Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk max 1.28TB?


perjak

Rekommendera Poster

Hej!

 

I nya datorns brux står att datorn klarar hårddisk på 1.28TB.

 

Innebär detta att jag "bara" kan stoppa i total lagringsmängd 1.28 TB ELLER innebär det att största enskilld hårddisk kan vara 1.28TB?

 

Att jag frågar beror på att det nu sitter en 750GB i den och jag vill kunna köra en parallell disk med spegling eller motsv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder vanligen att BIOS, det första som går igång när datorn startar, inte klarar att tex felsöka större diskar (vilket BIOS brukar göra varje gång datorn startar)

stoppar du i en större disk som du ska ha operativsystemet på finns möjligheten att BIOS avbryter datorstarten pga av "diskfel"

Men när operativsystemet startat (tex Windows) så kan operativsystemet arbeta oberoende av BIOS.

Du kan alltså ofta ha andra större diskar i datorn om du sätter NONE i BIOS för de platser de är anslutna på. Då hänger sig BIOS inte vid starten för den kollar inte diskar anslutna till NONEanslutningar på moderkortet och när datorn startat är det bara operativsystemets förmåga att hantera disken som sätter gränsen.

 

[inlägget ändrat 2008-11-22 11:46:03 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag har något "bekymmer", än, ang. detta men hur "tittar" eg. BIOS på disken? Ser BIOS den fysiska disken med total lagringskapacitet på 1.28 Tb enl. exemplet, eller ser BIOS de enskilda partitionerna?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS har ingen kontakt med den fysiska disken.

IDE betyder Integrated Driver Electronics och innebär att den fysiska kontakten med disken sköts av chip på hårddisken. Samma för PATA och SATA diskar.

BIOS har enbart kontakt med dessa chip på hårddisken och säger dessa chip att disken är större än vad BIOS accepterar så blir det problem.

 

Ungefär som att få en adress Drottning gatan 3470 elle postnummer 678344 Stockholm.

Det verkar inte OK, här är nått som är fel är nog en reaktion från många svenskar.

Måste kollas upp innan jag slänger brevet i brevlådan.

Och precis på samma sätt reagerar BIOS.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...