Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

megaproblem med XP + mystiska fel


satanica

Rekommendera Poster

kan man göra detta även om de är hempc? eller gäller de andra regler då
Då har man ju inte köpt datorn så då gäller nog inte konsumentköplagen. De flesta HemPC-avtal säger att man har rätt till fri support under de tre år avtalet gäller, men det är väl bäst att du kollar vad det står i ditt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Skapad
  • Senaste svar

för 2mån sen bytte man enligt dom minnet, diskar ochmoderbordet... de skulle även köra den så de skulle va säkra på att allt fungerade(trots de skrek daorn efter uppdateringar då ja satte igång den)GAAAH blir galen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan kan du ju hota din arbetsgivare med att inte lösa ut eländet, så får dom ta kostnaden

Är det en hempc, så har arbetsgivaren ingenting med själva datorn att göra, det är då tillverkaren som ska kontaktas, finns det hyrtid kvar, så gäller garantin/supporten, då är det där man ska gnälla på.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jao, det jag menar är att när hyrtiden går ut... strunta i att lösa ut ett så krånglande exemplar; berätta för arbetsgivaren att dom får en ny inventarie snart och se om dom vill lösa problemet :)

 

Många av dom restvärden jag sett är så löjliga att man kan köpa en ny, modern dator för pengarna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den borde va snart 2.5 år, problem har varit många så många långa samtal till suporten :/ den står på min mamma (ja vet! idiotiskt men de var då ett erbjudande jag nappa på, mamma fick min compaq och ja en dell med 24tum LCD skärm)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vem den står på är väl inget problem? Restvärdet när tiden går ut är det viktiga, ingen tvingar din mor att lösa ut den. Ni kan låta den bli nån annans problem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iofs men kolla upp vad restvärdet är om ett par månader... skulle det kosta säg 4.000 att köpa loss den du har kanske det är bättre att investera dom i en ny burk med sjysta grundkomponenter att bygga vidare på

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

medges att jag inte är insatt i hem-PC men jag har några vänner på storföretag vars avtal snart löper ut. Deras restvärden ligger runt 3.5-4-tusen... på deras fråga om huruvida dom ska lösa ut sina gamla 3.2 GHz-burkar för den pengen är mitt svar alltid "varför".

 

Ska bli spännande att se hur det går, om nån verkligen kräver tillbaka den gamla datorn om dom säger upp avtalet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är nöjd med den dator man har och de program som faktiskt ingår brukar det vara rätt hyffsade priser för att köpa loss allt.

 

Annars får du köpa ny dator, ny licens till Office (om du vill ha det, brukar ingå i företsgsprylar), ny skrivare. Desutom får du tampas med en ny dator med nya problem.

 

De datorer folk började hyra för ett par år sedan kommer att duga som allt annat än speldatorer många år till. Att betala ett par tusen för ett väl fungenarnde paket låter på det viset rätt rimligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig i princip Lizard men inte om det gäller en problemburk.

 

För säg 4.000 får man ett modernt mobo, processor, mer minne än i den man hyr och ett betydligt bättre grafikkort om än i budgetklass. Snudd på gratis låda och lika bra skärm som den som ingick i paketet är inte svårt att få tag på, dito keybd & mus. OpenOffice fungerar prima. Så en merkostnad inkl. operativ på nån tusenlapp, max... tja, tål att tänka på

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg då till skrivare + Officelicens.

 

I mitt tycke är OpenOffice inte ett alternativ till Office. Funkar bra ibland men tills OpenOffice blir 100% kompatibla med filformaten är det inte ett bra alternativ. Hyffsat bra men inte mer än så.

 

Och så var det skrivaren då.

 

Med officelicens och skrivare hamnar du snarare på en bra bit äver 8000:- DÅ fpr du visst en bättre dator men som skriv och surfmaskin spelar det ingen roll ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger inte att det funkar för alla :)

Men kanske för en del... själv har jag t. ex. gett bort mina skrivare; användes kanske en gång per kvartal så färgpatronerna hann torka (och man får nästan en ny skrivare för vad en uppsättning patroner kostar). Som hemmanvändare klarar jag mig med OpenOffice även om det inte är perfekt; skapar inte särskilt många avancerade dokument och kalkylblad privat.

 

Men alla har olika behov, själv avstår jag gärna office och skrivare för att få lite bättre fart :) Säger inte att det är rätt, bara att det är nånting var och en bör väga in i kalkylen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo precis.

 

Jag tänker på min svärmor som bara har datorn till att netala räkningar och emellanåt kolla saker "på nätet". Hon ska inte sakaffa en ny dator, hon ska ta över den kombination av dator, skrivare och program som faktiskt fungerar, och kommer att göra så länge till (får man hoppas).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med, med lite tur har det systemet ett par år kvar till "värmedöden". Grattis till din svärmor, mina föräldrar avfärdar t. o. m. bankomatkort som moderna påfund...

 

Men om jag kollar mina vänner så har dom kids som vuxit upp lika många år som deras datorer åldrats... och vill kunna spela nyare spel med lite roligare prestanda :)

 

Individuell behovsanalys gäller

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag fattat det hela rätt så är det en Dell-hempc du har problem med?

Och du har haft den i ca 2,5 år, då bör du ha ca ett halv år kvar, och då bör du också ha en inbyggd garanti-försäkring som täcker allt.

Och du har fortfarande problem, fortsätt och reklamera, tjata, låt dom i så fall byta ut resten också, i värsta fall till en helt ny motsvarande dator, eftersom det varit så mycket fel på den, din mamma är ju den som juridiskt hur den via sitt arbete, då är det bara att fortsätta tjata.

 

Har också en Dell via min arbetsgivare, har också haft lite problem, och suttit i support flera ggr, men eftersom man betalar för full support/garanti, så ska man utnyttja detta.

Har haft servicefolk hemma två ggr, för att byta ut flera komponenter, har fått flera komponenter hemskickade för att ha i reserv också.

Allt sådant har fungerat bra, man betalar ju för detta, reservdelar/reparationer är gratis.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

själv avstår jag gärna office och skrivare för att få lite bättre fart

Inte upplever jag att det blir bättre fart på datorn om jag låter bli ett office-paket eller liknande paket, eller tar bort mina skrivare, har två stycken i nätverket, en bläckstråle och en färglaser, fungerar utmärkt.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja de stämmer.

 

wow vilket flyt du verkar ha haft*avis* att tom få hem reservdelar. Jag har haft otur för varje gång jag pratat med suporten verkar ja fått nykomlingar..*suckar* jag har behövt övertalat dem att hämta datorn då de varit något fel på den medan de tjatar om formatering. enda gången de inte gjorde de var då den på suporten envisade att ja låst skrivbordet, då fråga ja om formatering var enda lösningen..då svara han att de var långsökt...

 

Inga diagnostic tester visar ens att de är något hårdvaru fel. inga virus, trojaner, malware, inte ens hiJackThis visar något ovanligt. Men ändå är datorn skumm...

 

ps när de bytte hårddisk rederade servicen den dolda partitionen..alla prog var borta..fick tjata mig till skivorna

 

[inlägget ändrat 2008-11-29 01:10:35 av satanica]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta hem en dator efter 3 år är förstås i dess slut av sitt liv.

 

Licenserna lever dock vidare.

 

Köpa ny dator kostar - enbart skrivare och officelicenser, lika mycket som att köpa loss datorn och då har du inte ens en dator...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...