Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

32bit eller 64bit vid nyköp av dator?


k043

Rekommendera Poster

Jag ska köpa ny dator och undrar om jag ska satsa på 64bitars os eller 32. JAg ska främst ha datan som arbetsdator men även spelande. Vill då givetvis att allt ska lira på datan. Jag vet att det kommer uppdateringar till spel och program så att de ska funka med 64bit.

 

Jag skulle vilja veta vad som skiljer de båda åt vilka fördelar är det med 64bit förutom att man kan klämma i mer internminne. Kör man 32bit program finns det något för vista el xp som gör att 32bit program kan köras iaf?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelen med 64-bitars är att det stöder mer än ca 3GB RAM.

Men ska du ha den som arbetsdator räcker 3GB långt.

 

Nackdelen med 64-bitars är sämre hårdvarustöd och ofta omöjligt använda äldre programvara inklusive äldre spel.

 

Egentligen stöder 32-bitars 4GB adresserbart minne men utrymmet över 3GB är reserverat till hårdvaru adresser. har du ett grafikkort med 512MB så behöver det 512MB med adresser osv.

Har du ett grafikkort med 2GB minne så ryker vad jag förstått ännu mer adresser så du får bara ca 2GB användbart RAM.

Också hårddiskar och annat har ju RAM som behöver adresser.

 

Men 512MB RAM på grafikkortet räcker långt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Karl_Svensson

Utan tvekan ska du skaffa 64-bit! Då utnyttjas hårdvaran mer (precis som jannejanne beskrev) och du kan köra tyngre spel / filmer (Full HD etc). Gäller det nyare spel så är det ju inget snack om saken.

 

Lycka till med datorköpet!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...