Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsam överföring med D-Link 410!


eagles

Rekommendera Poster

Har problem med att D-Link 410 inte uppfyller vad tillverkaren lovar. Införskaffade för ett tag sen ett trådlöst paket D-Link 410 som i och för sig fungerar väldigt bra. Dock finns det 2 brasklappar!! Man uppfyller inte vad man lovat! Har kört Bredbandskollen o så här blev resultatet,

Min dator kopplat genom routern stannade på 45 mb in/ut. Min frus dator uppkopplad genom en USB-nsticksenehet.....Wireless N USB Adapter....stannade på 22mbin/ut!!

Ngn som funderingar om detta eller har liknande problem. Tycker att detta är för dåliga resultat. Hade en 3Com 4 år gammal 54mb innan o visst den nya D-Linkroutern går mct fortare. Men inte tillräckligt fort som fabrikanten anger!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för resultat på överföringshastighet om du kopplar en dator direkt till modemet med nätverkskabel? Vad heter routern mer exakt än 410?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kopplat min dator rakt in i väggen via bredbandsuttaget o erhållit 85-90 mb!!! Routern plockar bort halva den hastigheten!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 mb ur väggen! Har kollat med bredbandskollen o jag får ut 85-90 genom att koppla datorn direkt till väggen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag gissar då... DKT-410?

 

Och om du kopplar din dator till burken med en kabel isf trådlöst... vad får du då för resultat med Bredbandskollen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

85-90 när jag kopplar direkt in till väggen. Routern plockar bort halva hastigheten. Plus att routern eller USB-adaptern till min fru´s dator tar bort ännu mer!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har D-link lovat för genomströmningshastighet (throughput)?

Och var hittar du den uppgiften?

I manualen

ftp://ftp.dlink.co.uk/dir_products/dir-635/DIR-635_manual_10.pdf

hittar jag gott om text som den här:

"Actual data throughput will vary. Network conditions and

environmental factors, including volume of network traffic, building materials and construction, and network overhead, lower actual data throughput rate"

 

Har du senaste firmware i routern?

http://tinyurl.com/5njq8a

(http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CnptFMIC4AStFCF834'>http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CnptFMIC4AStFCF834

mptYIe5TTtv3LO6/yAW0XZ8/xOB5eMhla+Vp6TskFD2o

nGQTo4UEc72ZoMyATTFl34qoGPKgXYP+pmsLmctJFPoA

K8CK7hqCsXbebNiZfL80qBorpNYXrGtDI92pmmjygSE= )

 

Vilken lufthastighet kopplar den trådlösa anslutningen upp på?

Har du prövat om olika krypteringsval påverkar genomströmningen över den trådlösa förbindelsen?

Har du prövat olika kanaler?

Har du läst D-links FAQ:

http://tinyurl.com/565efe

(http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CnptFMIC4AStFCF834

mptYIe1STtvhLPG3yV3oVIx+haltbNlwaaRp6TskFD2onG

QTo4oERpqmnfyia18TuOLfaYe+HNY=)

 

Jag hittade ett test av genomströmningshastighet

http://www.cnet.com.au/wireless/routers/0,239028894,339288551,00.htm

som visar en genomströmningshastighet på ca 20 Mbit/s över den trådlösa förbindelsen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och körde du trådlöst eller via kabel när du får ut halva farten? Om det var via kabel är det nog bakplanet i routern som bromsar... vilket inte hade förvånat mig för runt 5 år sen iofs...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

via kabel från väggen rakt in i min dator 85-90 mb

kopplar jag in routern då blir det bara 45mb

 

den trådlösa ligger på 22-24 mb trots att det står i nätverksinställningarna att farten är 130 mb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så du kör på kabel när du bara får runt 45? Då förstår jag att du är besviken... laddat ner senaste firmware till routern?

 

Kan nämna att jag körde en snabb test med en 4 år gammal Netgear när en vän nyligen fick en 100/100-lina och den tappade inte i närheten av så mkt. Min Brf ska också uppgradera till 100/100 snart (kan knappt bärga mig) och bytte nyligen Cisco-järnet i datorhallen... jag kanske skulle höra om den gamla är till salu :) Lär utan vidare duga som ny hemmarouter för mig...

 

Kolla här så ser du att fler än du är besvikna på såväl 100/100-prestanda som trådlöst dito: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=170019

 

Tips från en gammal grinvarg: Lämna tillbaka den med motiveringen att den faktiskt inte gör sitt jobb, lägg sen nån timme på att prata med kundtjänst på resp d-link, netgear, linksys med flera möjliga och låt dom föreslå modell med snabbare bakplan. Imho värt att betala ett antal hundralappar extra för en router med bra prestanda

[inlägget ändrat 2008-11-23 08:30:14 av 2Many2]

