Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Asus EAH4670, borde jag uppgradera datorn?


Morfli

Rekommendera Poster

Hej, jag köpte Asus EAH4670 512mb ddr3 grafikkort för några dagar sen och märkte att jag hade fps problem på alla spel jag provat, battlefield 2, counter strike, world of warcraft.

Jag hade ett sämre grafikkort innan jag uppgraderade och då funkade det mycket bättre än nu. Jag skriver på forumet för att jag undrar vad problemet är och hur jag ska kunna fixa det.

Datorn är en HP med 2g ram minne, Intel Pentium 4 CPU 3.00 GHz processor som är socket 775, moderkortet vet jag inte vad jag har och nättagregat är 300W.

 

Tack i förväg

Lucien

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara läge att uppdatera bioset till moderkortet kanske. Och sedan vet jag inte, men har för mig att kravet för 4670 är ett nätagg på 400 W. Även om totala effekten iofs inte är det viktigaste utan det kan funka på nätagg med lägre watt-tal, kanske just ditt nätagg inte kan leverera vad som krävs. Kolla upp med HP. Men prova först uppdatering av bios och såklart rensning av de gamla drivrutinerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det ska jag göra, tack så mycket för svaret, sen undrar jag också om jag inte borde köpa några nya delar till datorn?Vet inte om moderkortet är något viktigt att byta ut, men det är Pci-e 1 och inte Pci-e 2 vilket grafikkortet är, kanske det kan ha något att göra med saken, och sen om processorn inte klarar av grafik kortet det?

 

[inlägget ändrat 2008-11-17 20:19:23 av Morfli]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

pci express 2 är bakåtkompatibel med moderkort som har pci express 1, så det ska funka utan problem.

 

Byta delar är ju en senare sak, för om du har bytt grafikortet mot ett bättre ska enbart det ge en prestandaökning som kanske räcker för dig - det ska ju iaf inte gå sämre än på ditt gamla kort. Men, om man nu förutsätter att det inte är fel på just ditt kort som gör att det inte funkar så bra, och du har bytt till den senaste biosen för moderkortet, samt rensat bort alla gamla drivrutiner i felsäkert läge med t e x Driver Cleaner, och det ändå inte funkar, kan det vara nätaggregatet som inte räcker till, ioch isf är det det första du bör byta ut.

 

Sedan beror det lite på spelet vad som krävs, men inget av de spel du räknar upp har särskilt tuffa krav idag - det skulle isf vara Battlefield 2, men inte ens det ska vara ett problem, inte för ett HD 4670. Och du har t ex 2 GB minne, det räcker, även om det i vissa lägen i spel kan vara bra med 4 GB för att minska laddtiderna, det kan även ibland höja den lägsta fps-nivån i spelet - men för att utnyttja det fullt ut måste du ha ett 64-bitars operativsystem.

 

Skulle isf vara att du byter ut processorn. Kolla upp vad ditt moderkort har stöd för, kanske finns det någon billig Core 2 Duo som du kan stoppa in, t ex. Vill minnas att Pentium var ganska strömhungrig. vilket ju faktiskt också kan påverka om det skulle vara så att ditt nätaggregat inte klarar av Pentium 4 + HD 4670 på en gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan beror det lite på spelet vad som krävs, men inget av de spel du räknar upp har särskilt tuffa krav idag - det skulle isf vara Battlefield 2

 

japp, det drar nog mäst resurser av dem uppräknade spelen, men jag maxar det på 1440*900 med min amd sempron processor på 1.8 ghz, med ett 8600gt, vilket är klenare än din dator...

 

brorsan maxar det med sitt 8500gt,i 1280*1024

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, ska köpa nytt nätaggregat till datorn, såg ett med 400W för 250 kr på webhallen. Problemet med datorn är att jag inte vet vilket moderkort jag har, fick datorn får 2 år sen utan papper eller något info om den. Är det någon som vet hur man tar reda på det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP brukar ha specialmoderkort och inte några standardkort som går att köpa separat. Om det gäller BIOS-uppdatering så finns eventuella sådana på HPs webbplats, på samma ställe som drivrutiner till datorn. Däremot så brukar det vara svårt att hitta uppgifter om man kan byta processorn till något bättre men du kan försöka kontakta HP för besked.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet hur man tar reda på det?

Om jag minns rätt så tror jag att det ev ska finnas något program som HP själva har skickat med på datorn. Hade ett par bekanta som hade en HP som hem-pc, och jag vill minnas att det fanns en del såna hjälpmedel.

 

Annars tror jag att det bör stå om du kör dxdiag, dvs tryck på "Start", sedan på "Kör...," i rutan "Öppna:" skriver du in dxdiag och trycker "Ok", kolla under fliken System på Systemtillverkare och Systemmodell.

 

Men försök som sagt först att se om du kan lösa problemet med nytt bios/drivrutinsrensning etc innan du investerar i ny hårdvara, kanske även testa graikkortet i någon annan dator om du har möjlighet, så att det inte är fel på det.

[inlägget ändrat 2008-11-19 12:22:22 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en compaq, men dem tillvärkas ju av hp och är nästan samma sak, jag trycket ctrl + alt + s då kommer en liten ruta upp med lite info, testa du också, det kan ju inte annan än misslycaks !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat mitt grafikkort i en polares dator och den funkade utan problem. Igår så provade jag att ha i det gamla grafikkortet där spel brukade funka utan problem, och då visade det sig att min fps var lika låg som på Asus EAH4670.Det måste vara något fel på datorn, för att till och med spel som tibia gick ner till 10-20 fps.Någon som vet vad jag ska göra?Nu vet jag vilket moderkort jag har också ASUS PTGD1-LA.

 

[inlägget ändrat 2008-11-21 09:34:33 av Morfli]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...