Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2.5" till 3.5" IDE adapter


pelleabc

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag vill kunna koppla en 3.5-tummare till min laptop, och boota från den. Att boota från USB är inte ett alternativ. Adaptern jag är ute efter, har jag bara sett på en hemsida; en australiensares hobbysajt, och honom får jag inget svar av...

 

Någon som har sett en sådan adapter som jag är ute efter? Eller finns det några för en vanlig dödlig mindre kända företag som säljer lite mindre efterfrågade sladdar/adaptrar?

 

Observera att jag alltså INTE vill koppla en 2.5-tummare till ett 3.5-uttag, utan tvärtom.

 

Tacksam för svar!

 

Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Konverterkabel från 2½” kontakt till 3½” kontakt, flatkabel" låter också bra, men de säljer inte till privatpersoner... Tack ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner du ingen som äger ett företag och som kan beställa åt dig?

Närmaste pizzeria kanske!

 

Nä, men någon i, eller närmare, branschen. En databutik, en elfirma, en hobbyfirma.

 

Ska undersöka om inte jag kan beställa och leverera till dig utan att du är kund hos oss.

 

Du behöver ju även en nätadapter som kan leverera 12 V & 5 V - hur hade du tänkt lösa det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var ju snällt av dig! Jag kan dock inte punga ut med så mycket extra, så jag är rädd att du inte hade tjänat så mycket på det själv... Jag har iallafall mailat och frågat om kabeln är av den typ som jag behöver (får ju vara hona/hane i rätt ände).

 

Strömmen är inga problem. Det hela kommer ju ändå inte vara någon snygg lösning (med en hårddisk liggande bredvid), så jag "tjuvkopplar" ett gammalt ATX-nätaggregat med hjälp av ett gem, så det drar igång direkt när man kopplar det till vägguttaget. Eftersom jag har både nätaggregat och gem, är det den billigaste lösning jag hittat. ;)

 

[inlägget ändrat 2008-11-20 18:24:16 av pelleabc]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din lösning låter som om jag själv hade gjort den:thumbsup:

 

Jag har inte för avsikt att tjäna något alls på den affären.

Tror inte ens reglerna på eforum medger det;)

 

Men problemet ligger i att pengar in måste redovisas, går t.ex. inte att jag får löneavdrag osv..

 

Men jag ska ta och kolla om inte ELFA säljer veroboard som skulle gå att tillämpa. Kontaktdonen finns ju och hur det ska kopplas kan jag nog klura ut med utgångspunkt från en adapter åt andra hållet, som jag råkar ha liggandes.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Är inte frakten från ELFA lite hög, om man bara ska ha så lite...?)

 

Problemet är själva IDE-kontakten i laptopen. Det är ju en hona, och den har en "ram" runtom, och jag tror att mellanrummet mellan ramen och kontaktytorna är för stort för att en hane utan ram skulle kunna sitta kvar där... Man vill ju inte att kontakten ska lossna bara man råkar stöta till något. =/

 

Här är en bild, så kanske du förstår hur jag tänker; http://img149.imageshack.us/img149/4324/91627209hc8.png

(Ursäkta den hemska kvaliteten)

 

Det smidigaste hade väl - om man bortser från en färdig adapterkabel - varit om man hade en flatkabel av båda storlekarna. Men hittills har jag inte sett någon 2.5-tums flatkabel med hane i ena änden...

 

[inlägget ändrat 2008-11-20 21:51:39 av pelleabc]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här problemet måste gå att lösa!

 

Jag kollade på min skrotade bärbara och den har ingen "ram" utan kontaktlisten ser ut exakt som på min adapter.

 

Ska kolla upp ev. inköp från binärteknik.

Återkommer hur det än går med det..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag ser den, tror jag faktiskt jag läst om en kille som provat såna! Tyvärr hade han problem att böja pinnarna, för de tålde ingenting... Är ju inte helt säker på att det var just de, men man vill ju ändå att något man köper ska hålla för sitt ändamål...

 

Om någon läser tråden och vill ha en liten bild av vad syftet med detta projekt är, så hittade jag en länk som visar. :)http://www.applefritter.com/node/10859

 

Där står att man inte kan byta kön på IDE-kontakten genom att bara sätta en "pin-rad" i honan, för att stiften då hamnar på fel plats... Betyder det att stiftparen korsas mellan hona och hane...?

