Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan någom förklara vad är det (Händelsen-ID: 51, 11, 9)?


joajo

Rekommendera Poster

Idag jag tittade in på loggboken och såg denna varningar i systemets logg. Det är varningar:

 

Händelsen ID: 51

Ett fel upptävktes på enheten \Device\Harddisk0\D under en växlingsåtgärd.

 

Händelse-ID: 11

Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Ide\IdePort0

 

Händelse-ID: 9

Enheten \Device\IdePort0 har inte svarat inom den angivna tidsgränsen

 

 

De händelsena inträffade var 5 sekund. Under den tid jag skannade min data med antivirus Nod32 och sen med Spybot

 

Är de varningarna visar allvarliga problem? Hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP eller Vista?

 

Det verkar vara något problem med hårddisken. Har du märkt något annat konstigt med datorn?

Se till att ha säkerhetskopior på allt viktigt om den har tänkt att lägga av helt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har XP men data funkar bra. Jag upptäcker inte något konstigt.

 

Jag skrev en inlägget till därför jag hittade i autostart $McRebootA5E6DEAA56$ Common Startup

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

 

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade den artikelnumer. Det är ST310211A. Jag hittade den tillverkaren men jag är så dåligt på engelska att förstår intgenting var det testprogram ligger.

 

Cecilia, du frågade om jag märker något konstigt med data. Jag glömde om en konstighet och det är så att när skärmsläckare är igång då efter några minuter börjar hårddisken att köra man kan se det när den lite gröna lämpan blinkar eller står stila. Ljud är lite konstigt men inte knackar. Data startar långsammare än innan och när jag surfar då ibland hänger sig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och där väljer du Download SeaTools for Windows now! för att få ett program som du installerar i Windows. Jag tror i och för sig att man får en bättre test med "Download SeaTools for DOS now!" men då måste man bränna programmet till en CD-skiva (eller diskett).

 

Om du har flera hårddiskar så behöver du testa alla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade den för DOS på disket men Förklara hur man måste använda den och hur man testar med den.

 

 

Jag upptäckte att den hände igen när jag körde antivirus ONline skanner från karspersky, men när jag startade om data och inga varningar kom fram. Men ta lite tid än tidigare, nästan 6 minuter.

[inlägget ändrat 2008-11-25 00:56:38 av joajo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att köra testprogrammet från disketten så ska du starta datorn från disketten. Då kan du behöva ändra startordningen (Boot order/sequence/priority) i BIOS så att BIOS prioriterar disketten i första hand. Det brukar stå på första skärmbilden hur man kommer till BIOS-inställningarnar, t ex Press Del to Enter Setup eller F12 = Boot order.

 

Kör inga fler skanningar av hårddisken, om den håller på och går sönder så är det inte bra att använda den så mycket. Uppstartshastigheten har antagligen gått ner för att Windows har sänkt hastigheten mot hårddisken för att det är problem med hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu jag testade hårddisken och hittade 17 fel. När var slut med tester, då jag såg olika siffror och en tabbel att man kan reparera eller strunta i det. Jag var lite tveksamt och lite rädd med klickade på reparera. Efter den jag testade igen och då hittades ingen fel. Jag vet inte om jag gjorde rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt kör testprogrammet igen om några dagar. Om det då finns fel igen så är det dags att byta ut hårddisken. Om inte så kör testprogrammet en gång i veckan eller så för att hålla koll på vad som händer med hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tittade på loggen men finns ingen varningar mer. jag hoppas att den hårdisken ska håller sig lite till när jag ska köpa ny hd.

:thumbsup: Tack så mycket för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett förslag är att vid tillfälle kolla vad disken har för serienummer och knappa in det på lämplig supportsida på tillverkarens web. Kanske din disk är för gammal men många tillverkare har idag 5 års garanti (du hade Seagate? Dom har iaf idag 5 år) och även gamla diskar brukar ha 2-3 år. Det jag menar är, kolla dina möjligheter att få en ev. utbytesdisk på garantin

 

För Seagate: http://support.seagate.com/customer/warranty_validation.jsp

 

De uppgifter du behöver står på själva disken så du kan ev. behöva ta ur den ur datorn för att komma åt dom

 

[inlägget ändrat 2008-11-27 00:46:40 av 2Many2]

[inlägget ändrat 2008-11-27 00:49:00 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...