Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ubuntu och Vista


Monshi

Rekommendera Poster

Tänkte testa att installera Ubuntu men iochmed att det är första gången så vill man vara säker på att inte göra något dumt. Tror mig veta dessa punkter men bestrid mig gärna

 

1: Installation är inget problem såtillvida att det finns ett fritt utrymme på disken som är stort nog

2: En bootloader (Grub) installeras som kommer att starta Ubuntu först och Vista får man välja om man vill starta.

3: Detta går att ändra om än inte så enkelt som man skulle önska. Guide på nätet finns

4: Den dag jag vill avinstallera Ubuntu är det bara att tömma partitionen och sedan återställa MBR med ex.v. FDISK /MBR (hur man nu enklast gör det på en Vista datot... Ultimate Boot CD kanske? eller räddningsdisk skapad i Vista?)

 

Jag vill med andra ord veta att jag kan

1: Se till att Vista startar först

2: Återställa allt som det var förut.

 

orsak till installation

1: nyfiken

2: testa 64-bit

3: Se om jag kan återupprepa stabilitetsproblem med Cool'nQuiet i Visa på Ubuntu (för det stöds väl även av Ubuntu?)

 

Ed: Ooops, glömde en viktig detalj... Mina diskar är satta i en RAID-konfig... Ubuntu klarar väl det?

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-11-19 16:21:38 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill med andra ord veta att jag kan

1. Japp. Det finns ett litet verktyg för att konfigurera grub har jag för mig. Worst case -scenario. Du får själv peta i config-filerna med texteditor.

 

2. Klart det går. Det finns ett särskilt verktyg i vista för att återställa installationer. Jag har dock glömt vad det heter. Men ultimate boot cd har samma funktioner har jag för mig.

 

orsak till installation

2.... Vista finns i 64-bitars version.

 

Och ja ubundutu ska klara raid. Men om du är väldigt orolig. Kör en live-cd och ändra inget på hårddisken. Det enda som krävs är att du kan boota från dvd-läsaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Vista finns i 64 bit, visst, men skaffade jag den när jag skaffade Vista? Nej nej. Varför? Be mig inte motivera något jag inte riktigt kan, pls.

 

Raid - okej, det är väl egentligen bara att starta upp från CD och se vad den ser. Ser den det fria utrymmet jag tänkt mig så fungerar det. Alternativt har jag en USB-disk jag kan installera det på. Aningen långsammare däröver men...

 

 

 

Cecilila, Google is a friend :) tack.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att köra från USB-minne också. Installationsskivan (Live-CDn) innehåller en funktion som kopierar över sig till ett USB-minne och gör den bootbar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag hittade det. Vi får se hur det blir. Lite roligare om man får en levande version av operativet. Kan enkelt, för övrigt, frigöra en 25 GB på en extern USB-disk som jag då kan installera på utan att påverka diskarna i datorn. Ganska flexibelt verkar det som :)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubuntu och RAID...

 

https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto

 

den struntade jag i, tänkte jag testar att starta upp en installation av Ubuntu och ser vad som sker. Kan väl gå bara så långt och sedan avbryta om ex.v. hårddisken inte hittas och då slänga ut den på USB. men det skulle jag inte ha gjort....

 

Vad hände

1: Ubuntu-installationen hängde sig

2: Den skapade en JBOD-partition (tror jag den hette) på en av mina diskar

3: Tog RAID-arrayen off-line

 

Detta gav, efter återställning av RAID-arrayen att inget operativsystem återfanns.

Ingen partition hittades.

Utrymmet var oallockerat.

Windows rep-konsol kunde ej fixa det.

 

 

Men

 

 

Ultimate Boot CD to the rescue!

Samt en senare version av programmet Test Disk än som fanns på min upplaga av UBCD

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

och se, efter en svettig stund så hittade den och kunde återskapa partionstabellen.

Windows var inte riktigt med på noterna än, en uppstart av installationsCDn till och en reparation. Samt upp- och omstart av Windows.

 

 

Lite svettigt blev det men jag hade givetvis gjort en backup av allt viktigt innan jag testade.

MEN att det kunde gå så fel!

Det trodda jag inte.

