Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vissa sidor svårlästa


K Olagus

Rekommendera Poster

Har haft vissa problem med att läsa somliga sidor på webben de senaste dagarna och funderar på om jag har missat något. Först märkte jag det på gp.se där förstasidan ser ut som en "ofärdig" sida. Sen på min hotmail. Misstänkte att jag kanske behövde hämta hem nya versioner av Java & Flash och har gjort det - på rätt sätt genom att först avinstallera de gamla versionerna via "Lägg till och ta bort program", starta om och sen ladda ner de nyare och installera dem. Men felet verkar inte bero på något sådant. Tror aldrig jag har råkat ut för det här förut och undrar vad det kan bero på? Det kan hjälpa att trycka på uppdateringsknappen om jag vill kunna läsa gp.se, men det tycker jag tar för lång tid. Har Internet Explorer 7 och uppdaterar från Microsoft Update var gång det finns något att hämta.

/K Olagus

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-26 22:39:14 av K Olagus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Mitt problem att läsa vissa sidor på webben kvarstår. Gör ett försök igen. Någon som vet vad jag ska göra för att kunna läsa allt på t.ex. gp.se? Just nu, för såvitt jag inte trycker på "uppdateraknappen", så ser gp.se ut som en hemsida från förr - tror jag.

Även min hotmail ser konstig ut. Och vissa andra sidor som jag inte kan förutse.

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-26 22:44:39 av K Olagus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör ett tredje försök...Denna gång med en bild på hur det inte borde se ut.

Hoppas någon kan hjälpa mig att lösa detta irriterande problem, för själv har jag kört fast.

 

 

[bild bifogad 2008-11-27 15:19:42 av K Olagus]

1102111_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om detta hjälper

Internetalternativ - Ta bort - Ta bort filer

och sedan Webbhistorik Inställningar, där du ändrar till Varje gång jag startar Internet Explorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Till slut är det alltid du som förbarmar dig! Tack för att du bryr dig om att svara. Dessvärre hjälper inte de råd jag fick. De är desamma som GP:s webbansvarige gav mig, så jag har, som du förstår, inte legat på latsidan ...Kollade även en annan sida nu, som jag brukar ha problem med. Såg dessvärre lika illa ut där. Kan inte förstå varför det börjar bli så här huxflux!

Kan säga att jag alltid brukar rensa webbhistoriken då jag har varit ute och surfat. Har uppfattat det som något bra och har heller aldrig fått problem efter det. Cookiesnivån åker upp igen efter att jag varit inne på sidor där lägre nivå krävs. Jag är kanske ängslig i överkant, men jag vill vara säker.

Så vad mer kan vara fel?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultatet på Bredbandskollen är bra! (ComHem Small upp till 2000 betalar vi för och vid ett test nu så skickades 0,49 Mbit/s och togs emot 1,95 Mbit/s. Svarstid 41 ms.) Bör väl testas flera gånger kanske.

 

La in GP på tillförlitliga stället, vilket verkade funka. Men det måste nog utvärderas några gånger. Brukar inte "mackla" med dessa inställningar utan har haft det så som det såg ut då jag installerade XP för länge sedan. Men jag vet ju vad som är säkra och osäkra sidor och har vett på att skilja dem åt!

 

Annan webbläsare har jag heller inte testat. Som jag förstår det, så kan man ha fler webbläsare parallellt? Vilken rekommenderar du att jag provar?

 

Får jag återkomma när jag testat ett tag?

 

 

Återkommer genast: det höll inte med att lägga in de webbsidor jag haft problem med på Tillförlitliga zonen!

 

[inlägget ändrat 2008-11-27 19:58:21 av K Olagus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort dem från tillförlitliga zonen då.

 

Låter som lite lång svarstid, har för mig att den mer brukar ligga på 20 ms men det är kanske så med bredband via kabelteve.

