Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Dell bios

ZefQ

Recommended Posts

Jag fick för mig att sätta upp min gamla dell dimension 8300 som en server/media men deras bios stödjer inte WoL vilket jag anser vara ganska nödvändigt.

Så jag bestämmde mig för att flasha med tillverkans bios. men kan inte hitta är det någon som vet vilken bios som funkar. det var tydligen inte intel 875p som chipset är iaf..

tacksam för all hjälp här

Jo jag vet att dell gör sina egna men jag tänkte att de kanske gick ände ioch med chipset.. dells nyaste bios stödjer inte heller det.. hatar deras skit bios..

det finns alltså inget alternativ till deras egna, är det bara att leva med det?

isf får jag nog ta och köpa mig en ny dator.. känns lite surt för nåt så trivialt

men tack för svaret

bara du inte försöker skruva in ditt dell moderkort i din nya dator, för det går inte heller :) Dom går sina egna vägar, med framgång. Irriterande som tusan ibland men praktiskt för många

Dell var perfekt för sonen när jag köpte den för 4 år sen och bodde 60 mil bort. 3 års på-platsen etc som faktiskt fungerade suveränt den gång den behövdes, nytt grafikkort monterade dom in dagen efter.

Inte lika kul för nån månad sen när moderkortet tackade för sig och dom ville ha 1.375 för ett nytt :) För samma peng köpte vi istället både modernt mobo och nytt chassi

jo dom är ju perfekt på det viset, men man önskade ju att dom hade en mer avancerad bios för den som vill att ladda hem. men det är väl för att dom använder samma saker i flera modeller bara det att dom stryper dom.

vet faktist inte om det är sant men jag tror det.. =)

men där sa du något nytt chassi och mobo blir u inte så farligt, för köra på det istället

Japp, han fick ett mobo som både klarade hans gamla P4 som han kör med nu och ev uppgraderingar till Quad etc. Snabbare buss etc etc plus en låda han diggade. Samma peng iom att jag hade ett nätagg att skruva in annars hade det blivit dyrare

men man önskade ju att dom hade en mer avancerad bios för den som vill att ladda hem. men det är väl för att dom använder samma saker i flera modeller bara det att dom stryper dom.
Många märkestillverkare tar bort funktioner från BIOS, ett skäl kan ju vara att de inte vill råka ut för supportsamtal om datorer som inte startar för att användaren har petat för mycket på inställningarna.

jo då så långt förstår ja.. skulle ju bi ganska mycket mer supportsamtal annars. men om jag kollar vad jag har för delar i datorn med diverse program så står det att det är en 2.8 och inom parentes (3.2) en polar köpte en 3.0 samtidigt står lika fast 3.0 (3.2) så jag bara undrar

Kom på att jag måste bifoga nåt till dina ev. funderingar kring byte av system. Om du har en OEM-version av Windows från Dell så kommer den att upphöra fungera i samma stund som du byter mobo... m. a. o. kalkylera in kostnaden för operativ i dina funderingar

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...