Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nyinstallerad Samsung DVD brännare strular


Davideo

Rekommendera Poster

Hej! Hade tills idag en DVD-spelare i min Dell 2400 som följde med paketet för några år sedan. Idag köpte jag en Samsung SMG DVDRW 20X BLACK dual-layer IDE brännare.

Efter att jag satt in den i datorn får jag meddelandet "diskette drive 0 seek failure" innan windows har startat. Väl inne i Windows så står det F: DVD Drive i utforskaren men inga cd eller dvd skivor kan spelas och mitt brännprogram IMGburn hittar inte brännaren. Om jag kollar egenskaper på brännaren i utforskaren står det att det är en CdRom Device och inte DVD.

 

Någon som har en ide om vad som kan vara problemet?

 

Tacksam för hjälp!

 

David

 

[inlägget ändrat 2008-11-18 19:59:26 av Davideo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är DVD-brännaren ansluten med en PATA-kabel, dvs en 5 cm bred flatkabel, eller en SATA-kabel, en smal kabel?

Har du den gamla DVD-spelaren fortfarande ansluten eller bytte du ut spelaren mot brännaren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Det är en flat kabel ca 5 cm ungefär. Den gamla DVD-spelaren kopplade jag ur och satte den nya DVD-brännaren där spelaren tidigare satt. Har testat att byta plats på flatkabeln från hårddisken med flatkabeln till DVD-brännaren utan någon skillnad.

 

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en PATA-kabel finns två kontakter för hårddiskar och/eller CD/DVD-enheter. Den enhet som sitter längst ut på kabeln ska vara byglad som Master och den som sitter på mittkontakten ska vara byglad som Slave. Kontrollera hur den nya DVD-brännaren är byglad och jämför med den gamla enheten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det byglad precis som den förra DVD-spelaren men fortfarande samma problem. Den konstiga är att även om jag kopplar ut DVD-brännaren helt och inte har någonting som har med CD/DVD att göra installerat så står det ändå att samma CD Drive är installerad. Det är lite konstigt då inget finns där!

 

David

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte men du kan pröva med att ta bort den ur Enhetshanteraren, stänga av datorn och ansluta DVD-brännaren innan du sätter på datorn och se om Windows då upptäcker enheten på rätt sätt.

 

Eller finns det något fråge- eller utropstecken i Enhetshanteraren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Nu funkar det. Jag ställde in auto på alla utom master i BIOS och då hittade den båda diskarna och DVD-brännaren.

 

Tack så mycket för din hjälp Cecilia!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...