bort enhetsbokstaven på i Diskhantering. Detta för att inte av misstag gå in på den i Utforskaren.

 

Om XP blir trasigt är det bara att köra en (riktig, ej med Återställningkonsolen) Reparation mha installationsskivan. Det påverkar inte installerade program. När jag får för många program som jag inte behöver eller som stör, tar jag bort C-partitionen och installerar om XP och de program jag behöver.

 

Vi får hoppas att din dator fortsätter att starta OK, är man envis löser sig det mesta till slut:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...