Just nu i M3-nätverket
Jump to content

grafik korts problem!

Kashat

Recommended Posts

jag skulle gissa på att det är det i alla fall,

när jag startar mitt xp pro så visar den gula och blåa prickar mitt i "laddningsrutan" (innan användar inloggning)

om jag inte väljer "starta med senast fungerande inställningar" krashar datorn

men om jag väljer det startar den (fortfarande med prickarna då)

väl inne i windows ser allting bra ut till en början (men väldigt segare)

då går vi till internet, för det är det jag är mest intresserad av att använda, när man ska scrolla ner på en sida blir den någon form av uppdatering (eller våg liknande händelse) varje gång man scrollar neråt.. mycket störande

startar jag cs och css fungerar inte css (counterstrike source)

det är mer krävande än vanlige cs så, men det vanliga cs startar, segt givetvis, men med dessa förbannade gula och blåa prickar som täcker större delen av skärmen..

när man tilltar på film i vlc är kvalitén mycket sämre än vanligt, och hackar..

drivrutiner till grafikkortet gforce 6800gt installerades men då hängde sig datorn efter den behövdes startas om

hjälp please

Så utan drivrutiner kraschar inte datorn medan den hänger sig med dem installerade? Då kan det vara nätagget också som sjunger på sista versen – utan drivare används kortet inte så det drar aldrig fullt med ström – men med tanke på dessa "gula och blåa prickar" så är ju grafikkortet säkert en troligare orsak.

Och utan att kortet har sina drivare går det ju knappt att sitta och använda datorn. :-P

Det vore givetvis bra om kortet kunde testas i annan dator, och ifall det skulle visa sig ha beteendestörning även i denna så fråga gärna här efter tips om utbyteskort. :-)

Men innan nån hårdvara döms ut är det förstås bra om man försöker utesluta strulande mjukvara. Vilken drivare är det du försöker med? Nvidia föreslår nu iaf 178.24 för 6800GT:

http://www.nvidia.co.uk/object/winxp_178.24_whql_uk.html

Innan drivaren installeras bör man förvissa sig om att den gamla är helt borta, så avinstallera från Kontrollpanelen, starta om (helst i Felsäkert läge) och städa med program som t ex DriverSweeper:

http://www.guru3d.com/category/driversweeper/

Att göra en mera allmän rensning med CCleaner skadar verkligen inte heller:

http://www.ccleaner.com/

det verkar fungera nu, så jag väntar med att anstränga mig mera tills det behövs, kommer ändå inte ha kvar datorn så länge till

jag testade datorn idag igen , och nu fungerar den "felfritt" (laggig som vanligt men knappast som med de förra problemen)

det verkar som att jag fick drivrutinerna att fasta över natten eller något (:

jag kunde spela pcw med css klanen idag utan övriga bekymmer, internet anslutningen men det är ett helt annat problem som jag är helt säker på hur jag ska lösa. men man blir ju lite vilsen när drivrutinerna inte fastnar :D

Men även om datorn inte ska behållas så länge till är det ju ändå jobbigt ifall den ska hålla på och lagga tills dess... Jag hade blivit knäpp (knäppare ;-)).

Om den laggar bara av att scrolla i webbläsaren så är det nåt galet med drivrutinsinstallationen och ifall laggande uppstår i spel är ju det första att pröva med att sänka grafikinställningarna. Även om det fortfarande inte finns nåt som inte går att köra på 6800GT (till skillnad från det första konkurrentkortet X800Pro) så får man ta det lugnt med inställningarna i lite färskare spel.

men man blir ju lite vilsen när drivrutinerna inte fastnar :D

Kanske behövdes det bara ett mera snabbtorkande lim? :-)

[inlägget ändrat 2008-11-25 18:12:33 av RN]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...