Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är fel ?


Jumpen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vad är rätt sätt att skriva mobilnr ?

 

XXXXXXXXXX

XXX-XXXXXXX

XXXX-XXXXXX

 

Det verkar som om de som har 070-XXX har tresiffrigt "riktnummer" och att de som inte har en nolla efter 7:an har fyrsiffrigt "riktnummer" på visitkort osv....

 

Ska det sedan vara XX XX XX elle XXX XXX vid fyrsiffrigt riktnr eller ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Spelar egentligen ingen roll, för att när du slår numret gör du det i nummerföljd. Bara siffrorna är rätt så kommer du fram ändå.

 

Men visst, står det 0734 som riktnummer så vill man inte se det som 073 t ex

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilnummerserierna är tre-siffriga, så i mina ögon bör bindestrecket (om man använder något överhuvudtaget) komma som fjärdetecken, dvs. 070-, 072-, 073- och 076

Siffrorna (varierar i antal) som närmast följer dessa tre siffror anger vilken operatör som numret tillhör, resten är löpnummer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I början av GSM-tiden var 070 riktnumret till alla GSM-telefoner, avsett operatör. Vissa operatörer valde dock att skriva sitt eget fyrsiffriga, tex 0708 som på den tiden var Europolitan.

 

Idag finns det inte bara 070, utan även 072, 073 och 076 samt att operatörernas riktnummer numera kan gå till vilken operatör som helst, så det korrekta skulle då vara riktnummer 07, MEN, i 07-serien finns riktnummer som inte har ett dugg med mobiltelefoni att göra, så det blir också konstigt.

 

Jag skriver alla mobilnummer xxxx-xxxxxx för att det är enklast att läsa, det blir jämn gruppering av siffrorna.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Siffrorna (varierar i antal) som närmast följer dessa tre siffror anger vilken operatör som numret tillhör

 

Är inte helt sant. Det anger bara vilken operatör som från början fått nummerserien tilldelas sig av PTS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det anger bara vilken operatör som från början fått nummerserien tilldelas sig av PTS.

Vad händer sedan? Kan de byta med varandra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var just inne på PTS. Där ser det ut som om det ska vara 07X-X. Men som Stefan skrev....bara du slår siffrorna i ordning så spelar det ingen roll.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kunna ta med sig mobilnr då man byter operatör är till för oss konsumenter.

 

Där fattar jag inte poängen. Folk byter ju mobilnr varje gång de byter jobb typ. Det är inget problem för folk att byta nr då de vill byta operatör på mobilen.

 

Det blir däremot helt omöjligt att veta vad samtalet till någon kostar då man ringer då inte 070 är telia. 073 är tele2 osv längre....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man byta mobilnummer bara för att man byter jobb? Jag har haft mitt nummer i 12 år, genom flera olika operatörer och jobb... det är ju inknappat hos alla en gång för alla, skönt att slippa byta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man kan behålla sitt nummer om man byter operatör.

 

Här kan man söka vilken operatör ett visst nummer är kopplat till :

 

http://www.snpac.se/

 

Gratis, men kräver registrering.

 

 

Alla samtal som görs till mobiltelefoner slås först upp i den databasen innan det kopplas till rätt operatör.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur läsbarhetssynpunkt så bör man alltid gruppera nummer

med 5 siffror eller fler.

 

Exempel

 

Ej grupperat

070 - 1234567

 

Grupperat

070 - 123 45 67 eller 070 - 12 34 567

 

Vilket tycker ni är lättast att läsa?

 

Jag är för dödsstraff. De som begått svåra brott måste få ett passande straff. "Så de lär sig till nästa gång". Så de så!

 

[inlägget ändrat 2008-11-12 23:21:36 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ej grupperat

070 - 1234567

 

Grupperat

070 - 123 45 67 eller 070 - 12 34 567

 

 

Jag föredrar i såfall :

 

07 01 - 23 45 67

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...