Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

stöd för storlek HD, HP tx1040


a-son

Rekommendera Poster

Hej, har krash av hårddisken på min HP tx1040

har letat efter info på hur stor disk som datorn stödjer utan resultat

mailat supporten men inget svar, chansar på att någon här koll på det.

det satt en 160GB i den orginal.

 

länk till HP support sida för datorn

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=2093&lc=sv&dlc=sv&cc=se&lang=sv&product=3352246

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ett par årsen jag tycket det var skoj att krångla med hårdvara på datorer,

men då var det biosen som satte begränsningarna på hur stordisk man kunde ha

och om man uppdaterade biosen till nyare så kunde man få stöd för större diskar.

men det kanske är annat nuför tiden..

vill inte köpa en 320gb disk som man inte kan använda hela utrymmet på

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki, vet ju inte hur gammal din dator är men kan nämna att min drygt 4 år gamla dator snurrar snällt med diskar upp till 1 TB (ska testa 1.5 TB disk när Seagate et al får ordning på dom). Tror det senaste Bios till den är daterat för 3 år sen

 

[inlägget ändrat 2008-11-19 23:14:46 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medges att deras hemsida inte direkt är ett under av klarhet :) Din dator lär iaf inte lida av begränsningar i diskstorlek. Som jämförelse kan nämnas att mitt Bios är daterat 09/28/05. Jag kör XP Pro och har diskar mellan 400 GB och 1 TB på den utan minsta problem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VAd ska man köpa för disk då, är det värt att köpa en 7200rpm med 16mb cashe, Seagate kanske 5 års garanti och verkar va en bland dom snabbaste men det blir då 360gb

http://www.tomshardware.com/reviews/notebook-hard-drive,2006-6.html

 

eller ska man satsa på en 500GB disk men dom har bara med 8mb cashe och 5400rpm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns fler tillverkare än seagate som kör med 5 års garanti numer. WD gör det, förmodligen även andra (måste kolla eftersom jag snart ska köpa mer). Jag vet inte vad du har för budget eller behov av utrymme, själv skulle jag nog satsat på en 1 TB disk från Samsung i nuläget. 7.200 rpm, 32 MB cache... tysta och snabba. Drygt 1.100 kronor dock

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper inte längre hårddiskar under 750GB.

360 är löjligt små, om man snackar nya.

 

Din dator stöder utan problem större hårddiskar.

Skulle jag köpa en ny hårddisk redan idag, hade jag satsat på 1TB, alternativt 750GB om den lilla var löjligt billig..

 

(3.5-tumsdiskar snackar vi alltså om)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seagate var även först med att släppa en 1.5 TB disk men den avråder jag från i nuläget, verkar ha grava problem. 1 TB-diskar är däremot "mogen" teknologi vid det här laget och fungerar utmärkt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så beklagar jag, när jag knappade in HP tx1040 på HPs hemsida fick jag en beskrivning av en fullvuxen dator. Den såg då inte bärbar ut på bilden :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med en bärbar hamnar saken i ett helt annat läge... hur viktigt är det för dig att hela tiden ha mkt disk med dig i datorn? Skulle extern usb-disk vara ett alternativ, hur viktig är diskprestanda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har externa diskar så det räcker, så lagring är inget prob.

skit svårt det här =)

datorn var snabb förrut med och det var en 5400 rpm..

ähh måste skaffa en ny disk omgående..

får bli pilkastning

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en WHS hemma, så jag har rejäl lagringskapacitet även på bärbara enheter. Så länge enheterna har tillgång till bredband.

 

Funkar klockrent!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på det att datorn är ju köpt förra sommaren så det borde vara garanti kvar på disken som är en seagate, men får nåt mysko felmedelande

 

If you believe this is an error, re-enter the model, part and serial number.

This product cannot be processed for a return. Please contact the original place of purchase.

 

tar seagate inte ansvar fördisken då den sitter i en HP maskin?

gäller 5 års garanti om man köper en lösdisk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

seagate har 5 år numer om du köper den över disk, förmodligen är det HP som övertagit garantiansvaret när disken är bundlad med deras system. Mao, kontakta HP för garantiservice

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men har dom mer än ett års garanti på den då tro, batteriet som packade ihop var det 6 mån, garanti på han precis inom tiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

värt ett försök, har svårt att se hur dom ska slingra sig ifrån att det finns komponenter med 5 ås garanti

 

Just batterier får man vara glad om det öht är garanti på dessutom

 

[inlägget ändrat 2008-11-23 19:31:44 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...