Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Cd-Rom


Tomahawk203

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tror det är något med min Cdrom/Dvd "asså där man stoppar in skivan". När ajg stoppar in en skiva så händer ingenting alls. jag trycker upp Den här datorn och där står enheter med flyttbara lagringsmedia. Där finns HD DVD-ROM-enhet (H:) När jag klickar på den så står det H:\ Det går inte att hitta programmet. Vad är det för fel? är det något sönder med min dvd läsare?

Behöver hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte ens trycka ut skivan som jag har där inne. Näär man trycker på den knappen för att få ut skivan då brukar den lysa grön. men nu lyser den ingenting alls. Plus att nu när jag går in på den här datorn så finns det inga enheter längre. Typ DVD-ROM eller sånt. De är helt borta... vad ska jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja inte så säker på det Tunna, Upper lowerfilters var ju för datorer med Windows XP, jag har vista. Ska testa i felsäkert läge nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick in i felsäkert läge och kollade på enhetshanteraren. Där fanns det ingenting om Cd / DVD rom eller liknande. Gick inte heller att öpna ut skivan. Verkar som att den är död. (Använder en bärbar dator)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen har jag ännu inte varit med om samma problem på en Vista maskin (än) men nyckelvärderna finns även där, felet fanns redan vid W2k, och även om mycket ändrades mellan den och XP så var kuren samma vid detta problem.

 

Men det är upp till dig om du vill experimentera med detta, själv hade det varit det första jag skulle testa..

 

Du kan ju slå en Google med upper/lowerfilters+vista och se om du får någon träff?

Tunna/

 

http://support.microsoft.com/kb/929461

[inlägget ändrat 2008-11-18 17:54:52 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen har jag ännu inte varit med om samma problem på en Vista maskin (än) men nyckelvärderna finns även där, felet fanns redan vid W2k, och även om mycket ändrades mellan den och XP så var kuren samma vid detta problem.
Det finns en fråga på Eforum där det gäller Vista och samma lösning. Men om enheten inte ens syns i Enhetshanteraren så är det troligare med något hårdvarufel.

 

Stäng av datorn och se om det går att trycka till CDn och så kolla om CDn syns i BIOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tunna, jag gjorde precis som de sade att man skulle göra. Jag tog bort upper och lower saken. Sedan startade jag om datorn. Det gick sedan att öppna Cd-Rom och stänga den. Fast ändå om jag stoppar in en skiva så händer fortfarande ingenting. Enhetshanteraren visar ingenting med "Cd-Rom" heller. På den här datorn syns inte heller någonting alls.

Cecilia, hur menar du med att trycka till CDn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte intressant i alla fall nu när den går att öppna och stänga, då har den ju ström i alla fall.

 

Syns CDn i BIOS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad menar du med inte intressant? Den kanske går att öppna men det händer ingenting när man stoppar in en skiva..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller en bärbar dator. En Hp dv6500.. Jag startade datorn tryckte på f8.. sedan gick jag in på det här med hur man skulle starta datorn, från cd eller något.. Där fanns ATAPI cd/dvd rom med..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev att du skulle se till att enheten var intryckt ordentligt när enheten inte syntes till alls därför att då kunde det vara så att den hade åkt ur kontakten baktill, men nu får den ju ström och det finns viss kontakt mellan dess elektronik och processorn så då måste den sitta i kontakten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den fungerar. Men går det på nåt sätt att installera CD/DVD rom i datorn? jag kanske har råkat avinstallera enheten i enhetshanteraren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man avinstallerar en CD/DVD-enhet i Enhetshanteraren så kommer Windows att installera den vid nästa uppstart av Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade precis startat datorn. Sedan kommer dett upp en popup att jag måste upddatera någon drivrutin. jag trycker på "sök med hjälp av windows typ" Men när den söker på windows updater så står det "Oidentifierad enhet" När jag trycekr upp enhetshanteraren så finns "Bärbara enheter" fliken uppe. Under den så står det Okänd enhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbara enheter?

Låter som något som är anslutet via USB.

 

Drivrutiner till CD/DVD-enheter ingår i Windows så det ska inte vara något problem att hitta dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutiner till CD/DVD-enheter ingår i Windows så det ska inte vara något problem att hitta dem.

 

jag hittar ju inte dom. Dom är borta antagligen. Hur ska jag göra för att få tillbaka dom?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det var min dator så skulle jag lämna in den på service eller använda en USB-ansluten DVD i stället. Men någon annan har kanske något annat förslag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men någon annan har kanske något annat förslag.

 

Har du någon systemåterställningspunkt från innan detta fel uppträdde?

Har du provat systemåterställning?

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga filer, mail eller annat som sparats påverkas av systemåterställning det är bara systemet som återställs så eventuella uppdateringar från Windows Update som gjorts efter eller om du installerat något program sedan senaste systemåterställningen påverkas också men inte sparade filer.

 

När du gör en uppdatering via Windows update så skapas automatiskt en ny återställningspunkt, vanligtvis så uppdateras Window andra tisdagen i varje månad så din senaste, om du inte skapat en själv borde vara från den 11/12 november.

 

Du kan ha flera återställningspunkter, alla har datum så du vet när den skapades, tänk på att återbesöka Windows update efter en återställning.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...