Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
hejjdåå

Fysik B hjälp flera frågor

Rekommendera Poster

hejjdåå

1.

Jag har tre nuklider c-14, N-14 och o-14. En av de är stabil varför? Jag tog reda på att N-14 är den stabila genom att kika i en formelsamling, men hur motiverar jag att de andra inte är stabila?

 

2.

http://www.trips-n-pics.com/pics/popup.php?title=Trips%20%27n%27%20Pics%20-%20Liseberg%20-%20Kanonen&gallery=liseberg&num=14&cat=331&position=false

 

tåget på bilden är 9,5km långt och passerar toppen med v=28km/h

 

a)använd bilden för at bestämma storlek och riktning på den acceleration man känner då man befinner sig högst upp i toppen av loopen dvs accelerationen som brukas kallas g-kraft.

 

B)Är g-kraft störst i början, mitten eller slutet av tåget?

 

c)loopen är inte cirkelrund utan kortare i radie in toppen och längre i radie i botten. varför är det så?

 

Jag har försökt lite på denna men har inte kommit riktigt någon vart. Tips å förklaringar välkomnas!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2Many2

har dom verkligen 9.5 km långa tåg på liseberg? Och varför tror du dom riktiga fantasterna vill sitta längst fram i tåget :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
hejjdåå

ett litet k för mycket. Ska vara 9,5m. Jag har för mig att långt bak ger störst g-kraft. Men har inte fysikalisk motivering. Vad är din motivering att de längst fram känner störst g-kraft?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2Many2

vilka faktorer påverkar upplevelsen tro... fart framåt, massa som strävar neråt? Lär vara viss skillnad där mellan första och sista vagnen så vilken väljer du? För att korrigera mig själv, tror det fantasterna är ute efter är "air time"... vad påverkar den?

 

Ofta är banformen en s. k. clothoid och anledningen har med ingångshastighet och g-krafter att göra. Finns en hel del redogörelser för det på nätet. Beklagar om jag inte vill lösa uppgiften åt dig utan bara ge lite infallsvinklar :)

 

[inlägget ändrat 2008-11-20 21:50:42 av 2Many2]

[inlägget ändrat 2008-11-20 21:59:31 av 2Many2]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
hejjdåå

tack för att du förskte iaf. Hoppas någon annan här kan hjälpa mig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Pejo

Hej,

 

För att få någonting att röra sig i en cirkelrörelse krävs en kraft riktad mot centrum av cirkeln, t.ex. från ett snöre fäst vid föremålet eller, som här, genom trycket från en räls. Kraften ger upphov till en acceleration, som i sin tur gör att föremålet rör sig runt centrum istället för att fortsätta rakt fram. Accelerationen som behövs för en viss cirkelrörelse ges av:

 

a = v*v/r

 

där v är hastigheten i m/s och r radien på cirkeln i m.

 

Om du provar att slunga runt något i ett snöre märker du att om du gör det horisontellt blir dragkraften i snöret densamma hela tiden, men om du snurrar vertikalt beror kraften på var i cirkeln föremålet befinner sig. Det beror på att vi (på jorden) har en tyngdkraft (eller tyngdacceleration) som verkar nedåt och den kan antingen ersätta eller motverka kraften på föremålet från snöret. Rita ut krafterna på bergochdalbanevagnen i toppläget och fundera på hur dom samverkar eller motverkar för att ge den nödvändiga cirkelaccelerationen. Om det inte behövs någon kraft från rälsen/vagnen lättar du och känner du dig tyngdlös.

 

Jordens tyngdacceleration är 9.81 (eller 9.82) m/s^2 och detta är detsamma som 1 G.

 

mvh

/Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
hejjdåå

hmm jag har problem med både b å c fortfarande..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Pejo

B) Frågan är luddigt formulerad ... Vad menas med g-kraft? Den kraft du som åkare känner från vagnen, eller den sammanlagda kraften från vagn och tyngd (som ger cirkelrörelsen)? Vilket tillfälle avser frågan? Farten, och därmed accelerationen, ändras under hela loopen ...

 

c) I en friktionsfri värld bromsar tåget in under uppfärden i loopen, för att sedan accelerera lika mycket på nedfärden. I verkligheten är dock friktionen högst påtaglig, dvs tåget återfår inte lika stor hastighet på nervägen. Hur påverkar det åkupplevelsen?

 

mvh

/Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
hejjdåå

a)använd bilden för at bestämma storlek och riktning på den acceleration man känner då man befinner sig högst upp i toppen av loopen dvs accelerationen som brukas kallas g-kraft.

 

kan det vara det du frågar efter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
StorkenPb

Ett lätt sätt att se vilken av C, N och O är stabil är att titta på ett periodiskt system. där ser man att det är kväve som har 14 kärnpartiklar (protoner + neutroner) kol har 12 och syre har 16, vid en isotop 14 har kol fått två extra neutroner och har då även 14 kärnpartiklar, vilket gör den instabil, omvänt med syre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Pejo

OK, om du bara tittar på topppunkten kommer första, mellersta och sista vagnen att passera den med olika hastigheter (se c) i mitt förra svar). Enligt formeln ovan krävs då olika mycket acceleration/kraft, vilket i sin tur gör att den upplevda accelerationen är olika.

 

mvh

/Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
hejjdåå

tror inte jag fattar ditt svar riktigt pejo. Kan du berätta varför den är formad som den gör på c?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Pejo

Läste c) lite slarvigt första gången och har egentligen ingen aning, eftersom jag inte är bergochdalbanekonstruktör :). Men antar att det är ett sätt att undvika att åkarna "hänger" i vagnarna, dvs skulle falla ut om dom inte satt fast. Om hastigheten i toppen på loopen blir tillräckligt liten räcker tyngdkraften gott väl för att skapa cirkelrörelsen och den del som blir över försöker istället "dra ner" vagn och passagerare. Titta på formeln ovan, om v minskar hur ska då r ändras för att kvoten ska förbli densamma?

 

/Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...