Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp mig vara smart!


skylt

Rekommendera Poster

Är det smart att köpa en DELL 8100?

Intel 850 400Mhz FSP med P4 1400MHz och 256MB RDRAM....GeForce ULTRA DDR (64MB)

 

Eller är det ekonomiskt självmord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den kostar 30 papp, dvs lika mycket som en medioker bärbar.....jag är mest intresserad av om tekniken "håller" eller om det blir en BETAMAX.

 

/Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan bli rätt ensam om den. Intel lär ha sagt nått tråkigt till bolaget bakom RDRAM häromdan. Ock så glöm inte en bra 22tummare, den kommer var OK om 5 år.

Köper du den skriv gärna nått om hur den är.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långa Farbrorn1

Personligen skulle jag vänta tills moderkort med ddr minnen kommer å köpa atlon. Billigare å snabbare i det mesta. Dessutom kommer du få problem med uppgraderingen när intel byter sockelstandard nästa år.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på frågan: nej, det är inte smart.. men har man pengar så ;)

 

Ett Athlonsystem kommer att vara snabbare faktiskt - om det är det du är ute efter..

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppgraderar inte jag köper nytt vart annat år.....det är billigare!

 

Enligt tomshardwares nya test så spöar ju p4 atlon på en del punkter, och borde inte en buss på 400Mhz vara snabbare än en på 133?

 

Dessutom så finns ju nya instruktioner som benchmarkprodukterna inte kan testa idag!

 

/skylt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dual Athlon och DDR är nog bättre.

En enkel Athlon utan DDR tillsvidare lika bra, men billigare.

Sedan, om Intel lyckas komma i tid med den, Itanium.

 

*med reservation för omedvetna osanningar, eller felaktiga nyanser*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Enligt tomshardwares nya test så spöar ju p4 atlon på en del punkter, och borde inte en buss på 400Mhz vara snabbare än en på 133?"

 

P4 har en FSB (front side bus) på 100 Mhz QDR (quad data rate, 400 MHz effektivt), jämfört med en Athlon 1.2 GHz som i C-version har en 133 Mhz DDR (double data rate, 266 MHz effektivt) FSB.

 

Detta ska dock inte förväxlas med minnesprestanda, utan gäller från CPU till "minneshubben" i datorn. i850/P4 har sedan en arkitektur som gör den svår att jämföra med Athlon/DDR.

 

RAMBUS-teknologin ger oerhört bra prestanda mot minnet när man läser stora sekvensiellla block, men plågas av höga latenstider när små block läses slumpvis.

 

Athlon/DDR fortsätter med beprövad teknik och kör 133 MHz DDR mot SDRAM-minnet, dvs 266 MHz. Latenstiderna är lite högre än för vanligt SDRAM, men inte i närheten av RIMMarnas.

 

Jag tror att P4an kommer att bli riktigt bra, så snart det finns stöd för SSE2 och riktigt bra moderkort. i850-serien är bara tänkt som en tillfällig lösning.

 

SSE2-stöd och bra moderkort lär inte komma innan tredje kvartalet 2001 är jag rädd. Fast man vet ju aldrig.

 

Summa summarum är att jag råder dig invänta AMD760/ALi MAGIK1/VIA KT266 för att se vilket DDR-moderkort som blir bäst. Para sedan det med en 1.2 GHz 266 MHz FSB Athlon och 256 Mb DDR-SDRAM och njut.

 

P4n blir kanske ett prisvärt alternativ om ett par månader?

 

Nu får det vara slut på dravlet...

Mvh,

Gabriel

 

-----------------------------

Recensioner av hårdvara

WWW.DATORTEKNIK.NU

-----------------------------

[inlägget ändrat 2000-12-08 15:06:58 av Gabao99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Enligt tomshardwares nya test så spöar ju p4 atlon på en del punkter, och borde inte en buss på 400Mhz vara snabbare än en på 133?

 

På 2 punkter av 10 var det va? ;)

 

Athlon spöar P4.. till och med P3 spöar P4 på ett par punkter (trots mkt lägre klockfrekvens).

 

>Dessutom så finns ju nya instruktioner som benchmarkprodukterna inte kan testa idag!

 

Om inte benchprogrammen hanterar det idag - hur lång tid tror du inte då det tar innan a l l a program vi dagligen använder är optimerade?