 

Slutsats

RAID av den typ som finns i vanliga PC-dator klarar inte Ubuntu utan lite handpåläggning.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-11-20 14:13:10 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhh, vad tråkigt att det inte gick bra! :(

 

Men roligt att du kunde greja det med Test-disk och lite annat och slapp en total ominstallation i alla fall. :thumbsup:

 

Hur gör du nu med Ubuntu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..väntar en litet tag tills min hjärna "glömt" att det gick så illa...

 

sedan försöker jag nog igen men nu enligt den sidan jag länkade till.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu sitter jag med Ubuntu. Fungerar men så värst hemma känner jag mig inte.

 

Saker och ting fungerar ju inte riktigt som man är van, ex.v. så är inläggsfönstret bredare här än på Vista, (FF i båda miljöerna)

Sedan är det nog en del grafiskt att se över, inte nöjd med fonterna som FF visar, de är icke skarpa. Typ som om cleartype saknas fast värre ibland.

 

Nåja, vi får se. Ska väl testa och se om Vista startar också. Har lagt Vista först i bottlistan och gömt boot listan så jag måste ta fram den med Escape. Samt den hänger kvar i endast några få sekunder så den som inte vet, han märker nog inget :)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om det här hjälper för fonterna:

Program - Lägg till/Ta bort

Other till vänster - Ubunut restricted extras

där ingår det bland annat Microsoft-fonter

 

Bra länkar:

http://ubuntu-se.org/wiki

http://ubuntu.se/wiki/Huvudsida

https://help.ubuntu.com/community/

 

Tillägg: De två första var till nytta för mig när jag började med Ubuntu för ca 2 veckor sedan, fast jag har Ubuntu virtuellt i Virtualbox. En Gnome-wiki också, ska se om jag hittar den igen.

 

Japp, här var den: http://library.gnome.org/users/user-guide/stable/

 

[inlägget ändrat 2008-11-20 23:56:37 av Cecilia]

 

[inlägget ändrat 2008-11-20 23:58:14 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag roppade hej för snabbt igår....

Sade hur det var innan jag testade :(

 

kan INTE starta Vista från Grub booten.

Lyckades till slut starta upp Vista efter att ha gömt Linux-partitionerna och boota upp Vista via UBCD och en boot manager på den skivan. Så länge partitionerna var synliga gav Vista en blåskärm vid uppstart. Alla försök att starta Vista via grub gav en (omedelbar) reset av datorn.

 

Gissar att problemet kanske är att jag installerat AMD64 versionen av Ubuntu samt då kanske 64-bit av Grub och då lyckas inte Grub starta upp Vista som då är i 32-bitar. Eller går processorn in i ett 64-bit läge och det är då kört att köra 32-bit?

 

Samt det att jag har ett RAID-disk...

 

Söker via google efter tips men no no no, hittar inget som verkar fungera för mig :(

 

Ska se om jag kan lyckas återställa MBR så att Vista laddas normalt och jag, om jag nu vill köra Ubuntu, kan starta den via UBCD. Eller liknande.

 

Inte är det enkelt inte.

Intryck av Ubuntu? Inte så många annat än att det känns långsammare än Vista. Kan vara dålig grafikkrutin eller liknande. Samt att det än är ett krav på att man inte är rädd för att använda kommandoprompten för att få en del saker gjorda.

 

Ubuntu virtuellt? Ahha, okej. Suns virtuella maskin. Gratis?

Men, jag vill nog ha Ubuntu på en egen partition om möjligt och hur skulle det bli med 64-bit Ubuntu på 32-bit Vista i en virtuell maskin?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-11-21 13:20:48 av Monshi]

[inlägget ändrat 2008-11-21 13:36:50 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska se om jag kan lyckas återställa MBR
Du kan se om Repair-skivan på

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/how-to-make-a-windows-vista-repair-disk-if-you-dont-have-one/

hjälper om du inte får till det på annat sätt.

 

Inte så många annat än att det känns långsammare än Vista.
Den externa hårddisken är väl långsammare än den interna också.

