Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Operativsystemet XP pro vill inte riktigt starta?!


Val77

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har problem med en dator som inte startar upp XP operativsystemet längre.

 

(Datorn är inte nätverks ansluten och har inget nätverkskort).

 

När datorn startar upp så går den igenom Bios eller vad det heter. Operativsystemet kommer fram till ”Windows XP” bilden men där är det sen stopp, står bara och tuggar.

Datorn har fungerat perfekt i 2-3 år men nu helt plötslig så krånglar det.

Används bara som en lagringsenhet, film och musik. Kopplat till LCD TV via HDMI.

 

Ibland har det hänt att den stannar i bios och det står någonting i stil med ” detecting Ide drivers” eller ”loading boot menu”.

 

Kan man starta upp XP som är installerat på hdd med op-skiva och hur gör man då för att inte radera allt på hdd?

 

Finns det annan lösning?

 

 

Mvh/ Val

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har i liknande situation själv:

Tagit ur hårddisken.

Satt in ny hårddisk.

Installerat om operativsystem, servicepacks drivare osv.

Därefter satt i den gamla hårddisken som slav.

(Ska inte sitta i under installation av OS på nya disken, lätt få gamla disken skadad, formaterad)

Det kan ibland löna sig att sätta NONE i BIOS för den plats i datorn där den gamla disken installeras innan den gamla disken installeras.

På så sätt undvikes att datorn hänger sig när BIOS kör sina tuffa hårddisktester vid datorstart.

När datorn startas kommer XP på nya disken hitta gamla disken.

Det kan behövas användning av diverse knep (finns beskrivit i trådar på eforum) för att kopiera filer från gamla till nya disken.

Räcker inte detta finns filräddningsprogram.

Sist jag gjorde detta så "kraschade" gamla disken efter en stunds kopiering.

Men avstängd dator till nästa dag och så gick det kopiera över ytterligare en laddning filer. Och efter en vecka var allt "räddat" till nya disken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för svaret men problemet är då att jag redan har 4 st hdd:ar installerade i datorn inklusive systemdisken. Varje disk ligger på 320 GB och varje disk är nästan full med musik och film filer. Och i datorchassit finns det bara plats för 4 diskar. Jag har ingen lust att köpa ytterliggare en disk...

 

Jag förstår vad du skriver men jag förstår inte vad felet är?! Menar du att systemdisken är på väg att krascha eller har den kraschat redan?!

 

Varför kommer då XP skärmen/ bilden upp på PC skärmen när jag startar systemet? Blir det inte bara BIOS bild då om disken har kraschat?!

 

Och det jag frågade om ang: Kan man starta upp XP som är installerat på hdd med op-skiva och hur gör man då för att inte radera allt på hdd?

 

Är det inget att tänka på alls då eller?

 

Mvh/ Val

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-15 12:24:10 av Val77]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland har det hänt att den stannar i bios och det står någonting i stil med ” detecting Ide drivers” eller ”loading boot menu”.
Kan tyda på att det en tid har varit problem med att läsa från hårddisken, sedan om det beror på att hårddisken har (fler och fler) sektorer som är dåliga eller att kabeln till hårddisken är skadad är ju svårt att veta.

 

Det kan ju då vara bra att testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Operativsystemet kommer fram till ”Windows XP” bilden men där är det sen stopp, står bara och tuggar.
Du kan försöka med en reparationsinstallation av XP, dvs en installation ovanpå den befintliga utan formatering, det är då meningen att bara Windows-filer ska ändras men Microsoft ger inga garantier.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för svar!

 

Det låter ju bra det här, jag ska pröva bägge allternativen.

 

Det här du skriver ang:

 

Du kan försöka med en reparationsinstallation av XP, dvs en installation ovanpå den befintliga utan formatering, det är då meningen att bara Windows-filer ska ändras

 

Är det komplicerat, kan jag läsa någonstans hur jag skall göra, helst på svenska.

 

Mvh/ Val

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag INTE har Internet Explorer version 7 installerat, är det då bara att köra på i det undre allternativet du angav?

 

Själva installationen:

http://support.microsoft.com/kb/315341/sv

där Metod 1 inte alltid fungerar utan man behöver följa Metod 2.

 

 

- Och vet du om det blir problem i och med att datorn INTE är Internetansluten?

 

Mvh/ Val

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ja

2. Det ska gå bra att installera om Windows utan internetanslutning, och det har inget att göra med metod 1 och 2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Jag tror att jag har hittat felet?

 

För det första så gick det inte att köra xp op skivan/ install & reparera, datorn vägrade helt?! Bara tuggade om och om igen...

 

Det där med diskkontroll program lät ju bra det, men det gick inte heller då datorn inte startar.

 

Jag testade i stället uteslutningsmetoden...

 

Kopplade ur alla diskar utom systemdisken (har 4 st 320 gb diskar i datrorn)

OCH VIPS, så startade datorn direkt!!!

 

Disk 1. Systemdisken c: är därmed helt hel. Den är partitionerad, g:.

 

Disk 2. När jag kopplade in denna så var det tvärkört igen, tugg tugg tugg...

 

Plockade ur disk 2 och datorn startade utan problem.

 

Disk 3. Kopplade in den och datorn startde utan problem.

 

Disk 4. Kopplade in den och datorn startde utan problem. (Lät disk 3 sitta kvar under tiden)

 

Disk 2. Kopplade in den igen och det var tvärkört är klart.

 

Plockade ur disk 2 men lät 3 och 4 vara kvar och datorn startar som den skall..

 

Det låter väl som en disk krasch av på disk 2 eller?

 

När jag tänker efter lite så kommer jag i h¨åg att för ett tag sedan så började datorn när den startades upp köra någonting i stil med "inkonsekvenskontroll av disk d:.

 

Så det ligger ju något i det du skrev tidigare.

 

Nu har jag tagit ur disk 2. Och jag skulle villa testa den på något vis. hur kan jag göra det enklast? Jag har en annan dator men det är bara ide diskar i den. I den som disk 2 satt i är det bara sata diskar.

 

Finns det någon typ adapter att köpa så att man kan kolla en sata disk genom en ide disk dator?

 

 

Hoppas att du förstår vad jag menar?!

 

Mvh/ Val

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-18 20:06:26 av Val77]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att du kom på vad som inte funkar ordentligt! :thumbsup:

 

Jag tror att det är en sådan här du behöver:

http://www.dustinhome.se/pd_5010111124.aspx

Men risken finns ju att det blir samma problem i den datorn då. Det finns även SATA-USB-adaptrar, men det är inte alla hårddisktestprogram som stödjer USB-anslutna hårddiskar.

http://www.dustinhome.se/pd_5010120124.aspx

Finns förstås i nästan alla datorbutiker, utan det vara bara Dustin som råkade komma upp först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Ja det verkar vara något för mig.

 

Jag tror nog ändå på usb grejen för att kring gå mesta möjliga problem vid uppstart av den andra datorn. Och det går väl att rädda ev. oskadade filer via usb kabeln?

 

/Val

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det går väl att rädda ev. oskadade filer via usb kabeln?
Ja, om hårddisken fungerar tillräckligt bra för det. Den kan ju vara helt trasig också. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...