Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! De hotar med kaffemaskin, behöver argument....


Shape_sthlm

Rekommendera Poster

Det är på gång att investeras i kaffemaskin på kontoret, istället för det kaffe som bryggs idag. En oerhörd förlust att inte längre kunna få tillgång till riktigt kaffe hela tiden...

 

Behöver lite argument fort för att kunna slänga mig in i debatten. Klart att effektiviteten hämmas av denna omställning, eller?

 

Behöver allas åsikter omgående, tack! Vad är bäst?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som är godast råder det väl ingen tvekan om...

 

Men bortsett från smaken vet jag inte vad bryggare har för fördel? Jo kanske, fikasamvaron kanske påverkas negativt när man kan gå och få sig en kopp precis när som helst. Om man nu har någon sådan sedan förut vill säga...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, det sociala spelet sätts lite ur spel. Verksamheten kommer nog inte fallera ;-) men klart man jobbar bättre med både godare kaffe och glada kaffekamrater.

 

Och så kanske man slipper oljud från automaten!

 

Dessutom är ju ett personligt bemötande alltid trevligare än en display

 

http://www.patandkat.com/pat/weblog/images/coffee_lcd.jpg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Smidigare med en kaffeautomat. Då slipper man ju bråk om vem som ska laga kaffe. :-) Automaten räcker det i allmänhet med ett tryck på knappen och koppen fylls med kaffe.

 

Vem som sedan ska sköta automaten är ju en annan fråga. Kan ju bli stridigheter där också vem som ska renhålla och fylla på. Dricks det mycket kaffe, så kan automaten behövas fyllas på flera gånger.

 

Vidare kan hela flak Zoégas försvinna spårlöst från jobbet. Om det nu är det automaten ska fyllas på med. Chefen får kanske ta hand om flaken och låsa in dom på lämpligt ställe. Därmed blir det kanske chefen som får ha hand om ansvaret för automaten.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte argumentera med att även ha en vanlig kaffebryggare så att man kan skapa sig en RIKTIG kopp kaffe om man vill. Likaså är det smidigt och gott vid större möten att bjuda på riktigt kaffe.

 

Men nackdelen med en vanlig bryggare är dock att kaffe som står en stund inte blir gott och ett visst svinn och kanske lite snuskigare kök.

 

Nä, min enkla rekommendation för riktigt gott och enkelt kaffe för DIG är att du skaffar en liten pressobryggare. Vattenkokare har ni väl? Köp in lite grovmalet kaffe och du skapar dig en mycket godare kopp än vad vare sig bryggare eller maskin klarar av på några få minuter. Och alltid fräscht, inte stått i kannan i halvtimma.

 

Pressobryggare

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pressobryggare

finns för under hundralappen på Åhlens.

Det äkta knepet för att få till det bra är

Bra kaffe, färskmalet givetvis bäst men är man inte 100% finsmakare så fungerar grovmalet från butik

Temperaturen på vattnet. Max 92 grader, dvs när det sjuder i vattenkokaren är det bra. Varmare får kaffet en lite surare och mer bränd smak. Om man gillar det så :)

 

Nä, jag är såld. Enkelt, gott.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast i de där mjölktetrorna, smaka på dem och inse att de knappt påminner om mjölk även om det råkar vara riktig mjölk de är skapade av. Bättre smak och bättre för miljön, färre förpackningar, om ni har ett kylskåp och i detta vanliga mjölkförpackningar. Dock lite svårare att administrera.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saknas tyvärr kylskåp :-(

 

Det är väl antagligen sån där, hmmm, h-mjölk eller vad den heter som står sig i evigheter i rumstemperatur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är på gång att investeras i kaffemaskin på kontoret, istället för det kaffe som bryggs idag. En oerhörd förlust att inte längre kunna få tillgång till riktigt kaffe hela tiden...

I en normal-stor kaffemaskin så bryggs det ju kaffe på riktigt sätt, vanligt pulver doseras ut i ett nätfilter, och hett vatten hälls i filtret, sedan pressas allt, och nybryggt kaffe kommer ut i muggen/koppen, sumpen skrapas ut i en hink på insidan.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl antagligen sån där, hmmm, h-mjölk eller vad den heter som står sig i evigheter i rumstemperatur?

