Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hämta information från andra sidor??


Wippika

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag söker en funktion för att till en webbsida hämta information från en annan sida.. Jag vet att det ska finnas någon typ av komponent man använder för detta men kommer inte på vad??

 

Tanken är att hämta aktie kurser från en sida för att sedan beräkna och visa resultat..

 

tacksam om någon vet vad jag söker, samt om någon vill ge något exempel på hur jag använder det??

 

 

Följdfråga: Kanske inte riktgit rätt forum, men går denna funktion jag söker använda i excel om man lägger som script för att kunna presentera i ett excelblad??

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det du tänker på är nog XMLHttpRequest som man som oftast använder tillosammans med javascript (ajax) för att hämta data från andra sidor (både interna och externa)

 

pga säkerhetsrisken som brukar man som oftast skicka dataförfrågan med POST (med username, password och/eller en unik nyckel) och sedan får man tillbaka data som svar.

Med detta svar kan du lägga in på din hemsida, som t ex aktivkurser.

 

Dock pga belastningen tror jag att leverantörer cachar viss data, men det är en annan femma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey är nog hyfsat med, men ajax? behöver jag det..

 

Hittade följande exempel kod..


 Set objHTTP = Server.CreateObject("Microsoft.XMLHTTP")
 objHTTP.Open "GET", "http://di.se/Avdelningar/Lightlist.aspx?mstat=sub&menusection=Borsen;sector_omxslcap&selectedlistandmarket=sse;omxslcap", False

 objHTTP.Send
 strHTML = objHTTP.ResponseText
 Set objHTTP = Nothing

 With New RegExp
   .IgnoreCase = True
   .Global = False
   .Pattern = "descr:[^\n]+"

   For Each Match In .Execute(strHTML)
     strMatch = Trim(Mid(Match.Value, 7))
   Next
 End With

 

Verkar detta rätt att använda?? LÄste lite om RegExp men det verkat riktigt invecklat..

 

Hur ska ovan "Pattern" se ut jag ex vill hitta den procentuella förändringen för "Alfa Laval" på sidan??

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du behöver inte alls kombinera med ajax, jag bara menar att man ofta använder metoden tillsammans med ajax.

 

För det första skall du INTE hämta data från DI, utan en mer "ren" källa.

googla på "börskurser API".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey, så inte hämta därifrån? Är det för att det tar tid eller vad är dåligt med det?

 

Tanken är ju att jag ska hämta kurser en gång om dagen ca...

 

Provade som du sa att googla på "börskurser API" men hittade inget där, vad är det jag letar efter, är det någon typ av komponent jag ska föra att hämta kurser??

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför du inte skall hämta från DI är pga:

1. Det är antagligen inte DI's egna uppgifter utan de hämtar från en extern källa (precis som du skall göra)

2. Sidan som genereras på DI som du vill hämta ifrån är enorm. Massa data som är onödig för dig.

Du vill BARA ha börsdatan, eller hur?! Därför skall du hämta från en källa som endast ger denna information. Detta gör att det blir optimerat och är mindre risk att det blir fel någonstans.

 

Så först bör du veta från vart du skall hämta denna data.

 

 

Sedan är rådet att, precis som du säger, hämta en gång per dag.

i Global.asa lämpligtvis när en användare går till din sida (session_onstart), alternativt på den sida som skall visa börsinfon, så görs en koll om data har hämtas för denna dag, om inte:

1. Hämta xmldata och spara till en fil på din server.

2. Ta namnet på filen du precis sparat och lägg in i en databastabell, tillsammans med dagens datum.

 

Sidan som sedan skall visa (eller ta hand om) datan kollar av denna databastabell och hämtar filnamnet från det senast inlagda, i databastabellen.

 

 

Jag letade lite efter ett API (webservice) men hittade inget just nu, tyvärr.

Tänk på att bara för att du :kan: hämta datan från DI att det är tillåtet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...