Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsam överföring med D-Link 410!


eagles

Rekommendera Poster

Jo detta är ju väldigt intressant. Har diskuterat detta med nätverkstekniker o annat duktigt folk som skall kunna detta. Men jag får inget svar!!! Ingen verkar veta varför en router.. OK en billig sådan.. stryper genomströmningshastigheten till halva.............

Kan det vara ngt med den inbyggda brandväggen eller krypteringen? Nog skall man väl i dag kunna konstruera en teknik som klarar av att låta routern genomströmmas av 100/100!!!!!!!

 

Eller är det så att man måste köpa en Porche?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helt klart! Men när dom snackar om att N ger upp till 300 Mbps... pure unadulterated bull... inte i deras implementation iaf (kanske om man svetsar ihop antennerna med taggtråd?) :) Och när min 4 år gamla Netgear iaf levererar över 75% via (iofs enbart) Bredbandskollen på ett 100-nät inser jag att utvecklingen på den sidan endera stått still eller att dom månglar ut undermålig hårdvara i tjusiga förpackningar.

 

Personligen skulle jag krävt återköp på en sån produkt och betalat lite mer för att få saker som fungerar som tänkt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så som Du säger är det ju faktiskt en skandal! Vad sysslar tillverkarna av routrar o trådlösa system med? Vet dom inte om att folk sitter på 100-linor i dag. Det är nästan standard överallt. I alla fall i min vänkrets!!!! Vad tjänar det till att skaffa tråldöst hemma för privat bruk om man inte får den genomströmningshastighet som man vill ha. Har man 100 ut från väggen skall banne mig tillverkarna av routrar se till att det skall strömmas genom 100. Allt annat är bullshit!!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den stryper förmodligen för att den aldrig varit utrustad med den, dyrbarare, hårdvara som krävs. Visst kostar sådan mer men den finns förmodligen till priser som en kräsen hemmakonsument kan stå ut med

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu lämnar jag faktiskt trådlöst därhän men jag tycker minimikravet på en router för hemmabruk är att iaf två användare anslutna på kabel ska få sjysta prestanda :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du varit i kontakt med D-links support och talat om att du inte får en bra genomströmningshastighet (throughput)?

 

Men det är trots allt en router som verkar vara åtminstone två år gammal med tanke på att det är så gammal som Dustins äldsta recension är.

http://www.dustinhome.se/pd_5010095419.aspx?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5563

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så som Du säger är det ju faktiskt en skandal! Vad sysslar tillverkarna av routrar o trådlösa system med? Vet dom inte om att folk sitter på 100-linor i dag. Det är nästan standard överallt

 

Jovisst är det dåligt om prestandan som utlovas inte är den man får. Men dock på global basis är det ytterst FÅ hemanvändare som sitter med 100Mbps. Så för tillverkarna av hemmprodukter har det nog gissningsvis varit frågan om att matcha "medelanvändaren" (kanske 10-20Mbps DSL tex) till absolut lägsta möjliga pris.

 

Inte omöjligt att vi kommer att se "premium" produkter för hemma-marknaden. Dvs routrar med bättre prestanda för powerusers - till kanske dubbla priset mot "vanliga" burkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det routrar för hemmamarknaden som klarar av genomströmning på minst 100 Mbit/s men de kostar några hundralappar mer än de 800 som DIR-635 går på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige är nog snudd på det land i världen med mest och bäst linor till Internet. Finns ju mkt kapabla routers som klarar 100 Mbps utan att blinka men dom ligger som det verkar på en 3-4' kronor

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller helt med om att man iaf ofta får vad man betalar för men jag tycker faktiskt också att marknadsföringen från tillverkarna av hemmarouters ofta är klart bedräglig. Man fokuserar på teoretiska glädjesiffror men att hitta en ärlig tekninsk spec är snudd på omöjligt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju mkt kapabla routers som klarar 100 Mbps utan att blinka men dom ligger som det verkar på en 3-4' kronor
Prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386#rparams=k=s31495833

ska vara en utsållning på trådlös router med en genomströmning WAN-LAN på minst 120 Mbit/s och där finns D-Link DIR-655 för ca 900 kronor och alla 7 kostar under 2000 kronor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

åh, jag vet men i väldigt få av de "tester" jag läst av såna produkter har jag sett att dom vekligen gjort praktiska tester av hur dom tå verklig last. Jag ska kolla länken men känner mig luttrad nog för att inte förvänta mig för mkt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige är nog snudd på det land i världen med mest och bäst linor till Internet. Finns ju mkt kapabla routers som klarar 100 Mbps utan att blinka men dom ligger som det verkar på en 3-4' kronor

 

Kolla på D-Link DIR-655, den lär ska klara över 200Mbit genomströmning och går att få för under tusenlappen nu. Jag har en sån själv och den klarar i alla fall ledigt dom 100MBit jag har i väggen.

Jag köpte den efter lite efterforskningar när jag fick bredbandet uppgraderat till 100MBit fiber förra året, och är helnöjd hittils. Min förra Linksysrouter klarade inte mer än ca. 30MBIt så den ligger och samlar damm nu.

 

Edit: Såg just att Cecilia tipsade om samma router för en minut sen...medan jag skrev mitt inlägg.

[inlägget ändrat 2008-11-23 19:47:00 av PeterLan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gott att höra :) Vi ska snart (säger ryktet) få uppgraderat till 100/100 så jag är på jakt efter en kompetent router

 

(Och jag vet, jag måste släppa min fixering vid fett rackmonterat järn med dito prislapp. Yrkesskada, bklagar)

[inlägget ändrat 2008-11-23 19:51:48 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inte kollat med supporten. Får väl bara acceptera att man har varit lite snål o trott att dom billigare routrarna skall klara genomströmningshastigheten. Fick paketet på Pixmania för bara 550 spänn så det är ingen större förlust! Får kolla in 655:an o ev: byta senare. Skall satsa på en switch nu. Hoppas den klarar av det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är nog riktigt. En 655 eller 855. Det hade varit bra om man hade vetat det innan man skaffade prylarna men man får ju lära sig under resans gång. Det har varit lärorikt att läsa alla inlägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är lättare för mig, trådlöst är sekundärt så jag kan köra på hårdvara som är utrangerad för "corporate use" men kör över även high-end hemmasystem med ena handen i fickan vad gäller throughput...

 

"The Dumpster Diver Strikes Again"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...