Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppling mellan data och platt tv


JöLa

Rekommendera Poster

Har haft en platt tv kopplad till statinär data genom VGA uttaget.

Jag skulle prova en annan stationär data och bytade bara VGA kontakten från den ena till den andra.

När jag då startade datan så var hela bilden blåfärgad.

Man kunde se databilden men alldeles blåtonad.

Kopplade tillbaka till den andra datan som funkat perfekt innan och den var då blåtonad den med ??

Nu får jag ibland ingen bild alls i tv och när man ska sätta i VGA kontakten i datans uttag så ser man små "gnistor"

Vad kan ha hänt ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överslag!

 

gnistor + dator => problem

 

en synlig gnista har hoppat minst en millimeter. Per centimeter går det 10 000 V. Dvs 1 000 V har hoppat!

okej, grovt, kanske mindre än en millimeter.

 

Men kretsar i datorn tål ej dessa spänningar, det är som blixtnedslag lokalt där!

 

jag gissar, VGA-porten är bränd, tyvärr.

 

Man ska ALDRIG koppla in VGA, seriella, parallella, s-video-kablar medan datorn är igång. Man ska helst ansluta datorn först (fast i detta fallet hade väl TVn fått ta smällen istället..)

Varför denna effekt?

Gissar, datorn jordad, TVn ansluten till antenn. Sök jordloop (ground loop) på nätet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

Det är nog VGA uttaget som gått på tv.

Jag ska prova att använda S.video uttaget från en bärbar till tv.

Men då undrar jag hur inställningen ska vara i grafik kortet på datan.

Har ett Nvidia Geforce GO 6200.

Det finns inget S.video uttag på den stationära datan.

Men om det funnits och VGA uttaget gått sönder på datan hade då även S..uttaget sönder ?

Om det går genom en bärbar och som jag skrev innan så finns det inget sånt uttag på statinära datan, men har ett annat grafik kort med denna anslutning.

Om jag installerar detta...i vilken ordning ska jag koppla det så att inte det också går sönder?

Krångligt förklarat men hoppas att det förstås.

 

/ JöLa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, finns ingen självklar regel som skyddar allt i alla lägen.

 

Datorn ska vara avstängd, gärna helt bortkopplad från elnätet. Man kan börja med att sätta kabeln skärm mot datorns chassi och sedan ansluta den.

 

fast med VGA i andra änden också så uppstår ju samma problem där. Man kan försöka hitta en jordpunkt och nolla kabeln mot denna och sedan ansluta men vete tusan.

 

Idiotsäkert - koppla bort datorn från elnätet, TVn från all kontakt med antenn. Jorda båda en kort stund mot ex.v. ett element. Anslut sedan VGA-kabeln och anslut sedan åter antenn och ström.

 

VGA-på TVn? Ough, trist om den är skadad. DVI/HDMI då kanske?

 

Kopplingsordning för s-video, samma. Inställningar? Beror på grafikkort men oftast sker det mesta automatiskt.

 

Om VGA går sönder inte givet att s-video går sönder men inte omöjligt.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-23 16:19:53 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...