Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista och Ubuntu dual boot problem


ab_nilsson

Rekommendera Poster

Hej!

Vill någon hjälpa en stackars nybörjare att komma in i Linux-världen?

 

Jag har Vista på min dator men vill installera Ubuntu 8.10 parallellt. Har en hårddisk, C:. Det var inga problem att minska volymen för att skapa utrymme till Ubuntu, och det var inga problem att starta om datorn och boota från Ubuntu-skivan och installera Ubuntu på det fria utrymmet. Allt helt smärtfritt. Enligt alla "how to"-beskrivningar som jag har hittat på nätet ska det fungera sen, men...

 

När jag startar om datorn får jag inte upp någon meny där jag kan välja operativsystem. Vista laddas in automatiskt. Hur ska jag göra för att starta Ubuntu, och hur kan jag lägga till den där startmenyn där jag kan välja operativsystem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 möjligheter den som är lättast att fixa först.

 

A) Du gjorde under installtionen nått mindre lyckat. Vilket gav det här resultatet.

Gör om installtionen

(Det tog mig 4 installationer av Redhat 5.0 innan jag lyckades första gången, men 4 de kvällen startade Redhat när datorn startade om)

Tex gjorde jag för nått år sedan sedan en Ubuntu installation, såg en uppmaning att CDn måste tas ut innan datorn startar om varpå jag tryckte på knappen på CD spelaren och fick ut CDn. Vilket var fel. Jag skulle väntat till Ubuntu skickade ut CDn ur CDspelaren)

 

B) Det är nått som inte funkar med Ubuntu på din dator. Tex kan du ha en skrivskyddad bootsektor (skydd mot bootsektor virus)

Eftersom en liten del av GRUB (en bootmanager som används av en del linuxreleaser) ska skrivas in i bootsektorn så gick inte detta.

Bootmanager gör det möjligt välja Vista eller andra OS.

Kolla i BIOS Disable bootsektor protection eller Disable READONLY bootsektor

 

c) NÅTT ANNAT

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har säkert gjort något konstigt vid installationen. Jag tyckte att jag följde instruktionerna till punkt och pricka, men jag har ju aldrig installerat något liknande tidigare.

 

Jag hittar inte något i Bios om bootsektor protection eller readonly. Borde man inte fått något felmeddelande vid installationen om grub inte kunde skrivas dit?

 

Innan installationen så krymte jag volymen där jag har vista (C:). Sen vid installationen så skapade jag två partitioner på detta fria utrymme. Den ena valde jag som typ Ext3 och monteringspunkt /. Den andra valde jag som typ swap. Sen körde jag vidare. Skulle jag ha gjort något mer där?

 

Jag fick ett tips på en hemsida om EasyBCD, som "återställer vistas bootloader", och så ska man kunna lägga till en som gör det möjligt att ladda in linux. Med detta lyckades jag vid omstart av datorn få upp ett val där jag kan välja mellan vista eller linux, men om jag väljer linux går det ändå inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...