Jupp, brukar vara sådant, för att man ska kunna förvara, även om det inte finns något kylskåp.

 

Sen vem som ska sköta om apparaten, fylla på, torka av det ytliga, ha ansvar för kaffet och dom andra sorterna, får man bestämma inom jobbet.

Kan också hålla med Stefan om att kaffepåsar ibland kan få fötter, och det är ju trist. Men då får som sagt sådant hållas inlåst, och en eller två får ansvara för den nyckeln.

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har kaffeautomater från Jede på jobbet, och jag måste säga att kaffe är förvånansvärt gott i automaterna.. =)

Måste väl vara pga av det som gästen säger, att kaffet bryggs färskt var kopp för sig..

 

Men som Monshi påpekar, presskaffe är bäst, har slängt ut min kaffebryggare här hemma och införskaffat två storlekar på pressbryggare istället! =)

 

 

/// Andreas R

_____________________________

"It´s nice to be important, but it´s more important to be nice."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pressobryggare slog ner som en bomb. Ska helt klart komplettera med denna, intressant. Och så får man en extra paus...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det må så vara men inte smakar det lika bra för det...

 

Jag får nog hålla med där. Förmodligen har jag bara dålig erfarenhet av olika kaffeautomater, för jag kan faktiskt inte erinra mig att jag fått uppleva vare sig en kopp eller pappmugg som smakat gott. Även om det enligt teorin då ska vara bryggt enligt samma koncept.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag noterar Jede.

 

Vi har kaffeautomater från Jede på jobbet, och jag måste säga att kaffe är förvånansvärt gott i automaterna.. =)

 

Om du skulle betygsätta detta automatkaffe versus en kopp bryggkaffe, på en 10-gradig skala? Snackar vi 5-6 eller 8-9 poäng? :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skulle betygsätta detta automatkaffe versus en kopp bryggkaffe, på en 10-gradig skala? Snackar vi 5-6 eller 8-9 poäng? :-)

 

Ja du, det är ju inte så lätt =)

Meen, tror nog att det skulle få en 9 jämfört med vanligt bryggkaffe, och kanske 6 jämfört med pressbryggare.. =)

 

Förmodligen har jag bara dålig erfarenhet av olika kaffeautomater, för jag kan faktiskt inte erinra mig att jag fått uppleva vare sig en kopp eller pappmugg som smakat gott.

 

Undrar hur mycket sånt där som egentligen är psykiskt, man är inställd på att automatkaffe skall smaka sämre och då blir det så =)

Innan vi fick den på jobbet så tänkte jag ungefär likadant, när man tänkte automatkaffe så tänkte man ju på det där pulvret som blandas med varmvatten, typ nescafe.. Och då vinner ju bryggkaffe överlägset =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur mycket sånt där som egentligen är psykiskt, man är inställd på att automatkaffe skall smaka sämre och då blir det så =)

 

Där har du helt klart en poäng. På min förra arbetsplats kommer jag ihåg att en av cheferna, vid inköp av kaffemaskin, stod med tidtagar-ur och klockade hur lång tid det tog. Han testade väl säkert 5-6 automater...

 

Då va man liksom sedan inställd redan innan man fått kaffet i munnen att det handlade om effektivitet och inte kvalite. Den kulinariska resan uteblev liksom av sig själv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har rätt i sak, men vattnet passerar kaffet för snabbt, det hinner inte få rätt smak. Dessutom är vattnet ofta inte tillräckligt varmt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog stämma, det hinner inte dra tillräckligt, och det är också svårt att få rätt temperatur, eftersom det är ju ofta flera olika drycker som ska samsas om rätt temperatur.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och inte minst är presskaffet en tjänst för miljön :)

 

Inga fler kaffefilter, man kan göra exakt den mängd kaffe man behöver, ingen elplatta som står på för att hålla kaffet varmt.

