Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med inkopplig av dimmer.


ericfridell

Rekommendera Poster

Ska som alla andra koppla in en dimmer och behöver lite hjälp.

Det gäller en ELJO ATD 630R.

 

Finns 4 ingångar i dimmern:

~ -> (våg med pil)

-> (enkel pil)

-> (enkel pil)

X

 

idag går det 3 kablar till strömbrytaren.. 2 bruna som sitter jämte varandra och en svart på andra sidan. Jag testade att koppla de 2 bruna till de 2 pilarna och den svarta till pilen med vågen. Detta resulterade i att strömmen försvann helt i rummet.

Någon som vet hur det ska kopplas?

 

MVH

Eric

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anderrrrrsson har visserligen helt rätt, om du inte är säker på vad du gör så borde du inte försöka, men...

 

Dom två bruna, om dom satt jämte varandra, dvs. på samma pol så är det troligen Fas med en vidare koppling till annan förbrukare t.ex. ett vägguttag e.d.

 

I så fall koppla båda bruna tillsammans på en av pilarna in och låt den svarta vara kvar på den med vågen.

 

Lite svårt annars att säkert säga vad som är vad eftersom fasfärgerna byttes våren 2002, fram till dess och under en övergångstid användes svart som första fas färg och brun som andra, eller som tändtråd vid belysningskoppling.

 

Efter mars 2002 bytte dessa färger plats och brun blev första fasfärg och svart kan då användas till tändtråd.

 

Koppla aldrig med spänning på, gör inget om du är osäker.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite kompletering... här kommer lite bilder. Om det är till någon hjälp så är huset bara 1 år gammalt.

 

Bild 1 = Så det ser ut idag

Bild 2 = Så ser dimmer ut.

Bild 3 = Kopplade såhär. Då försvann strömmen i alla uttag i detta rum.

Hur ska det kopplas?

 

 

[bild bifogad 2008-11-20 21:20:58 av ericfridell]

1100182_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pssst... du kan bara bifoga en bild per inlägg :) Skönt att du har modernt hus så räddar jordfelsbrytaren dig från allvarliga skador

 

Oj, lät cyniskt märker jag men det var inte så jag menade. Själv har jag alldeles för ofta kört enligt "friskt kopplat, hälften brunnet", "ena handen i fickan" etc. men ändå blivit svedd upp till armbågen ibland så jag törs definitivt inte ge råd om hur man kopplar. En bild per inlägg däremot ;)

 

[inlägget ändrat 2008-11-20 21:29:14 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall koppla som jag beskrev tidigare, dom båda bruna skall sitta ihop på en av pilarna in, spelar ingen roll vilken, svart kopplas på den med vågen och pilen.

 

Du får troligen inte plats med bägge bruna på samma plint, koppla då ihop dom med en för 230V märkt kopplingsplint, (typ sockerbit) så att du får en ledare in på pilplinten.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, åtm. om inkopplingen på din nuvarande är rätt dvs. de bruna är fas "in".

 

Men så som det är kopplat skulle även svart kunna vara fas och bruna är tänkta att sitta på en kronbrytare.

 

Man kan alltså ha bytt en kronbrytare mot en enpolig/trapp men kopplat den fel.

 

Hur som helst så borde inte säkringen ha löst så som du kopplat tidigare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat att koppla som ni sa... Börjar fundera på om dimmern är paj.

Alla uttag fungerar och dimmer funkar... som brytare. Men inte dimmerfunktionen..

Man trycker på den och det tänds/släcks som en vanlig brytare. fast inget händer när man snurrar på den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från produktbladet:

 

Märkeffekt: Glödljus 40-315W resp 60-630W

Elektroniska trafo 40-315W resp 60-630W

Transformatorn måste vara godkänd och anpassad för

reglering.

OBS! Konventionella transformatorer eller andra

induktiva laster får inte kopplas till dimmern

Säkring: Dimmern har inbyggt kortslutnings- och

överlastskydd. Återställs automatiskt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nånstans i taket kommer det väl ut ett par vanliga 230V-sladdar :) Jag kanske är helt ute och cyklar men vet att jag ibland upptäckt att vissa sorters ljuskällor är tämligen binära (av eller på) och inte funkar ihop med Casanova-kran

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...