Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Guldrengöring.


Henke_isso

Rekommendera Poster

Någon som vet ifall man kan rengöra guld med aceton eller t-sprit.

 

I vårt fall har vi en guldplätterad ståltråd som skall rengöras. Skadar man guldplätteringen ifall man använder aceton eller t-sprit vid rengöring?

 

/Henke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligt handdiskmedel+vatten. Funkar bra, och skadar inget.

 

Äkta guld (dvs. typ 18 karat eller bättre) kan man använda tandkräm för att rengöra. Tar även bort mindre repor och liknande.

 

(Tandkräm innehåller lite slipmedel). OBS! Aldrig tandkräm eller rengöringsmedel med slipmedel på pläterat guld. Dvs. "double"-guld, för då försvinner guldet och du har kvar den oädla basmetallen.

 

Ultraljudsrengörare funkar finfint om man vill undvika alla "medel".

Finns på biltema med flera ställen. Ultraljudet gör att smutsigheterna "skakar loss" från föremålet som ska rengöras.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns på biltema med flera ställen.

 

Ska jag komma ihåg! Sist jag va hos tandläkaren så tog dom bort tandsten med ultraljud. helv'`te va on the gjorde... biltema lär ju vara billigare i alla fall, om än smärtsamt

 

:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad en dylik manick kostar på biltema men vet att många guldsmeder har sån utrustning, kan ju vara värt att fråga dom hur mkt en session i bubbelbadet skulle kosta :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Någon som vet ifall man kan rengöra guld med aceton eller t-sprit.

 

I vårt fall har vi en guldplätterad ståltråd som skall rengöras. Skadar man guldplätteringen ifall man använder aceton eller t-sprit vid rengöring?

 

/Henke

 

 

 

Aceton bör nog undvikas i de flesta fall.

Aceton är en produkt som absolut inte skall användas i elektronik.

Jag skulle nog föredra alkohol.

Apoteket säljer Isoprophylalkohol, det närmaste man kan komma ren alkohol(för rengöring)

Tänk efter: vad är produkten tillverkad av: petrolium eller cellulsosa.

Bensinprodukter löser gummi(äkta) och petroliumbaserade produkter, men påverkar ej cellulosaprodukter och vice versa dvs alkohol på gummi/plast rengör utan att skada men bensin/aceton skadar (löser upp)

Radergummi på pläterade kontakter/kontaktytor fungerar bra.

bjoren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...