 

Sedan kan man, om man är lagd åt det hållet, ge bort en sådan här till jul och komplettera med en hemmasyd kaffemössa. Enkel sykonst, i klass med teluva, kanske enklare, och väldigt uppskattat. Tyvärr ingen kamera hemmavid så ingen bild på den jag skapat :)

 

Och nästa steg, det är att ge samma person en liten kaffekvarn om de nu visat gilla pressokaffet. Inte för att jag är en sån finsmakare men nymalet kaffe är en helt annan sak än det man köper vakumpackat i butik. Gå till en kaffehandlare som säljer hela bönor och be få en påse malet. De frågar då kanske när ska det användas. Svarar du om en vecka då skakar de bara på huvudet, nej nej, det ska användas idag! Dock ska sägas att hela bönor oftast är dyrare än färdigmalet kaffe från stormarknaden.

 

Apropå det. Det finns kaffemaskiner som även maler kaffet men av vad jag hört är de mest till besvär. Det blir skitigt och äckligt i maskinen, mer att hålla rent och dyrare service.

 

det finns apparater som ger bra kaffe, det ska sägas. Ingen att rekommendera dock.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, det sociala spelet sätts lite ur spel

Vad är så socialt med att gegga med kaffefilter och kaffesump? Kaffet vill jag ha fort när jag behöver det (läs koffeinet, inte smaken). Med en riktig maskin kan jag dessutom få choklad, cappuccino eller annat kul utan att behöva slösa bort arbetstid på att göra det manuellt. Förstår verkligen inte vad du invänder mot.

Ta med dig en termos hemifrån eller argumentera för, som Monshi föreslår, att det faktiskt inte behöver vara antingen eller. En klassisk kaffebryggare tar ju ingen plats alls.

 

Personligen känner jag dock att många lägger lite väl mycket tid i köken och fikarummen istället för att jobba. Vill ni njuta av social gemenskap med god kaffe så finns det något som är avsett för det, det kallas fritid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska lägga till en liten nackdel med pressobryggare.

 

Den lilla som finns att köpa på Åhlens, den storleken, är lagom för två vanliga koppar kaffe eller en stor. Lagom för en person med andra ord. På ett kafé är detta måhända inget problem, då kan man har en tjugo stycken att ladda och ställa fram men hemmavid och besök blir det jobbigare.

 

Det finns större modeller som tar kan ge en åtta-tio koppar, som en kaffebryggare, men att ladda om en sådan är lite mer jobb än att ladda om en kaffebryggare. Samt, passformen på det filter som används för att pressa undan kaffet är svårare att få till bra när storleken ökar. Kan bli en del sump om man har bråttom :(

termos är att rekommendera då. Inte så snyggt men praktiskt. Eller flera kannor om man har plats för det i köket. Två stora löser nog de flesta bjudningarna enkelt. Eller en större mängd små.

Ja, finns kannor i mellanstorlek också fast är lite svårare att finna (lite dyrare med andra ord, kanske ooh, hela 300 -400 kr)

 

Fast det borde finnas bättre konstruktioner på filtren som bättre håller tätt mot kanten på kannan men som den man är köper man det billigaste man kan finna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte på mig en hel kartong koffeintabletter när jag såg att koffeintabletter i större förpackningar skulle receptbeläggas.

 

(Jag dricker av effektivitetsskäl snabbkaffe, går fortare att få fram än "riktigt" kaffe. Tyvärr innehåller snabbkaffe ungefär halva koffeinmängden jämfört med vanligt kaffe, därför tabletterna).

 

Jag har just nu jättebrottom, så jag hinner inte skriva mer, jag måste springa iväg till nästa grej jag tänkt göra!!! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt en gång i tiden jobbat med att installera kaffeautomater.

 

För att det ska kunna bli gott kaffe på den korta bryggtiden måste vattnet hålla hög temperatur, strax under kokpunkten.

 

"Riktigt" kaffe av samma sort, i röda förpackningar, som du handlar på ICA/Coop. Inte Kungskaffe i enkilospåsar som man fick när man gjorde lumpen.

 

Maskinen måste rengöras manuellt varje dag (blir fettbeläggning i bryggtratten).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...