 

Det enda jag bryr mig om är P4ans urkassa flyttalsprestanda... det lär ta ett bra tag innan alla program jag behöver prestanda i är optimerade för sse2 - och tills dess är P4an gravt utklassad av allt och alla...

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Tom påpekade, så kommer inte "vanliga" program att optimeras för P4 endast de som har nytta av SSE2 i bästa fall. Det innebär att för de flesta blir det ingen prestanda höjning.

Man kan ju undra hur Intel har lyckats producera en ny processor som är 40-50% (i Mhz) snbbare än sin föregångare utan att det ger utdelning i vanlig 2d program!?

P4 bussen är faktist 100Mhz men quad-pumped.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att "vanliga program" för mig nästan uteslutande är enormt flyttalskrävande...

 

/Weyland

 

Lightwave, Aura, Photoshops dryga filter osv osv

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske för just dig Weyland, vanliga program är inte Photoshop och Lightwave, utan OS:et och de program som tillhör det och tex Office. Dessa är ju inte ens SSE optimerade.

 

P4 kommer att använda en ny socket inom ett år (socket 478) som gör att det kan vara klokt att vänta tills dess och under tiden hinner det komma ut nya versioner av SEE2 optimerade program (förhoppningsvis). Plus mycket lägre pris på P4:an.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Eftersom alla hänvisar till Tom's tester är det väl läge att diskutera den senaste artikeln.

 

P4 ser faktiskt helt ok ut i de flesta tester där, AMDs optimerade FlaskMPEG på en 1466 MHz Thunderbird tog stryk av P4an mm.

 

Men visst, SSE2-optimering för alla applikationer lär dröja...

 

Mvh,

Gabriel

 

 

-----------------------------

Recensioner av hårdvara

WWW.DATORTEKNIK.NU

-----------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Kanske för just dig Weyland, vanliga program är inte Photoshop och Lightwave, utan OS:et och de program som tillhör det och tex Office. Dessa är ju inte ens SSE optimerade.

 

..av vilket kontentan är att den eventuella hastighetsvinsten med en P4 blir ännu mindre, eller? ;)

 

/Weyland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet inhopp från en som också går i köpetankar: nu har priset på TB 1,2 Ghz sänkts till under 3.600 inklusive på bl a JME och Datorbutiken. För mig som går och våndas med pris-prestanda (nu igen)blir valet AMD/Intel enkelt, om den nu går att få tag på. Möjligen kan man vänta på DDR-pryttlarna, men frågan är hur prisnivån blir? Vet Gabriel?

 

Men en 1,2 Ghz, 256 Ram, IBM:s 46GB-hårddisk (nu under 2.000), GF2 Ultra, 19-tumsskärm...blir det så tror jag jag är nöjd ett bra tag framåt. Motsvarande paket fast med en P4 skulle jag ha ångest länge för att jag lade ner så mycket pengar för så lite mervärde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag vet ungefär hur prisnivån kommer att ligga, men har lovat att inte ge bort några siffror innan korten finns i butik.

 

Räkna med att moderkort + DDR-minne kommer att kosta bra mycket mer än 1.2 GHzaren, i alla fall innan årsskiftet ;(

 

De jag tycker ska bort ur ditt förslagna system är GF2U. Undrar om inte NV20 är närmare än vi tror...?

 

Mvh,

Gabriel

 

 

-----------------------------

Recensioner av hårdvara

WWW.DATORTEKNIK.NU

-----------------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Undrar om inte NV20 är närmare än vi tror...?"

 

Hmm, det låter spännande! Tur att jag i alla fall måste vänta tills efter årsskiftet med köpet. Då kan man snart förvänta sig NV20-kort som sopar skärmen med GF2(U?), förhandsryktena lovar ju mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långa Farbrorn1

Om man pratar vanliga program som office o.s.v är prestandan nästan helt ovidkommande. Märker du någon skillnad på en 500 mhz eller en 1200 mhz när du skriver ett dokument i word eller gör ett kalkylblad i excel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Märker du någon skillnad på en 500 mhz eller en 1200 mhz när du skriver ett dokument i word eller gör ett kalkylblad i excel?

 

Ja, så fort jag växlar mellan word å excel..

 

/Weyland

 

tillägg: Dessutom handlar juh den här tråden om P4 - inte precis avsedd för kontorsbruk, eller hur?

 

[inlägget ändrat 2000-12-12 14:21:59 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...