Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar ingen hårddisk bios


Mikael Andersson8523

Rekommendera Poster

Mikael Andersson8523

Jag har problem med hp pavilion 4075 se som har moderkort MS-7093 som jag inte kan hitta satadisken på i bios

Har provat det mesta bytt moderkort ,processor, ram minnen, hårdisk,netaggregat,testat hårddisken i en likadan data och den startar och fungerar.

Data affären här hem pratade om att jag måste ha drivrutiner för satadiskarna för att hitta dom?

Kan det stämma?

varför hittar den hårddiskarna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Data affären här hem pratade om att jag måste ha drivrutiner för satadiskarna för att hitta dom?

Kan det stämma?

 

Ja, det stämmer!

 

Du trycker F6 precis i början av installationen "...installation av SCSI-enheter". Står längst ned på skärmen. Stoppar in disketten med SATA-drivrutinerna när du blir ombedd. Låter det tugga och sedan fortsätter installationen som vanligt.

 

Troligtvis kan du hitta det här på datortillverkarens hemsida.

 

Ovan gäller endast vid installation av operativsystem t ex XP.

 

Kontrollera att SATA-uttagen är enable i BIOS. Kanske kan ditt problem bero på att dessa är disable av någon anledning. Du får leta runt i BIOS och se var du kan hitta inställningen för SATA.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

[inlägget ändrat 2008-11-18 21:16:16 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Andersson8523

Jag har en recoveryskiva till datan och när jag kör den så får jag svaret floppy disk(s) fail 40 och jag har provat en ny hårdisk men med samma svar.

Jag har också provat en xp skiva och tryckt F6 och jag får ingen fråga om att sätta drivrutin och fresten så har jag inte hittat nog sådan drivrutin på hp s sida heller.

och jag har kollat i bios på min andra data som är en likadan data, och där är inställningar lika.

Jag håller på att bli tokig på den där datan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Andersson8523

Jag har nu plockat i en ide disk, och den hittar jag i bios och håller nu på med installation xp på, sen tror jag att jag ska flasha biosen och se jag kan hitta satadiskar sen.

Men var för hittar jag ej diskarna bios?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att slippa googla för mkt, är det en ny eller gammal dator? Har du installerat senaste Bios? Möjligen kan det hjälpa om du i Bios-inställningar försöker hitta en inställning motsvarande "Native IDE" eller liknande

 

Förresten, om du tittar på skärmen vid uppstart... talar den då om att den upptäcker mer än din IDE-disk?

Kanske inte blir klarare av detta men låt mig göra jämförelsen med min 4 år gamla dator. Den har inte "inbyggt" stöd för sata men genom att ställa in Bios kan man få den att se sata-diskar som ide-kompatibla. På modernare moderkort betyder sata-stöd oftast ACHI vilket inte stöds av "tillräckligt" gamla moderkort.

 

[inlägget ändrat 2008-11-20 01:22:30 av 2Many2]

[inlägget ändrat 2008-11-20 01:29:41 av 2Many2]

[inlägget ändrat 2008-11-20 01:32:29 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Andersson8523

Det är tre år gammal amd 64 3800+

Jag har inte kunnat instalera senaste biosen pga att det är ett windos program om jag förstår rätt.

Under upp start så hittar den dvd och dvdrw inget mera,efter att jag installerat ide disken så hittar jag den också under uppstart och den syns också i bios, men inga satadiskar.

Och inställningen Native ide hittar jag inte.

 

det här moderkortet har jag

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&dlc=sv&cc=se&product=468406&docname=c00361515

Jag har installerat xp med recovery skivan på ide disken och instaltionen funkade, men sen kommer problemet jag får svaret floppydisk(s) fail 40 så jag tryckte fortsätt F2 och då kommer xp fönstret upp och där står det vänta och där blir det stopp.

Jag har även kopplat bort floppy disken i bios och då försvinner felmedelandet ,men sen stannar det igen i xpfönstret och där står det vänta och ingen händer.

Jag har även provat att ta bort batteriet för att nollställa biosen, genom att ta bort batteriet och tycka på start knappen för laddaur strömmen och sedan monterat batteriet igen.

Är det någon som har något för slag vad jag ska göra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Andersson8523

Ja

Jag undrar om det kan funka med recoveryskivan när man har bytt till ide disk?

jag ska testa med en vanlig xpskivan ochså.

