Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta till ubuntu eller behålla vista?


zophie_3

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har köpt en ny laptop med Vista förinstallerat. Mitt mål med datorn är att använda Illustrator, Photoshop, Indesign, word och internet. Men detta vill jag göra utan att datorn hänger sig eller segar ur, som vista ska vara känt för att göra...

 

Så, då fick jag höra om Ubuntu som såg väldigt fint ut. Men kan jag då ladda ner dessa program som matchar Ubuntu, ofta verkar de vara knutna till windows... Nån som vet var jag kan hitta dem?

 

Jag vågar inte byta utan att vara säker på att jag kan använda dessa program i Ubuntu och inte blir beroende av special gratis varianter.

 

Och enligt datortillverkaren har min dator inte drivrutin nog till XP, klarar den då Ubuntu?

 

Super tacksam för hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adobe har inte tagit fram Photoshop för någon Linux-distribution så vitt jag vet. Man kan köra Windows-program via ett emuleringsprogram Wine/CrossOver i Linux, de blir väl lite långsammare antar jag. Men om man bara är intresserad av Windows-program så låter det inte som rätt val att installera en Linux-dist.

 

Och enligt datortillverkaren har min dator inte drivrutin nog till XP, klarar den då Ubuntu?
Man får provköra Ubuntu från CDn och se hur dator fungerar och googla och se om det finns tips från någon annan med liknande dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gimp för Ubuntu/Linux är alternativ till Photoshop.

 

Alternativ till Microsoft Word är Open Office som har ett ordbehandlingsprogram som ser ut precis som Microsofts.

 

Alternativ för Illustrator och Indesign vet jag inte, jag använder inte sådana program.

 

Här är en tjej som håller på med grafik och tipsar om några program för Ubuntu. Jag har ingen aning om de fungerar, har inte provat själv :

 

http://www.emmaalvarez.com/2007/12/top-best-50-ubuntu-opensource.html

http://www.emmaalvarez.com/2007/12/50-more-ubuntu-apps-for-design-and.html

 

Ubuntu lär ha stöd för de flesta datorer/hårdvara, gamla som nya. Men visst, en alldeles ny dator kanske har vissa problem med drivrutiner. Jag är bara en vanlig användare av Ubuntu och ser mig inte som någon expert på området.

 

Jag har endast saknat drivrutin för en Canonskrivare men den fanns med i senaste versionen av Ubuntu.

 

Som Cecilia skriver så får du fortsätta med Windows om du har krav på att köra de program du räknar upp.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Men då kör jag nog på med mitt "fina" vista ett tag till. Så får jag helt enkelt läsa in mig på Ubuntu och de redigeringsprogram som det erbjuder. Kanske blir ett framtida byte. :)

 

Sofie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...