Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Super 8 till mpeg


Val77

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Är det någon som vet hur jag på egen hand kan föra över gammal super – 8 film till datorn typ mpeg eller dyl?

Har en mycket stor mängd gammal fil och jag vill INTE lämna in det på någon firma för att få det gjort, tokdyrt!

 

Mvh/ Val

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2-4. Det beror helt på projektorn och duken, men är det stora mängder kan det löna sig att skaffa en bra projektor jämfört med att lämna in till nån firma. Fråga hur de gör!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för ditt svar!

 

Men jag hadde nog tänkt mig mer om det finns någon typ av Super 8 projektor med USB utgång så man kan koppla projektorn direkt till datorn och via någon mjukvara omvandla/ konvertera filtyperna?

 

Jag vet att det finns dylika ting för vinylskivor, MC kasetter och VHS band.

men kanske tekniken inte kommit så långt att det finns konverteringapparater/ mjukvara för Supr 8 film för vanligt folk, jag menar då prismässigt försvarsbart?

 

Någon annan som har tipps o ideér?

 

 

Mvh/ Val

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack så mycket för svaret!

 

Förstår nästan inte engelska alls men det där verkar ju vara helt rätt maskin?!

 

Ska surfa in på deras hemsid o kolla lite. Kanske någonting man kan snappa upp.

 

Mvh/ Val

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följ flora50:s råd. Jag har gjort på samma sätt.

När jag filmar av en duk så är den filmstorleken ca 20 cm för att få hög ljusstyrka. Jag brukar dessutom ordna så att nikrofonen på filmkameran är avstäng så man slipper knattret. Jag brukar sätta i en 3,5 mm propp som inte leder någonvart. Sen kan jag lägga till tidsenlig musik etc.

Man bör åxå avaktivera den automatiska avståndsinställningen på kameran och göra detta manuellt eftersom filmduken lurar kameran när filmerna tar slut. Kvaliten tycker jag blir 5 på en 5-gradig skala.

[inlägget ändrat 2008-11-17 08:22:01 av Tage B]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
info@uppsalabildteknik.com

Ack, trådskaparen bör inte slösa pengar på att köpa en utdaterad gammal Elmo! (den som visas i Youtubeklippet) Den ger garanterat sämre bildkvalitet än att filma av smalfilmen från ett vitt A4 ark som tejpas upp på väggen.

 

Alla "spegellådor" för avfilmning av smalfilm är bara skrot, vill man göra det själv ska man inte köpa något dylikt. Man ska projicera en bild på väggen och filma av med en videokamera.

 

Avfilmning av smalfilm får inte på långa vägar med allt från den bildkvalitet som finns på smalfilmerna, men det är bättre än en Elmo i alla fall (och billigare).

 

Vill man ha bättre bildkvalitet så får man vända sig till någon som arbetar heltid med gamla smalfilmer, det finns nämligen nya filmscanners som ger fantastiskt bra kvalitet men då dessa kostar hundratusentals kronor är det inte ett alternativ för hemmapularen.

 

Vill ni se hur bra kvalitet det kan bli från 8mm filmer scannade i en modern filmscanner kan ni kika på de provfilmer som finns på http://www.uppsalabildteknik.com/?page=112

 

Lycka till!

 

 

Mvh

 

Kent Kumpula

Uppsala Bildteknik AB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...