[inlägget ändrat 2008-11-23 08:35:23 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mct bra funderingar! Nu är det så att jag har kört med en 3Com i 4 år. Den var ännu sämre än DLink. Den gav bara 24 mb genom routern. Nu har jag trots allt det dubbla. Ändå känns det surt!!! Speciellt när jag har nästan 100 med kabeln från väggen direkt in i datorn. Kan det vara ngt med bredbandsleverantören? Bor i Luleå o har bytt från Bredbandsbolaget till till Lunet. Har Bahnhof som internetleverantör. Men inte skall väl detta begränsa inne i routern? Nu skall jag införskaffa en switch o koppla min dator genom switchen o sen får frugans dator köra genom routern trådlöst. Du får i alla fall jag nästan 100.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte din bredbansleverantör har med saken att skaffa och trodde i min enfald att så klena bakplan var historia men uppenbarligen inte. Jag förutsätter också att du använde en felfri Ethernetkabel specad för 100 Mbps för testet

 

Jag sitter just och bläddrar i Ciscos produktsortiment för att se vad de har att komma med i någotsånär rimlig prisklass

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det är så! I alla fall har jag nyinköpta kablar det kan inte sitta i det. Inte kan en kabel ta bort halva hastigheten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara om jag i blindo gräver fram en ur mina gamla lådor med dito "bra att ha" saker :)

 

Vore rätt intressant att se om den ens närmar sig 100 Mbps om ni kopplade båda datorerna med kabel och körde över filsjok mellan dom....

 

Själv skulle jag utan barmhärtighet returnerat en sådan produkt

 

[inlägget ändrat 2008-11-23 14:44:55 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag var in på Prisjakt o kollade lite. Fick ngr bra synpunkter som jag tog till vara på. Ni som har problem med att DLink inte uppfyller det dom lovar kolla in detta: gå in i routerns wireless setup o ändra till 802.11 n only mode, Detta gjorde succe. Begriper inte att DLink har missat detta om man skickar med en USB-adapter som klara n-tekniken. När man har gjort detta ändra Dual Channel från 20 till 20-40. Detta gjorde susen för mig...hastigheten steg från 130 till 300 på en sekund!!! Nu har jag bara kvar min egen dator men det får bli en switch....verkar som att alla routrar stryper hastigheten genom routern!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag häller med. Inte faan säljer man en router som stryper genomströmningshastigheten!!!! Men så är det hos mig i alla fall o jag begriper inte varför!!! Har fixat min fru´s dator. Nu är det bra drag i den. men jag måste fixa min egen o då är det lika bra att skaffa en switch för 200 spänn o trycka in ZoneAlarm eller liknande. Vet ju att rakt in från väggen går det optimalt o en switch stryper ju inte hastigheten eller hur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om den har dålig hårdvara, jo. Precis som en dålig router :) Men nu har alltså din fru full rulle över internet trådlöst? Vad säger Bredbandskollen om hennes fart?

 

[inlägget ändrat 2008-11-23 18:14:18 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja full rulle kanske det inte är men nu har hon kommit upp i 25 in/ut vilket är synnerligen mct bättre än förut. Själv ligger jag på 45-46 in/ut. Nu kan hon surfa utan att det segar!!!

Menar du att även switchar kan strypa genomströmningshastigheten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte faan säljer man en router som stryper genomströmningshastigheten!!!! Men så är det hos mig i alla fall o jag begriper inte varför!!!

 

Inte frågan om att routern "stryper" din hastighet. Den orkar helt enkelt inte den höga througput du begär. Ungefär samma sak som att säga att en Volvo Amazon är "strypt" till 150km/h (eller vad man nu kan sparka upp den till)- nix, motorn som inte orkar mer. Vill du köra i 300km/h? - köp en Porsche!

 

 

 

skaffa en switch för 200 spänn o trycka in

Ja, om du har fler en 1 publika IP-addresser i din tjänst funkar det fint. Inte annars (routern tar en o din PC behöver då en "egen").

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK har tänkt skaffa en switch. Det verkar som att Bahnhof tilldelar en 5-10 olika IP-adresser. Ska ringa o kolla!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller helt med Joe, men att sälja en router under förevändning att den klarar 100/100 och den sen inte visar sig klara mer än hälften? Det kallar jag snudd på bedrägeri :)

 

Låt mig mildra detta till "bondfångeri", jag har iofs inte pysslat så mkt med hemmarouters på ett par år men trodde faktiskt att standarden hade förbättrats på den tiden. Uppenbarligen inte...

 

[inlägget ändrat 2008-11-23 18:54:05 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sälja en router under förevändning att den klarar 100/100 och den sen inte visar sig klara mer än hälften? Det kallar jag snudd på bedrägeri :)

 

Låt mig mildra detta till "bondfångeri"

 

Du har rätt. Visst är det uselt om det marknadsförs att den skall klara 100Mbps throughput o den sedan ligger långt därifrån.

 

Tyvärr tror jag inte riktigt att tillverkarna för hemmamarknaden har insett att det börjar dyka upp hemanvändare som verkligen sitter på en 100Mbps-pipa o som kan verifiera att routern/switchen klarar vad den lovar.

 

I praktiken är det nog få (om någon?) routrar för hemmabruk (dvs i prisklasser runt 500-1500kr) som tar 100Mbps utan några som helst problem. Vi kommer dock säkert att se det inom kort när marknaden börjar kräva det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...