Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digitalkamera-->PC o viceversa


JB

Rekommendera Poster

Tjena,

knäpper kort med min Digitala kamera, en Sony DSC 505.

Dessa lagras i jpeg-format på ett memory-stick.

Om jag tankar över dessa via usb till min iBook och

öppnar dem i Photoshop, konverteras färgerna först.

Om jag redigerar bilder och sparar dessa som jpeg och sedan tankar tillbaka dem till memory-sticket i kameran kan den ej läsa bilderna.

Hänger detta på färginställningarna den konverterar eller vad?

Kan jag på något sätt redigera bilder i Photoshop och sedan spara så att de är läsbara i min digitalkamera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nej egentligen inte. Det är nämligen så att bilderna du tar med kameran lagrar också information om inställningarna kameran hade när du tog bilden. Så kallad EXIF information. Redigerar du bilden och sparar om så kommer denna information att försvinna.

 

 

/Petra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oops!

Roligt att ngn till slut svarade!

Tack Petra för inlägget.

Jag har varit i kontakt med Sonys tekniska support och de påstår att det skall fungera. Men de har väl kanske missförsått min förfrågan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova att spara filerna i GraphicConverter istället. Den har en funktion för att spara EXIF informationen (man klickar nånstans som jag inte kommer ihåg).

 

 

/Petra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, Graphic Converter har en del möjligheter till redigering. Men givetvis inte lika bra som Photoshop.

 

Förresten, kom på att du kan kolla in Olympus gratisprogramvara de skickar med sina kameror. Den ska visst också kunna redigerar bilder något och samtidigt spara EXIF-datan. Fast jag fick det inte att funka i min kamera (Nikon Coolpix 950) det blev bara "skrammel" när jag förde över bilderna igen till kameran.

 

 

/Petra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...