Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Gammal HD med XP i ny dator med Vista

swedennis

Recommended Posts

Jag köpte en ny dator med Windows Vista förinstallerat, och skulle vilja stoppa in hårddisken från den gamla datorn som slav, dels för att enkelt kunna lägga över alla filer till den nya HD men också för att få mer diskutrymme. Den gamla HD har Windows XP installerat. Vad jag undrar är hur man gör? Är det bara att koppla flatkabeln och strömkabeln, bygla för slav och sen kan Vista hitta data på den gamla HD, eller måste man göra några speciella inställningar? Jag vill helst slippa formattera om den gamla HD eftersom jag inte har backup på allt som ligger på den.

Jag är mycket tacksam för hjälp med detta.

mvh Dennis

P.S. Båda HD är SATA.

Det bör gå bra att göra som du beskriver i princip. Eftersom du skriver flatkabel så har den gamla hårddisken PATA-anslutning medan hårddisken i den nya datorn har SATA-anslutning. Däremot så är det vanligt att DVD-brännaren sitter på en PATA-anslutning och då kan du ansluta hårddisken på flatkabeln till den. Det förekommer dock datorer utan PATA-anslutningar och i så fall behöver du en adapter.

Så den kommer att boota normalt med Vista fastän där ligger ett XP också i datorn? Kan man sen förresten välja att boota med XP istället och köra det, och hur isåfall? Jag är inte helt nöjd med Vista än så länge, men jag ska ge det en chans.

/Dennis

Den borde göra det, får du problem kan du gå in i Bios och ställa in vilken disk du vill boota från. Hur bra det däremot fungerar att boota från en XP som är installerad på och för en annan hårdvara däremot... tror jag inte jag skulle rekommendera. Som minst behövs chipset drivers för nya moderkortet, nya grafik- och nätverksdrivare etc, förmodligen snabbare att göra en nyinstallation av XP till den disken när den väl är installerad :)

[inlägget ändrat 2008-11-12 12:55:28 av 2Many2]

[inlägget ändrat 2008-11-12 12:58:34 av 2Many2]

Hur bra det däremot fungerar att boota från en XP som är installerad på och för en annan hårdvara däremot... tror jag inte jag skulle rekommendera. Som minst behövs chipset drivers för nya moderkortet, nya grafik- och nätverksdrivare etc, förmodligen snabbare att göra en nyinstallation av XP till den disken när den väl är installerad :)
För att underlätta så kan man i den gamla datorn avinstallera alla drivrutiner som har med den datorn att göra, då är det meningen att när man sedan startar från den hårddisken i den nya datorn så ska XP hitta att det finns ny hårdvara och installera de drivrutiner som behövs. Men det är väl inte alltid som det fungerar så bra i alla fall.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...