Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fastighetsförvaltare som inte skickar skriftlig uppsägningsavtal


Locutus

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har muntligen sagt upp min hyreslägenhet fr.om 31/12-08 (meddelade fastighetsförvaltaren i mitten på september 2008) och skickade in mitt underskrivna kontrakt.

 

I två omgångar har jag ringt honom och han har båda gångerna sagt att lägenheten sägs upp sista december, vi har besiktigat lägenheten.

 

Problemet är att han vägrar skicka mig en kopia eller en bekräftelse på att lägenheten är uppsagd, trots att jag ringt 2 gånger och begärt det. Är detta ett problem? Gäller det muntliga avtalet lika bra om det blir problem sista december?

 

Mvh,

 

Jakob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Muntliga avtal gäller givetvis om det finns vittnen. Annars blir det ditt ord mot hans.

 

Ring honom och spela in ert telefonsamtal.

Påpeka att du har sagt upp dig i mitten av september och väntar på hans bekräftelse.

 

Han kan ju vara en hygglig själ men har det inte varit folk (NYA HYRESGÄSTER) som velat se din lägenhet så känns det skunk.

 

Du kan ju fråga vilka som ska flytta in?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Muntliga avtal gäller givetvis om det finns vittnen. Annars blir det ditt ord mot hans.

 

Avtal gäller som regel oavsett sort, muntligt eller skriftligt spelar ingen roll (undantag för t ex bostadsköp). Vittnen behövs INTE för att avtalet ska vara giltigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut, men alltför ofta blandar man ihop giltighet med "bevisbarhet". Avtalet är giltigt, punkt. Om det bestrids är det förstås bra att kunna ha saker som talar för sin sak men det påverkar inte giltigheten i sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst lite vidare och hittat följande hos hyresgästföreningen:

 

"Skriftlig uppsägning

Uppsägningen ska göras skriftligt. Du kan säga upp ditt kontrakt muntligt om hyresvärden sedan bekräftar uppsägningen skriftligen, men vi rekommenderar alltid skriftlig uppsägning."

 

http://www.hyresgastforeningen.se/eprise/main/hgfdata/2007/06/documentList/documentList20070619_081844103/documentList20070619_081844103

 

Med andra ord verkar giltigheten i uppsägningen vara tveksam tills TriaTec får den bekräftad skriftligt.

 

TriaTec: Är du medlem i hyresgästföreningen är det väl hög tid att ta kontakt med dem.

 

[inlägget ändrat 2008-11-21 23:04:06 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppsägningen ska göras skriftligt

En uppsägning från en hyreslägenhet ska självklart vara skriftligt, likaså gällande besiktningen.

En muntlig uppsägning godtas aldrig om det skulle bli något juridiskt dilemma.

Låt oss säga att kommande hyresgäst, vägra godkänna ingående besiktning, anmärker på något, och fastighetsägaren plötsligt säger till sista hyresgästen, du får ändå betala detta, det måste ha blivit missat vid besiktningen, eller att

utflyttnings-datum blir fel, hyresgästen säger att, vi kom ju överens om första söndagen...Fastighetsägaren säger, nädu, vi sa sista söndagen...

 

Självklart ska allt vara på papper, undertecknat från båda parter, datum och allt...

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En muntlig uppsägning godtas aldrig om det skulle bli något juridiskt dilemma.

 

Om deras text gäller godtas den endast om hyresvärden svarar skriftligt. Vet inte om det är praxis eller en gissning från deras sida?

 

Besiktning är ju helt frikopplad från uppsägningen. Men samma sak där, ett avtal är ett avtal.

 

Sitter själv och dras med Graflunds (inte helt obekant hyresvärd i dessa sammanhang) som vill ha nästan dubbelt så mycket för reparation efter avflytt som jag accepterat som maxbelopp vid besiktningen (muntligt).

 

Graflunds har sedermera slarvat bort både rekommenderat brev där jag bestridit deras faktura samt den inbetalning jag gjort på det belopp jag anser mig vara skyldig att betala (maxbeloppet).

 

Graflunds skickade det istället vidare till Sergel Inkasso. Sergel har dock varit mycket tillmötesgående och har lämnat tillbaka ärendet till Graflunds.

 

Graflunds söker enligt uppgift efter det rekommenderade brevet "på annan ort" (!!!).

 

Hur man kan tappa bort både ett rekommenderat brev (jag har kvittot kvar på att de hämtat ut det) plus en inbetalning på drygt 20.000:- överstiger mitt förstånd. Men Graflunds är väl inte bättre än så?

 

Graflunds kan ju knappt förvalta ett hus. Det såg vi ju hur det gick sen de tog över efter Huge. Graflunds sida av Bäckgårdsvägen i Vårby Gård är allmänt kallad "den sämre sidan". Precis allt är sämre och snålare. Bortsett från en sak - de bytte ut nedre delen av portarna till glas för att "öppna upp". De sparkas ofta sönder men det är väl en annan historia.

 

Jag har alltså bestridit deras krav, helt enligt skolboken. Blir intressant att se var det slutar.

 

[inlägget ändrat 2008-11-22 00:44:57 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att många mobiltelefoner (t.ex Sony Ericssons) piper regelbundet i andra ändens öra när man spelar in, utan att man hör det själv. Många känner igen det och anpassar sitt samtal därefter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...