Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

formaterings problem


olle94x

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det är så att jag har en dator med vista i som började strula.

Hur den strulade hade jag inte tänkt förklara.

Så jag ominstallerade vista men felet kvarstod. så jag formaterade min andra hårddisk för det var troligast där problemet hade hamnat (det är en graffikinställning på min Nvidea enhet kan jag säga) men när jag väl tömt den andra hårddisken så ominstallerade jag vista igen.

Men denna gången i den andra hårddisken så nu har jag vista på båda hårddiskarna och kan inte formatera ngn av dem

 

Så jag undrar om jag måste använda en annan dator för att tömma hårddiskarna. eller finns det en annan lösning, tacksam för svar :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs mitt svar i denna tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1098443#1099571

 

Samma lösning borde hjälpa dig.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, undrar bara en sak. Kan man använda killdisk på båda hårddiskarna, alltså ta bort operativsystemt hell och hållet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda killdisk på alla hårddiskar, den raderar så pass effektivt att hårddisken känns för datorn som om den aldrig varit partitionerad/formaterad.

 

Tänk på att om du har fler partitioner på en disk så raderas hela hårddisken, ingen information blir kvar och alla partitioner tas bort, hårddisken blir helt nollad, som om den var ny ur kartong.

 

Har du information på någon disk som du vill spara så var extra noga med att du väljer rätt hårddisk vid radering, men om du vill rensa allt och börja på nytt är det bara att köra igenom på alla fysiska hårddiskar.

Tunna/

 

edit stavfel.

[inlägget ändrat 2008-11-19 20:22:43 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
olle94x skrev:

Behöver man använda winrar för att öppna den?

 

Menar du Killdisk, så nej.

Du laddar ned ISO:n för bootable CD och bränner på DVD/CD.

 

Vilket är ju valfritt.

 

Diskettversionen ser ju ut att behöva WinZip eller liknande för att packa upp den nedladdade filen.

 

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är en exe fil, om du väljer den för diskettversionen t.ex. så sätter du en tom diskett i diskettstationen, dubbelklickar på killdiskfilen så skapas en bootdisk med killdiskprogrammet på.

 

Samma fil kan du välja att skapa en bootversion för USB eller Flash, det är alltså bara att dubbelklicka på filen du hämtar och välja hur du vill skapa ditt boot media, enklast att hantera är diskett för den brukar ligga som 1:a boot val default i bios så du slipper ändra där.

 

Väljer du ISO versionen för CD så änvänder du ditt CD-brännar program för att skapa/bränna ut en bootbar CD med killdisk på.

 

Sedan måste du troligen gå in i bios och ändra boot alternativet till CD som första boot val för att kunna starta med CD:n.

 

Jag tror inte att någon av versionerna där behöver Winrar.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskettversionen ser ju ut att behöva WinZip eller liknande för att packa upp den nedladdade filen.

 

Nej, det behöver den inte, det är en exe, bara att köra som den är.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...