Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Optimal luftgenomströmmning?


Kemono

Rekommendera Poster

Ni som har byggt en del eller har bra chassin, hur ser en optimal luftgenomströmmning i ett chassi ut enligt er uppfattnning.

 

Typ in fram ner, ut bak upp osv osv

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Principer

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=535648#536072

Intel rekommenderar ett rör från tornets vägg ner till processorfläkten.

 

Kruxet idag som jag ser det är allt damm.

3 av mina 4 sista byggen är därför byggda med moddade chassin.

Det näst sista med ett Antec 650 Titan serverchassi (inga problem med ATX)

Under chassit en skiva ca 80cm x 30cm x 2cm som står på 2 gavlar 30cm x 20cm x 2cm. Ett upp och nedvänt U.

I Uet är placerat 6 st insugsfilter till bil som ett U så luften sugs in nerifrån genom 2 filter och genom 2 filter på varje sida.

På ovansidan av skivan ursågat hål. På undersidan av skivan klistrat liggunderlad med hål för 3 st Nexus 120mm fläktar.

I chassit är motsvarande hål gjort i bottenplåten.

För att minska luftmotståndet på utblåssidan

är den ingen plåt mellan kontakterna på moderkortet för mus tangentbord ljud osv.

ett hål upptaget precis under fläktaggregatet ca 130 x130mm där luften fritt kan strömma ut. (princip där man kunde sätta en utblåsfläkt)

Processorkylare är Ninja plus (vidrig sätta dit, undvikes) som till slut är upphängd med 3mm gängad stång direkt genom chassiplåten och moderkortet med shims för att stötta moderkortet mot chassiplåten.

Original Scythe fläkten blåser nedifrån och upp. En scharkon 140mm blåser från höger mot vänster över minnena och genom Ninjan. Mellan fläktarna och överallt är det tätat med pappskivor så att ingen luft kan undvika att blåsa tätt över moderkortet eller genom CPU kylaren.

Utom luften som går ut genom grafikkortet 8800GTX

Tog kvällar under en månad fixa och dona.

Men det finns inte ett dammkorn på insidan , tex grafikkortets ovansida efter ett år.

 

Efter detta blev det ett Aplus Windtunnel (Finns hos Komplett) i sista bygget, idriftaget igår. Bättre plats än i Antec med hårddiskar på tvären i Aplus. CPU-kylare Noctua-NH-U12P. En baggis montera kylarfästena med 20mm långa 3mm skruvar, 6mm shimsning på undersidan bricka, skuvarna genom borrade hål chassiplåten, bricka och muttrar.

Och kylaren hänger i chassiplåten, inte i moderkortet. Som i 3 tidigare byggen.

Mycket bra luftflöde från 2 st 250mm på sidan på Windtunnel.

Inte mer ljud än 3st Nexus 120mm se bygget ovan med 250 fläktarna på maxvarv, känns något tystare än förra bygget med Nexus. Bara ett svagt susande.

Men nu har jag fått ågren. Måste fixa nån typ av dammfilter till Aplusen.

Det finns ju knappt en chans få ut damm ur ett Geforce 9800GTX+

utan i princip riva hela kylsystemet på grafikkortet.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-17 21:40:24 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2008-11-17 21:42:49 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var vekligen radikalt, brukar pula dit filter över fläktarna, men ditt sätt är ju verkligen att ta tag i problemet ,både damm och värme, tack för tipset

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, dammfilter.... ska nog se över hålen på lådan. vet att det i fronten sitter (ska sitta, har inte verifierat) ett filter men samtidigt finns det några stora hål utmed med PCI/PCIe platserna där en hel del luft säkert passerar in. Mm, har lite gammalt dammfilter till en dammsugare som gett upp, kan nog passa med hjälp av lite silvertejp.

 

För det är är sant, med en ny dator idag är luftflödet, dvs dammflödet, mycket större än jämfört med den fem år gamla datorn den ersatt/kompletterat. Damm fanns in GPU-fläkten efter en månad såg jag, inte mycket, men damm likväl.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har Jannejannes idé landat ordentligt hos mig, det är ju nästan genialt.

Jag ska bygga nästa chassi själv och har stommen, det är rätt stort 60 cm högt och 50 cm djupt 22 cm brett.

 

Jag kommer nu att balka av botten och montera ett långt filter längst med hela sidofronten på burken ( 50 cm sidan) Det blir alltså en tät box inne i datorn nedtill, där kommer jag att montera 2 st 200 mm fläktar (big boy) som blåser rätt upp.

 

Kommer bli en grym kylning och helt dammfri och tyst eftersom fläktarna sitter inne i chassit. (dessutom är fläktarna i sig själva tysta)

Hur jag ska göra upptill vet jag inte riktig, har ju vattenkylning så det blir nog en radiator högst upp med 2 st 120mm fläktar, sen behöver jag nog nåt luftutsläpp till, vi får se.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, jag förväntar mig att inom snar framtid få se en ritning på vad du tänkt dig, kanske några bilder från byggprocessen och till sist några på den färdiga skapelsen!

 

Eller hur, det fixar du?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem, måste bara lära mig hur man bifogar bilder i detta forum

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-20 12:03:34 av Kemono]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man klickar för den lilla rutan bifoga bild och pekar sedan på en bild-fil om max 200 kB. Lite snålt tycker nog jag men så är det. JPG rekommenderar för foton, PNG för skärmklipp och liknande, bilder med inte så många färger och detaljer.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite bilder.

Bygget har avancerat en smula, går rätt långsamt, det är så mycket annat som ska hinnas med.

 

Det var inte så lätt att hantera bilder här, är den nån som ser nåt??

Går tydligen bara att lägga till en bild

 

[bild bifogad 2008-11-27 12:16:13 av Kemono]

[bild bifogad 2008-11-27 12:16:41 av Kemono]

[bild bifogad 2008-11-27 12:17:18 av Kemono]

[bild raderad 2008-11-27 12:18:01 av Kemono]

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-27 12:21:59 av Kemono]

[inlägget ändrat 2008-11-27 12:22:50 av Kemono]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh, kanterna ser vassa ut

 

Och ja, bara en bild per inlägg men du kan alltid klistra ihop ett antal bilder så länge summa håller sig under 200 kB.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa steg blir att sätta igen sidorna,ljudisolera och bygga en lång smal filter kasett längs hela sidan

 

[bild bifogad 2008-11-27 13:03:41 av Kemono]

1102046_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

STOOOOR fläkt!

 

Lägg tumstocken, eller är det en meterstock, bredvid nästa bild :)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chassit påminner om en Chieftec bigtower runt 60 cm högt 50 cm långt.

Fläkten är 20 cm och heter givetvis BIG BOY.

 

[inlägget ändrat 2008-11-27 13:43:24 av Kemono]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...