Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spel problem


mrgump

Rekommendera Poster

Nu har jag instalerat nya minnen och även nytt nätagg. Och allt verkar flyta på bra. Har en fråga till. Pilen på bilden visar en kontakt på ett grafikkort! Vad används den till? Och är det en sata koppling?

 

En annan sak jag undrar över är en koppling från det nya nätagget. 12v som ska in i moderkortet. Kontakten på moderkortet är 4 "polig" Men från nätagget är den 8 "polig" Nu har jag kopplat så att 4 poler " hänger" utanför. Ser ut så här: dom fyra översta polerna från nätagget, är från 1 till 4 Gul, gul, svartgul, svartgul. och dom 4 undre polerna är alla svarta (jord antar jag) Men vilken av dom övre ska man ha? Har det någon betydelse? Kör nu på dom 2 hel gula och det funkar men vet ej om det är rätt?

En annan skum sak som hände när jag instalera nätagget är att mitt trådlösa tangentbord har börjat hacka, tar inte vissa knapptryck och jag har bytt batterier, och gjort en ny sökning mellan dosan och tangentbordet men fotfarande inte bra. Nån som har nån ide? Är ett acer trådlöst tangentbord. Modelnr: KBR0355

 

mvh Gump

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-21 15:15:04 av mrgump]

[bild bifogad 2008-11-21 15:16:13 av mrgump]

[inlägget ändrat 2008-11-21 15:32:40 av mrgump]

1100367_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men apropå det du sa, "Hade ett 6800 kort förut och det funka klockrent.", kan det antyda om att nu med 8600-kortet så är nätagget överbelastat.

 

det tror jag knappast, 8600 drar väll en max 40w, jag kör det på ett agg med 300w och jag tror det var 16ampere på 12 voltslinan...

 

6800gt var ju på sin tid ett kraftigt kort och sådana brukar oftast dra sjukt mycket och bli varm...

 

6800gt dar troligen det dubbla, minst

[inlägget ändrat 2008-11-21 16:39:22 av gurre g]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst så har jag nu ett 750w agg. Men har inte hunnit spela mkt så jag vet ej hur bra det fungerar. Ska prova ikväll när jag får hem ett annat tangentbord. För detta funkar inte bra längre............

 

[inlägget ändrat 2008-11-21 17:02:46 av mrgump]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pilen på bilden visar en kontakt på ett grafikkort! Vad används den till?

Den är till för SLI och monterering av ett till likadant grafikkort för ökad grafikprestanda, förutsatt givetvis att moderkortet har ytterligare en PCIe 16x-port, vilket M3A tyvärr inte har.

 

Kontakten på moderkortet är 4 "polig" Men från nätagget är den 8 "polig"

Exempelvis nyare moderkort för Intelprocessorer använder 8-polig kontakt... Men jag får iaf bilden av att du har kopplat det hela rätt.

 

En annan skum sak som hände när jag instalera nätagget är att mitt trådlösa tangentbord har börjat hacka,

Är det kopplat via USB-port? Det första att pröva då är att bara skifta till nån annan port för ofta kan USB-enheter störa ut varann, speciellt ifall nån av dem är mycket strömkrävande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det tror jag knappast, 8600 drar väll en max 40w, jag kör det på ett agg med 300w och jag tror det var 16ampere på 12 voltslinan...

:thumbsup: Det är ju inte alltid så enkelt de gånger man måste spekulera om felorsaker och kanhända var min spekulation om det där felaktig, varför jag också garderade mig lite grand genom att skriva "kan antyda om"... ;-)

 

Senare framkom ju även knas med minnet som istället blev en aningen troligare anledning. Ganska skönt iaf att inte Vista helt orättvisande får skulden, återigen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tangentbordet är kopplat till usb och jag har testat alla portar utan att få bort problemet. Nu har jag fått tag i ett gammalt ps2 bord som fungerar utan problem.

 

Men!! Problem nr 2 kom tillbaka.

"drivrutinen nvlddmkm har slutat fungera och har återställts"

Och så krasha spelet så jag va tvungen att öppna aktivitetshanteraren och stänga Counter strike.

Har nu gjort detta: Bytt minnen, införskaffat nytt nätagg 750w, kört drivercleaner och instalerat om drivrutiner. Det ända som är kvar är ju att byta ut grafikkortet........ eller? :(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem nr 2 kom tillbaka.

"drivrutinen nvlddmkm har slutat fungera och har återställts"

Att jag inte har tänkt på det förut: är Vista verkligen uppdaterat!? Har själv gått många fäktningsmatcher med Vista före det att service pack 1 dök upp... Ifall datorn saknar den så behöver den åtminstone den här snart ett år gamla uppdateringen:

http://support.microsoft.com/kb/938194

 

gurre g: :thumbsup::)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Service pack 1 finns tyvärr redan. Det sköter ju windows update. Men den länken du skicka med försökte jag instalera men kom upp att "den uppdateringen inte gäller för denna dator"

Varför då mån tro?

 

 

Mvh gump

 

[inlägget ändrat 2008-11-22 21:33:05 av mrgump]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ska försöka se om jag får byta ut grafikkortet till ett annat. Så här ska det ju inte va. Så vad säger ni? Vilken typ av grafikkort ska jag byta till i prisklass 1000-2500 kr? Kom med ideer tack. nvidia eller radeon?

 

Detta moderkort har jag: Asus M3A (3 PCI, 2 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN)

 

cpu: DualCore AMD Athlon 64 X2, 2800 MHz (14 x 200) 5400+

 

mvh Gump

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av grafikkort ska jag byta till i prisklass 1000-2500 kr? Kom med ideer tack. nvidia eller radeon?

Datorn har med Vista SP 1 så även DX 10.1 vilket ifall du vill kunna nyttja det så innebär att Radeonkort då blir nödvändigt. Ett par spel som stödjer det är Far Cry 2 och Stalker: Clear Sky (se bild över det senare spelets menyer)...

 

Ett bra köp till din dator skulle ett HD4850 ha varit... Det piskar stjärt med 8600GT plus att det har nödvändig kraft för DX 10/10.1, vilket är mer än man kan säga om detta Nvidiakort.

 

Att då satsa på modellen med 1024MB minne vore inte fel – det finns faktiskt situationer då den mängden kan underlätta – och att dessutom skaffa ett kort med annan kylare än referensdesignad sådan är att rekommendera.

 

Priserna har sista tiden tyvärr gått upp flera hundralappar, men här är iaf ett förslag för ett par tusen kr:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=368309

 

[inlägget ändrat 2008-11-23 16:31:58 av RN]

1100799_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Verkar lite dyrt?

1gb är för mycket. Helt onödigt. Du ska ha mer ram istället.

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-17 20:11:13 av Bob Lee]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...