Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upprepade attacker!


Oryx

Rekommendera Poster

Tjena.

 

Jag har idag fått upprepade varningar från nortons brandvägg om att en attack mot min dator stoppats. När jag kollar loggen så är det en bra bit över 100 försök som stoppats, står att det är portscannar. Jag har kollat upp ip-adresserna som jag får från norton och det är olika adresser på allihop verkar det som, ursprung sverige, finland och norge har jag hittat. Jag undrar vad det beror på att jag blivit utsatt för detta helt plötsligt, samt om det är något att bry sig om? Kan jag göra något åt det? Alltmedans jag skrivit detta så har varningarna plingat tätt, så nu är jag säkert uppe i ca 150 st! =/

 

Tacksam för snabbt svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar vad det beror på att jag blivit utsatt för detta helt plötsligt
Kan t ex bero på att du fick en ny IP-adress i natt och att den som hade IP-adressen tidigare hade dåligt skyddad dator så att det gick att göra intrång på någon port.

 

Om du stänger av modemet i natt så kanske du får en ny IP-adress i morgon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jaa, det kanske det kan bero på. Jag har haft samma adress hela tiden förut, men sedan några månader så erhåller jag en adress automatiskt. Men jag har provat att starta om datorn och attackerna fortsätter i lika stor skala trots detta så fort jag startar den igen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för attacker? Dvs vilka portar? Sedan starta om datorn ger inte ny ip-adress, omstart av modem kan ge det.

 

Samt, du har inte ett modem som kan agera NAT, dvs de dig en intern IP-adress? Bakom en NAT är det mycket tystare.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla IP-adresser som attackerat mig slutar på 58955, är det porten? Jag sitter ju på en fast lina, men kör endå på "generera IP automatiskt"... varför det är så vet jag inte för jag har alltid haft en fast adress där jag bott förut...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adresser skrivs som, ex.v. 127.0.0.0.1:58955 där då det efter kolonet är porten.

Vad för något som avsöks på den porten har jag dock ingen aning om.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det bara är en port så kan det ha varit någon med fildelningsprogram som har haft IP-adressen förut och fildelningsprogrammet har använt porten 58955 så att det finns länkar på t ex torrentservrar att det går att hämta filer därifrån. Se första bilden på

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Netgear/WGT624/eMule.htm som exempel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bra bit över 100 försök som stoppats, står att det är portscannar

 

Det är tyvärr inte alls ngt ovanligt. 100-150 försök -på vilken tidsperiod?

Min hårdvarubrandvägg loggar tex MINST 4-5 tusen försök på diverse portar per dygn. Är det ngt nytt större virus/trojan/malware ute o snurrar kan man utan problem komma upp i 20-30 tusen.....

(och då "sprider" jag ändå inte min IP-address via Torrents, osv)

 

Behöver du vara orolig? Tja, sitter du "direkt" på Internet (dvs inte bakom router/NAT/FW/bredbandsdelare) med Norton som enda skydd? Jå, då hade jag varit försiktig. Sitter du bakom dylik burk o ser ändå massa attacker borde du kanske låta ngn titta på den konfigen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Norton Forum Assist Team

Hej Oryx,

 

Jag heter Peter och jag jobbar för den externa Symantec forum-supporten.Å Symantecs vägar ber vi om ursäkt för dina problem. Vi har skickat vidare ditt problem till Symantec och fick följande lösning:

 

Som tidigare nämnts i tråden är detta helt normalt. Beroende på vilka sidor du besöker eller vilka filer du laddar ner så kan du bli attackerad, Norton varnar dig bara om att en attack har förhindrats.

 

Var snäll och prova om det hjälper dig med ditt problem. Det vore jättefint om du kunde ge oss lite feedback efteråt.

 

Med vänliga hälsningar,

 

Peter

Norton Forum Assist Team

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...