 

Opera och Firefox är två andra trevliga webbläsare:

http://www.opera.com/

http://www.mozilla.com/firefox/

Om man inte är intresserad av att anpassa webbläsaren så är kanske Opera ett bättre val, för som jag ser det så är den stora fördelen med Firefox att det finns så mycket tillägg att installera och anpassningar att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Svarstiden var 26 ms idag, så det bättrar sig uppenbarligen..

 

Har nu haft tid att fundera och tycker kanske att det är rätt onödigt att installera ytterligare en webbläsare när man ska ta reda på vad som är fel med IE7, som jag har. Kan det finnas andra inställningar som har "flyttat på sig" eller något annat som kan gå fel, så att det här problemet uppstår? Jag felsöker gärna om jag vet var jag ska felsöka. Kan tänka mig att fenomenet inte är helt ovanligt?

 

Jag har varit nöjd med min webbläsare tills för några veckor sen. då somliga sidor plötsligt började se konstiga ut. Men det är också det enda problemet. (Nu i alla fall...) Jag är inte så benägen att lägga in mer i min datorburk just nu. Tycker jag har så det räcker. Ofta uppstår nya problem och det är det sista jag vill ha.

 

Firefox ligger dock ouppackad på skrivbordet, om programmet skulle krävas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 ms låter som en mer normal svarstid.

 

Vad har du för antivirusprogram och andra säkerhetsprogram?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-Secure Internet Security 2009

 

SpywareBlaster

 

Malwarebytes' Anti-Malware

 

SUPERAntiSyware Free Edition

 

Spybot Search & Destroy

 

Skannade alla hårddiskar så sent som igår. Inget skräp, men F-Secure har lite svårt att ta sig genom allt.

 

En liten fundering: Kan man studera "Hantera tillägg" under Verktyg>internetalternativ>program? Finns det någonting man kan ändra där?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-29 23:46:32 av K Olagus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då borde det inte vara så risk att datorn är infekterad.

 

Du kan pröva med att inaktivera olika tillägg och se vad som händer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Läste hjälpprogrammet till IE7 och såg att man tillfälligt kunde "inaktivera" alla tilläggen genom att öppna IE7 via Tillbehör>Systemverktyg>IE (inga tillägg). Gjorde så, men gp.se gick bra att läsa som vanligt när man varit inne där tidigare under sessionen. Problemet med dessa tillägg är ju att jag inte vet riktigt vad de gör, så jag vågar inte köra så länge utan. De som nu verkar vara inlästa har jag gjort skärmdumpar på. Kan du se om det är något tillägg som inte borde vara där/fattas?

 

Lade märke till att det var flera sidor idag som inte alls ville visa sig ("Diagnostisera anslutningsproblem..." osv.). Detta var innan jag testade "inga tillägg". Så just nu verkar det vara lite segt och oförutsägbart. Min idé med "hantera tillägg" var bara ett hugskott. Jag vet noll om sådant här. Är emellertid väldigt intresserad av att lösa problem - helst utan att fylla datorn med för många nya program dock!

 

 

[bild bifogad 2008-11-30 19:55:30 av K Olagus]

[bild bifogad 2008-11-30 19:56:59 av K Olagus]

[bild bifogad 2008-11-30 19:57:52 av K Olagus]

1103180_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick visst inte att lägga upp två bilder. Här är bild nummer två.

 

 

[bild bifogad 2008-11-30 20:01:14 av K Olagus]

1103184_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan bara bifoga en bild till ett inlägg.

Men från den bilden så kan jag se följande som inte behövs:

Adobe...

Google

Java (så länge som det inte är en webbsida som kräver java men det är ovanligt)

JQSIEStartDetectorImp...

RealPlayer

Referensinformation

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, det var ett hugskott..

Nej, finner ingen lösning genom att ta bort dessa tillägg.

