Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med nätverket


jeppe_1

Rekommendera Poster

vad finns under Open eller Explore då?

 

Oavsett, ditt nätverkskort är inte korrekt installerat och konfigurerat

 

[inlägget ändrat 2008-11-28 20:54:55 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du utgår från bilden i inlägget 20:11, och då den bild som är uppe till vänster och så skrollar du nedåt i den rutan. Vad dyker upp då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, då finns TCP/IP där och är rätt inställt så långt.

 

Varje gång jag startar datorn så visas inte Local Area Network, Wireless Network Connection, Norton och MSN nere i högra hörnet.
Högerklicka på Start-knappen och välj Egenskaper (Properties?). Nu kommer jag inte ihåg exakt hur det såg ut i XP, men i Vista så finns det en flik som heter Meddelandefältet där man kan välja att visa eller dölja inaktiva ikoner. Sätt den så att alla ikoner visas jämnt.

 

Kan det ha nåt med internetproblemet att göra?
Kanske något fel som upptäcks under uppstarten och som bromsar upp den.

 

Se om WinsockFix kan göra någon nytta:

http://www.downloads.subratam.org/WinsockFix.zip

Fråga om det är något oklart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om WinsockFix kan göra någon nytta:

http://www.downloads.subratam.org/WinsockFix.zip

Fråga om det är något oklart.

Eller detta tips som jag hittade på nätet:

I Kommandotolken skriv:

netsh int ip reset reset.log

netsh winsock reset catalog

 

Starta sedan om datorn

 

Eller denna fix från Microsoft:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=17D997D2-5034-4BBB-B74D-AD8430A1F7C8&displaylang=en

Se till att rätt språk är valt

 

[inlägget ändrat 2008-11-28 22:27:33 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet fixat!! :D

 

WinsockFix och kommandotolken hjälpte inte men Windows updateringen gjorde. Innan så har jag haft Windows Updateringen avstängd, kanske var det de som va problemet?

 

Anledningen till att den inte va på var det att, datorn var helt ny för ett tag sen och då förväntade jag mig att den skulle vara bättre än min förra. Sen så hade jag höt att nör man köper en ny dator så borde ju den vara bättre men däremot så uppgraderas alla program som finns hela tiden, nya updateringar, versioner mm. Därför tänkte jag att ifall man installera lite program och allting går bra så borde man ju inte behöva updatera dem för att det kan leda till att datorn till slut blir seg ändå och varför vill man ha det så när man kan nöja sig med det program som man har utan nya versioner och updateringar. Av den anledningen stängde jag av Windows update, installerade lite äldre program som ändå funkar hyfsat bra. Däremot gjorde jag inte så med vissa nödvändiga program som tex Norton för att ha det bästa skyddet.

 

Är det dumt att göra så här, kommer datorn fungera bättre ifall den är likadan hela tiden utan förändringar? Det känns ju som om den inte bör göra det. Om man inte skulle ha internet så skulle väll inga förändringar ske, eller? Kan verkligen en ny updatering få en äldre version att sluta fungera, tänk om den nya versionen aldrig skulle komma då borde den versionen man har alltid fungera. Eller är det kanske så att alla versioner har sina brister och får problem ibland och det är därför som man gör nya? Skulle gärna vilja ha lite svar på detta. Har länge försökt att få datorn relativt snabb men har inte märkt nå större skillnader. Skulle gärna vilja se vart detta leder.

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är absolut nödvändigt att du uppdaterar Windows. Annars så har du snart en dator som är väldigt sårbar för illasinnade eller infekterade webbplatser, bilagor i spammejl och annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då vet du nu att du bör ha den automatiska uppdateringen påslagen, du kan jämföra med att du aldrig gör någon service/koll på din bil, utan bara låter den tuffa och gå, tillslut så kommer det ena felet efter det andra tyvärr.

 

Edit: Se till så du har minst SP2 installerat, gärna SP3.

 

 

//gästen

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-29 00:34:10 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan verkligen en ny updatering få en äldre version att sluta fungera
Ja, tyvärr! För de vanligaste programmen brukar det dock inte vara några problem. M a o, för en vanlig hemanvändare ska uppdateringar göras, men för mindre spridda program, t ex inom industrin, kan det vara värt att kolla upp vilken miljö de fungerar inom innan man uppdaterar. Detta gäler speciellt stora förändringar såsom från XP SP2 till XP SP3 och Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...