Nu fick jag i gång idedisken och jag fick i gång xp ochså,så nu har jag också flashat biosen.

Nu vet jag att den funkar,så nu måste det divrutiner till satadiskarna som inte finns eller så är det instälningarna i bios som jag missat något där.

Snäla finns det någon som kan hjälpa mej att hitta drivrutinerna till satadiskarna datan hp paviion 4075se.

Eller kan det vara så här efter som jag recoveryskiva så kanske jag måste köpa ett system reccovery kit för att få nödvändiga drivrutiner till datan, dom säljer ett sådant kit på hps sida för min data

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-20 16:59:25 av Mikael Andersson8523]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP32 är för gammalt för SATA så det Stefan Eklinder menar är bara att dess installationsprogram behöver de där extra drivrutinerna för att OS:et ska kunna använda disken. XP64 har dock inte den begränsningen (och inte heller Vista).

 

Men ovanstående problem har väl inte ens hunnit uppstå för dig eftersom inte ens bios hittar disken? Så frågan som 2Many2 ställde är fortfarande intressant: "Har du installerat senaste Bios?"

 

http://tinyurl.com/MS-7093

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Andersson8523

Jag har instalerat den senaste 3.47 biosen som finns på hp hemsida ,och den där biosen har jag också tittat på men jag trodde inte att det kunde vara den efter som att betekningen ej stämmer med mitt kort och inte färgen häller, men vad vet jag , men det värkar att vara samma chipp på den ATI IXP 400

Och jag har kört bios 3.12 tills för några dagar på den andra datan.

det är driver som jag far efter nu.

Det finns ett sådant kit på hps sida kolla på det om ni har lust.

Det värkar att vara reccoveryskiva och Drivrutiner som då vill att man ska köpa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bläddrar runt lite i ditt Bios ska det finnas en meny för South OnChip PCI Device. Vad är det för inställning där på Onboard Chip Sata?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Andersson8523

Jag har bios Phoenix Award Bios cmos setup utility setup

och tror jag att det är i advanced jag har inställningen för satadiskar,det står onbord sata-1 adapter och där står enabled

och onbord sata-2 adapter och där står det enabled

Är det dom jag ska använda mej av?

eller finns det flera insällningar?

Är det så att man ska hitta sata diskarna ibios med inställningarna och när man sedan ska installera windos så kan man behöva drivrutiner för att hitta sata diskarna under installationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

suck, verkar inte se likadant ut i den bios-manual jag bläddrar i. I den finns som sagt en inställning som heter South OnChip PCI Device i vilken man kan ställa Onboard Chip SATA till IDE Controller

 

 

Du bör kunna se om bios upptäckt disken i Advanced Bios Features under Hard Disk Boot Priority... syns båda diskarna där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Andersson8523

Nej sata diskarna finns inte i boot device priority står det i min bios bara ide disken och dvdläsaren.

Om jag inte hadde prova och bytt moderkortet så hadde jag gett upp för länge sedan och köpt nytt moderkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och du hittar inte den inställning jag nämner om South onCip etc i ditt bios? Och fail safe defaults har du naturligtvis redan försökt med...

 

Testat att bygla satadisken för 1.5?

[inlägget ändrat 2008-11-22 10:46:48 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Andersson8523

Jag hittar inte south oncip i min bios

och jag har provat felsäkert läge och nu har jag provat att bygla sata disken till 1,5

 

 

[bild bifogad 2008-11-22 11:37:08 av Mikael Andersson8523]

1100559_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tar vi det från början...

 

1: Du har anslutit SATA-kabel? En platt kabel med L-formad kontakt?

2: Du har anslutit strömkabeln? En platt kabel, något bredare än SATA-kabel med platt kontakt?

3: Du märker att disken varvar upp när datorn startar?

 

Men bios hittar inget?

Om vi struntar i BIOS, har du Windows installerat eller ska du installera? I vilket fall så måste du där installera en drivrutin för att Windows ska hitta SATA-diskarna.

Så, hittar Windows din SATA disk? Det är väl det som är intressant?

 

Kan säga i det BIOS jag har ser jag inte mycket av SATA-diskarna, bara att aktivera men sedan ser jag inte om BIOS hittar dem eller ej. Jo, på den statusskärm som visas vid uppstart syns de nog men den hinner jag (knappt) se.

 

Ed: helt obegriplig mening fixad..

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-11-22 12:02:23 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...