Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digital och analog


Admini

Rekommendera Poster

Hej

Jag köpte just en TV-mottagare i form av en USB-stick.

Men jag får inga kanaler.

Beror det på att mottagaren är digital medan jag har analog hemma i lägenheten?

 

Har för mig att även efter att Sverige gick över till digital sändning, så har många stora hyresvärdar installerat en central digitalbox för sina hyresgäster.

 

Jag har i alla fall inte skaffat några boxar till min tjock-TV och den fungerar ju utmärkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för TV-kort/USB-sticka? Finns det som klarar analoga kanaler och marksänd digitalTV. Färre som klarar digital kabelTV.

 

Dvs troligen stöder ditt kort DVB-T (marksänd) samt kanske analoga kanaler. Ge oss modell så kan vi utreda.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVB-T - för marksänd digitalTV.

 

Dvs du kan INTE ta emot vare sig analoga kanaler eller digitala kanaler sända via kabelTV.

 

En bordsantenn kan räcka, om du har bra mottagningsförhållanden, för att få in de i marknätet fria kanalerna. De medföljande små pinnarna till antenner brukar i princip enbart duga om man bor granne med en sändare men värd att testa om det följde med en.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter lite på den här tråden...

 

Jag har också en tjock-tv, inkopplad med vanlig antennsladd precis som "för i tiden". Har Comhem, inget extra abonnemang bara det som ingår i hyran (kanal 1-9 etc). Vad jag har förstått har jag då kabelTV?

 

Vad behöver jag för specifikationer på ett tv-kort till min dator för att kunna se samma kanaler som jag kan i min vanliga TV (inte DVB-T antar jag)? Jag vill kunna koppla in det via USB.

 

Mvh, Calle

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-25 23:24:58 av carlitosan]

[inlägget ändrat 2008-11-25 23:25:18 av carlitosan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad behöver jag för specifikationer på ett tv-kort till min dator för att kunna se samma kanaler som jag kan i min vanliga TV? Jag vill kunna koppla in det via USB eftersom jag har en bärbar.

 

Den ska kunna ta emot analoga TV-kanaler. När det gäller analog TV så görs det ingen skillnad på kabel-TV och marksänd TV (förutom att man på kabel-TV använder fler och högre frekvenser än man gjorde i det marksända analoga nätet).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att även efter att Sverige gick över till digital sändning, så har många stora hyresvärdar installerat en central digitalbox för sina hyresgäster.

 

Ja, men då behöver du en box som kan ta emot digital kabel-TV, dvs klara det som heter DVB-C (inte DVB-T som en "normal" boxer-box klarar).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syftar väl egentligen på att i många hyreshus finns det centralt placerade anläggningar som tar in en digital signal och skickar denna vidare analogt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, givetvis.

ComHem gör även så, många andra samfälligheter/föreningar/gruppboenden och även enskilda hus...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...