Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Beroenden mellan kolumner.


Styr-Bernt

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag har ett litet problem, jag har en excel fil med ca 100 kolumner, och 3000 rader.

 

de 50 första är en sorts värden och de 50 andra är en annan sorts värden.

 

exempel på 2 x 3 istället för som det är 2 x 50:

a, b, c,

45 67 -34 34 56 -23 67 -34

(bokstäverna a,b,c, representerar block av kolumner med värden)

 

det jag vill för varje rad är att skapa en kolumn som utifrån värdena i b, väljer värde i kolumn a, de 10 högsta och de 10 lägsta värderna utifrån b, skall hämtas från a,

 

dvs i exemplet skulle detta bli c, (tar det högsta och det lägsta istället för de 10 högsta å 10 lägsta)i fallet med 50x50 kolumner kommer det skrivas ut 20 nyka kolumner i "block" c,

 

eftersom 56 är det högsta värdet skrivs dess värde i a, ut, dvs 67, och det lägsta värdet är -23 varav -34 skrivs ut.

 

 

Ganska svårt att förklara men jag hoppas att någon förstår vad jag menar.

 

Tack på förhand / Philip

 

 

 

Tråden flyttad till Kalkylprogram - Excel m fl

//gästen - Moderator för Karriär & Utbildning

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-21 21:40:56 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att skärmdrop vore bra här... Dvs ta en bild av ditt excel-blad, eller en kopia av det med ett exempel på vad du har och vad då önskar ha, och posta bilden här.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här kommer en skärmdump..

 

[bild bifogad 2008-11-22 14:13:25 av Styr-Bernt]

[inlägget ändrat 2008-11-22 14:16:00 av Styr-Bernt]

1100609_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag greppar

 

är det i stil med att

A) Du har tre värden 1 7 5

B) Du har tre andra värden 8 3 6

 

Du vill utifrån dessa bestämma minsta värdet i B, vilket är 3, och hämta det värdet i A som finns på samma position.

 

okej, utgående från ditt exempel, där du vill ha minsta värdet (kolumn 11/12 eller mer exakt cell I9) kan du skriva:

=INDEX(A9:D9;;PASSA(MINSTA(E9:H9;1);E9:H9;0))

Nästa minsta

=INDEX(A9:D9;;PASSA(MINSTA(E9:H9;2);E9:H9;0))

 

Största

=INDEX(A9:D9;;PASSA(STÖRSTA(E9:H9;1);E9:H9;0))

Näst största

=INDEX(A9:D9;;PASSA(STÖRSTA(E9:H9;2);E9:H9;0))

 

Tänk dock på att det kan bli ganska beräkningskrävande, PASSA är en ganska krävande funktion. Fast vid ett enkelt test över 50+50x5000 rader så fungerade det bra för mig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svar, testade det nu, men funkar inte blir N/A, är du säker på att det stämmer? testade istället att ta:

=INDEX(A9:E9;;MATCH(MIN(F9:J9;1);F9:J9;0))

men det funkar inte heller, blir N/A, vad man felet vara? :S

 

Tack på förhand

Philip

 

[inlägget ändrat 2008-11-22 15:51:38 av Styr-Bernt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du. MIN-funktionen går inte att skriva som du önskar. Du ska använda LARGE och SMALL på engelskt Excel. Min tar inte något andra argument.

 

Om du vill felsöka, dela upp formeln i de olika delarna. SMALL i en cell, MATCH i en och INDEX i en så ser du enkelt vilken del det är som fallerar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...