Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XYZ-metoden för att lusa ner sin dator med malware


2Many2

Rekommendera Poster

Vill man riktigt snabbt få sin dator infernaliskt invaderad av malware rekommenderas xyz-metoden:

 

X) Stoppa omgående in webläsarens långa tryne på siter som sysslar med x. Eller ännu hellre XXX

 

Y) Y, oh Y använda någotsånär seriösa siter för gambling av skilda slag? Det är ju mer spännande att testa alla komplett oseriösa gamblingsiter som poppar upp som svampar ur cYberrYmden. Dom inte bara tar dina pengar, i gengäld får din dator Ybola

 

Z) Ladda gärna program, spel etc från siter där dylika har ändelsen z. T. ex. Warez, Crackz, Gamez, Appz

 

Mycket nöje, Cecilia och Zipp är på alerten ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vill man inte ha den nerlusad:

 

Börja med att göra en användare med Administrativa rättigheter i XP kallad tex Boss

gör sedan en användare utan administrativa rättigheter som används normalt vid vanlig datoranvändning. Båda har givetvis rejäla lösenord, hjälper väl lite.

 

Besök inte spelsiter, helt klart att ett pokerprogram PKR på min sons dator också installerade en backdoor för övervakning (klart han kör som adminstratör hela tiden)

 

Kolla innan nedladdning siten hos http://www.siteadvisor.com

fick mig i veckan att avstå ladda ner drivare från toogle.com

 

Vid låt mig säga mer vågad x eller xxx surfning, gör det med tex Puppylinux

http://www.puppylinux.org

bara 94MB att ladda hem och körs sedan direkt från CDn/DVDn, laddas vid starten i RAMminnet, så snabbt när det sedan körs från RAM, inget skrivs / installeras på hårddisken.

 

Att dessutom ha en router med brandvägg före datorerna tex Linksys WRT54GL

hjälper väl lite.

 

Och följa Cecilias råd hjälper ju lite till

http://ceblstockholm.googlepages.com/home

och /Thomas

http://www.winguider.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låt oss se om du kan slå en väns rekord... han skulle, enligt egen utsago testa att porrsurfa för första gången på åratal (jo, vi har hört den förut). Innan han visste ordet av poppade det upp fönster till höger och vänster fortare än han kunde stänga dom (surprise). Vill minnas att jag hittade +700 infektioner i den :)

 

Och som han själv ångerfullt uttryckte det "och inte så mycket som en bröstvårta fick jag se"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Verkar som folk får sina datorer infekterade utan att ens besöka sajter du nämner här. Har folk i min omgivning där jag inte mer än hinner hjälpa till att installera om datorn, förrän den är nedkladdad med skit. Börjar bli rätt trött på det nu att hålla på och hjälpa folk.

 

Dessutom slarvas det rätt friskt med att hålla sitt system uppdaterat. Folk tycks mer eller mindre skita i det trots att man visar hur man gör, och tala om hur ofta uppdateringar kommer ut.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen:thumbsup:

Jag hittade många roliga saker på de där XXX sidorna;)

 

Men jag får nog starta en ny tråd för nu börjar datorn bete sig konstigt...

 

 

;);)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min glädje är obeskrivlig :)

 

Du kanske ska testa lite Appz och se om du kan spä på din poäng?

 

[inlägget ändrat 2008-11-25 22:19:49 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom slarvas det rätt friskt med att hålla sitt system uppdaterat.

 

 

he, ja ungefär! känner folk som sitter med antivirus program från 2004, dem vill inte betala några hundra för ett nytt när det gamla gått ut. varför skaffar dem inte avast eller avg, eller något annat för den delen??

 

ja, en allmän dator körkorts guide skulle dem flesta må bra utav:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen

Jag hittade många roliga saker på de där XXX sidorna

 

Men jag får nog starta en ny tråd för nu börjar datorn bete sig konstigt...

 

mitt tips är att du instalerar xp antivirus 2008, det låter som ett grymmt bra "ANTI"virus program, jag skall nog fundera på att byta til ldet jag också!

 

<ironi> (för övriga som råkar läsa denna post så är xp antivirus 2008 inget man vill ha på sin dator...)

 

[inlägget ändrat 2008-11-26 16:33:11 av gurre g]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...