 

 

(Märks att klockan är mycket; många redigeringar)

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-21 02:33:49 av pelleabc]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pinnarna hade jag tänkt att bara skulle vara könbytare.

 

Det som står i artikeln gäller väl om man "bara" har kabel?

Om man har en http://www.binarteknik.se/produkter/1005.phtml?PHPSESSID=2704e38238aa875e7742b3ee1f7612cd så kanske inte detta gäller.. jag vet inte längre..

 

Men.. börjar undra över själva idén med det hela?

Varför inte en std. 2,5" för boot och sedan en extern för att öka kapaciteten?

 

Eller är det bara ett projekt som måste gå! ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I artikeln används det ju en hona-hona-kabel, - om jag hade en hane i laptopen, borde det ju inte behöva vändas på några stift. Men deras lösning låter ju mer logisk ifall t.ex. stift 1 och 2 inte sitter på samma plats i en hona och en hane. Om 2.5-3.5-kabeln på sidan är hona-hane, borde man alltså då inte behöva byta plats på några stift, medan man med en hona-hona hade det. Så måste det vara.

 

Jag har letat runt efter 2.5-tums IDE-diskar, men att köpa en ny är inte ett val - p.g.a. det höga priset, och en begagnad känns inte heller så lockande, när inte heller de brukar vara särskilt billiga, och hela den bärbara egenskapen ändå är borta, då datorn varken har batteri eller skärm. Om jag kan välja mellan att köpa en fem år gammal 40-gigare för 300, eller en adapter för 100 så jag kan använda en både större och snabbare disk som kostar hälften, är det inget svårt val. ;) Det kommer ju inte heller se ett dugg snyggt ut, ytterligare en stor anledning till att hålla nere priset.

 

Då jag själv råkat ut för ett par hårddiskkraschar - då diskarna inte varit äldre än 2-3 år - känns det inte så lockande att lägga några stora pengar på en begagnad 2.5-tummare som kanske är dubbelt så gammal (och trots allt säljs av en anledning). 3.5-tummare däremot, hittar man ju t.o.m. på loppisar, och om jag t.ex. skulle känna för att använda datorn som filserver, har jag minst 10 hårddiskar som ett mindre krävande server-OS skulle få plats på. Sen kan man ju utöka med ytterligare en disk, om man vill det.

 

Får kanske tillägga att jag har provat att köra Ubuntu Live-CD, men det tar sin lilla tid att starta upp, och där finns ju inga roliga möjligheter, när ingenting sparas. Jag har också provat att installera ubuntu på en extern hårddisk, i ett gammalt USB-kabinett, men det gick inte heller särskilt fort, och allting brukade hänga sig efter 30-60 minuter, nog tack vare att kabinettet inte är särskilt pålitligt.

 

Det blev ett långt inlägg, men det är några av tankarna som flugit runt i mitt huvud. :P

 

Men, en stor anledning till att det vore värt ett försök är...nog hade det varit kul om det funkade? :D

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle kabel enl bild funka tror du?

 

 

Edit:

Nä, detta är också hona-hona.

 

Du får köpa en 40 Gb på Dustin, 495 kr..

 

Eller slakta den gamla disken och bara nyttja kontaktdon/montage och löda dit ledare från en flatkabel..

[inlägget ändrat 2008-11-21 14:29:25 av Mikael63]

1100343_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, tyvärr har jag inte den gamla disken. Men jag får vänta på svar från Binärteknik, deras kabel kanske är precis vad jag behöver. Annars får vi se vad australiensaren säger på måndag.

 

[inlägget ändrat 2008-11-21 14:36:40 av pelleabc]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså det är den! Ja då behöver jag ju inte vänta på deras svar.

 

Hade nog varit billigast att bara köpa såna där "Connector,PCB,multipole,header,2mm pitch,2x32way" och testa med en IDE-kabel man har liggande...

 

Ska se om de går att få tag i som privatperson.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men.. asså det funkar ju inte med en vanlig IDE då det måste vara 40 pin i ena & 44 i den andra.

Är väl 40 till 3,5" trots att den är större, 44 till 2,5". Olika rastermått

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag kommer ge hårddisken ström ifrån ett nätaggregat, kommer de sista 4 pinnarna på 44-sladden inte behövas. 44-4=40, eller hur? Om man har en sådan 'PCB-connector', med pin-mellanrum som en 44-pinshane, räcker det ju att man klipper av en vanlig 40-pins flatkabel och fäster sladdarna direkt till rätt stift. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...