Finns det mer jag kan göra?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste hjälpprogrammet till IE7 och såg att man tillfälligt kunde "inaktivera" alla tilläggen genom att öppna IE7 via Tillbehör>Systemverktyg>IE (inga tillägg). Gjorde så, men gp.se gick bra att läsa som vanligt när man varit inne där tidigare under sessionen.
Fungerade alla sidor du brukar ha problem med utan några tillägg igång?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår funkade gp.se utan tillägg. Testade tre sidor nu

(http://www.absolutecross.com/graphics/textures/texpack5_1.php

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5236&l=sv

http://www.gp.se/) som jag minns brukar visas konstigt och då såg de lika konstiga ut utan tillägg. SMHI ville jag skulle ladda hem Adobe Flash Player, men jag har ju den senaste. Syns emellertid inte bland tilläggen. I "Lägg till och ta bort program" syns följande:

 

Adobe Flash Player 10 Active X

10.0.12.36

 

Adobe Flash Player 10 Plugin

 

Adobe Shockwave Player 11

 

Skall jag ge mig på att rensa allt vad Flash heter igen och ladda hem på nytt? Kan det bero på att Flash inte funkar som det ska? Och - kan jag rensa lite bättre än bara genom "Lägg till och ta bort program"? Ser ju att Flash lägger sig lite här och där, alltså inte bara i Program. Kan jag göra något i registret också kanske?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta att jag lägger mig i men jag har ibland haft motsvarande problem med Flash och upptäckt att det brukar fungera bättre efter att ha kört en avinstallering av flash:

http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=tn_14157&sliceId=1

 

Och sen installera om den direkt från adobes hemsida. Om det löser nåt av dina övriga problem har jag ingen aning om

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMHI ville jag skulle ladda hem Adobe Flash Player, men jag har ju den senaste.
Jo, men det vet ju inte webbsidan när du har stängt av tilläggen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta att jag lägger mig i
Det är väl bara bra att du gör :thumbsup:

Fler personer innebär fler förslag!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker vara både kortfattad och utförlig på en gång...,då blir formuleringarna lite konstiga. Alltså, Flash har inte synts till på listan över tillägg. Jo, Shockwave, men inte det jag nu avinstallerade enligt "2Many2":s tips med avinstallationsverktyget. (Vad är förresten skillnaden på de två Flashprogrammen från Adobe?).

 

Någon skillnad efter av-/nyinstallationen? NEJ! Detta är bara mitt eget lilla sätt att försöka lista ut vad som kan vara fel i IE7. Det kanske bara är dumt att föreslå tänkbara problemlösningar... Så härmed utlyser jag en tävling om vem som snabbast kan lösa mitt problem! Den som kommer först får poäng, det garanterar jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack "2Many2" för att du försökte hjälpa! Det var ju bra att få tips om ett avinstallationsredskap. Kan komma till användning någon gång, det vet man aldrig. Testade enligt konstens alla regler, men tyvärr verkar problemen finnas kvar.

 

 

[inlägget ändrat 2008-12-01 20:26:28 av K Olagus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adobe Flash Player 10 Active X

10.0.12.36

Adobe Flash Player 10 Plugin

Active X är för Internet Explorer i alla fall, så den andra kanske är för andra webbläsare och program. Jag har samma två i alla fall.

 

Det är jättebra att du kommer med egna förslag! :thumbsup:

 

I bilden med tillägg du klistrade in förut så har du i Visa-rutan valt "Tillägg som nu är inlästa i Internet Explorer", det finns ju annat attt välja där också. Utifall att du vill se om Flash dyker upp där, men jag tror inte ditt problem har med Flash att göra eftersom det är vanlig text som du saknar på webbsidorna.

 

Cookiesnivån åker upp igen efter att jag varit inne på sidor där lägre nivå krävs.
Det här hängde jag inte med på.

 

Har du någon möjlighet att stänga av andra funktioner i F-secure än brandväggen? Utifall att det är någon skyddsfunktion där som blivit övernitisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...