Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk via USB


Bear27

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag har en fråga angående om jag skulle vilja ha ett nätverk via USB. SÅ här är det: min sambo köpte en laptop för någon månad sedan, och jag har en stationär burk. Vi körde då ett nätverk genom en router ett tag men efter mycket strul med routern och tester av andra routrar så vet jag nu att routrar är för det mesta bara skit och ställer till med besvär hela tiden. så jag tog bort routern och kör nu med direktkoppling och egen brandvägg och det funkar jättebra förutom en sak... min sambo har förstås ingen åtgång till internet. hon drar med sig sin laptop hela tiden och vill förstås kunna kolla mail och sånt, samt surfa då hon vill det. då kom jag på idén att kunna koppla upp henne genom min dator ut till nätet då hon vill det genom en USB kabel, vilket skulle lösa allt. Men då återstår frågan om vilken kabel? Om någon vet skulle jag gärna se att denne kunde upplysa mig om det finns en fungerande lösning för detta i nuläget, samt vad det skulle kunna tänkas behövas för hårdvara. Skulle uppskatta om jag slapp hundratals inlägg om att "du gör fel" och "du ska köra trådlöst" och liknande. jag har hållit på med nätverk sedan jag var liten och detta är den enda lösningen jag skulle kunna tänka mig just nu. men kanske det finns någon därute med kunskap om detta? tackar för svar i så fall =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror det finns ett sätt :thumbsup:

 

men jag kan inte allt själv, har endast hört talas om det men någon annan kanske kan hjälpa till.

 

du skall kunna köpa ett trådlöst nätverkskort till din stationära dator, som du sedan bryggar med din trådade internet anslutning, då borde du kunna komma åt din stationära dator och andvända dens internet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han ville ju inte ha några svar där det stod att han skulle köra trådlöst...;)

 

Om man absolut vill köra USB så är det enda jag kan komma på att skaffa usb till ethernet-omvandlare.

 

Offtopic:

Annars undrar jag hur en som påstår sig ha hållit på med nätverk sen han var liten, gå bet på att sätta upp en router och få ett fungerande nätverk. Jag känner folk som inte har en aning om nätverk som lyckats få igång ett fungerande nätverk med flera datorer hemma.

 

Kunde inte låta bil att undra bara..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars undrar jag hur en som påstår sig ha hållit på med nätverk sen han var liten, gå bet på att sätta upp en router och få ett fungerande nätverk.
Han kanske är liten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*suck* jag sa inte att det inte fungerande utan att det strulade. och leta igenom forumen så vet du hur ofta sånt händer... bara för att det inte drabbar dig, så behöver det inte betyda att det inte drabbar någon annan. och jag ville ha en snabb lösning på ett problem som jag nu har löst själv. det finns en USB linkkabel just för det här, som jag nu beställt. simple as hell, men den var lite svår att hitta. note to self: sök igenom forumen innan du postar... klantigt av mig, men jag är trött och sambon tjatade om det lol

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...