 

Samt att det än är ett krav på att man inte är rädd för att använda kommandoprompten för att få en del saker gjorda.
Det finns det ju i Windows-miljön också, det är mycket ipconfig i Eforum. Nu har jag inte använt Ubuntun mycket men terminalen har väl mest varit för att försöka få till en delad mapp med Windows-hosten, vilket jag inte har lyckats få till. Däremot så finns ju mycket tips på nätet som använder terminalen fast det inte behövs, t ex för installationer.

 

Suns virtuella maskin. Gratis?
Ja, även den kommersiella varianten av VirtualBox är gratis för enskilt bruk.

 

hur skulle det bli med 64-bit Ubuntu på 32-bit Vista i en virtuell maskin?
Det går inte med VirtualBox i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

repair-disk, tror nog Vista installationsksiva borde klara det men den lyckades inte hitta min partitioner på RAID-arrayen när jag testade senast. Var nog EFS-partitionerna som störde så nu när de är gömda så kanske det går.

 

Och jag har installerat på interna disken, det andra verkade vara ack så krångligt.

 

 

Men har nu hittat att det ska finns en grafisk miljö för att styra Grub, kanske gör det enklare att få till det? Nåja, tar mig tid att testa när jag så orkar, inget har ju gått förlorat annat än några timmar till grubbel då.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu har Ubuntu gjort sitt (för den här gången) i datorn. Startade upp Live-cdn och radera installations- och swap-partitionen. Och, då lyckas Windows hitta min installation och bootblocket är återställt så att allt fungerar som vanligt.

 

med tanke på det jag hitta, eller frånvaron av det jag inte hittat, så gissar jag på att problemet kanske ligger i det jag skrivit ovan, att 64-bit Ubuntu inte klarar av att samleva med 32-bit Vista.

Någon som kan motbevisa mig?

 

Och varför egentligen Ubuntu när jag har en legal och fungerande version av Vista som jag är nöjd med? Bra fråga, men skam den som ger sig. Kanske det blir ett försök med 32-bit Ubuntu en vacker dag?

 

enda spåret, cirka 30 GB oallockerat utrymme i slutet av disken. Men jag har kanske 200 GB ledigt ändå så inga tårar för de.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och varför egentligen Ubuntu när jag har en legal och fungerande version av Vista som jag är nöjd med?
Det är kul att kolla lite på nya/andra program och sånt. ;)

 

Lycka till vid nästa försök! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi, ge Ubuntu en chans till vid senare tillfälle.

 

Jag använder Ubuntu hela tiden och det är väldigt bra och stabilt. En anledning till att jag slutade med XP och Vista beror på att jag inte spelar på datorn längre, endast surfar, e-post, musik, film, youtube, bittorrent osv. Allt det kan man göra på Ubuntu utan större problem.

 

Jag slipper nu också köpa ny dator. Jag klarar mig på en AMD 64 3000+ med 1 GB minne, fungerar riktigt bra. Som mest förbrukas ca 700 mb minne och oftast bara runt 500 mb.

 

En stor fördel med Ubuntu är att man oftast slipper hämta installationsfiler från sajter och man kan glömma långa tidsödande installationer med omstarter. Antivirus och brandvägg behövs inte heller för hemanvändare om jag förstått rätt.

 

Men visst finns det nackdelar med Ubuntu. Det är stöd för mobilt bredband i senaste versionen men det fungerar si och så beroende på operatör. Jag provade själv i helgen på en dator (inte min) med Glocalnet mobilt bredband (3G). Fick det inte att fungera så personen fick gå tillbaka till XP istället.

 

Utseendet på Ubuntu är från början tyvärr trist. Men det går ganska snabbt att ändra, ladda ner lite nya ikoner och en fin bakgrund. Dessutom kan man få rätt häftiga effekter på fönstren om man vill det. Gör man ändringarna ser det ut som en upphottad version av Windows XP.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det. Men jag kör inte Ubuntu för att ersätta Vista, mer som ett studieobjekt :)

 

Ubuntu ensamt på denna dator eller på en helt egen disk tror jag skulle fungera bra men den uppställning jag testade, den fungerade INTE idag ivartfall.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara är i studiesyfte kanske ett enklare alternativ vore att installera det i en virtuell maskin under t.ex VirtualBox.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Intressant men jag låter nog det projektet vila...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...