Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spam från mig själv?


LillaGrodan

Rekommendera Poster

Den senaste månaden har jag fått mängder av spam till min Outlookadress från någon eller några avsändare. Det har handlat om hur jag ska få stopp på grannen som vänstrar med min fru, hur jag ska få ett organ lika långt och hårt som en skyskrapa och liknande. Breven har förstås av mig omgående förpassats till skräppostmappen. Vad som förundrar mig nu är att jag de senaste två dagarna har fått liknande brev med min egen emailadress som avsändare. Nu har texten i ärendefältet handlat om att man har alla mina uppgifter och att mina privata bilder kan hittas i min papperskorg. Hur är detta möjligt? Har någon annan fått något liknande? Är detta något oskyldigt jag inte behöver bry mig om eller tycker ni att jag bör byta emailadress? Tacksam för svar.

 

Mvh/Lillagrodan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den adress du normalt ser är inte av intresse, där kan avsändaren skriva vad som helst, inklusive förstås din egen adress. Högerklicka på ett meddelande och välj Message Options. Längst ned i detta fönster kan du i rutan Internet Headers se den verkliga avsändaren av mailet. Om detta däremot är samma som din mailadress har du (med största sannolikhet) någon form av virus på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna var snabbare än mig. Gör som han skriver! Det är dock inte säkert att du är virusdrabbad. Även virusexperten Cecilia får dagligen spam. Du behöver inte byta epostadress men installera exempelvis MailWasher. Den kan bara användas till ett epostprogram och jag har den till min Outlook Express-mail sedan jag började få spam till den. Om att få spam från sig själv kan du också läsa här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1032128#1032151

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även virusexperten Cecilia får dagligen spam.
Inte för att jag är någon expert, men visst får mina olika mejladresser spam fast jag har försökt vara försiktig och en del ser ut som att de kommer från mig.

 

För att hålla nere mängden spam så är det viktigt att ha e-postprogrammet inställt så att programmet inte bryr sig om html-kodningen och bilder inte hämtas om man nu nödvändigtvis måste läsa innehållet i dem.

 

Har inte hotmail har ett spam-filter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte hotmail har ett spam-filter?

LillaGrodan hade fått spam till sin Outlookadress. Hotmail har ett suveränt spamfilter. Jag har aldrig fått ett enda spam i min Hotmail, som den inte varnat mig för, trots mångårig användning av densamma.

 

Här LG kan du läsa om spamfiltret MailWasher: http://www.mailwasher.net/

 

[inlägget ändrat 2008-11-11 14:02:08 av mbgtmari]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite allmänt om hur man gör vid koll av vem som sände spam.

 

Men allra bäst är som sagt vad att aktivera spamfilter om det finns...

 

Enda sättat att se att det inte kommer från sin egna uppkoppling

är att se avsändarens ip-adress och inget annat..?

 

Man ska alltid kolla i den nedersta:

'Received: from' (som inte är en svartadress)

ex: på svartadress = 192.168.xxx.xxx osv även (127.0.0.1)

i denna exempel så blir det den andra raden nerifrån

och är det den ip-adressen samma som du har vid din uppkoppling

Då har du problem i din dator!

 

Men ibland så stämer inte detta ex, via webbmail osv,

då kan det ev. stå orig ip: xxxxxx

eller liknande....

 

Men om ip-adressen inte är din, så bör du kolla vem som äger ip-adressen

så här ser en ip-adress ut ex: (194.132.118.110)

och sedan anmäla detta spam/oönskad e-post

till den operatör som äger ip-adressen

 

Bra ställen att se detta är:

www.ripe.net (europa)

www.apnic.net

www.arin.net

där får du i bästa fall information var och hur du gör en anmälan.

 

PS, du måste alltid bifoga den fullständiga 'mail-headen' oxå

 

OBS översta raden 'Received: from' är din mail-server där du hämtar dina mail

 

=========================

Return-Path: <noreply@cdon.com>

Original-Recipient: rfc822;xxxxxx@telia.com

Received: from pne-smtpin1-sn2.hy.skanova.net (81.228.8.84) by pne-ms2.vip.skanova.net (7.3.135)

id 4917863600033C9E for xxxxxxxxxx@telia.com; Mon, 10 Nov 2008 11:03:40 +0100

Received: from mail.cdon.com (194.132.118.110) by pne-smtpin1-sn2.hy.skanova.net (7.3.129)

id 48B6B198038D80BA for xxxxxxxxxxxxx@telia.com; Mon, 10 Nov 2008 11:03:40 +0100

Received: from cdonbizw01 (127.0.0.1) by mail.cdon.com (PowerMTA v3.5r5) id h303fm0m57k8 for <xxxxxxxxxxxx@telia.com>; Mon, 10 Nov 2008 11:03:39 +0100 (envelope-from <noreply@cdon.com>)

Message-ID: <04980e4203184bfb932d722e1b5ec15e@f567c1ba0f8a419e9dc4862b000ae5bc>

Date: Mon, 10 Nov 2008 10:03:39 GMT

Mime-Version: 1.0

From: "CDON.COM" <noreply@cdon.com>

To: "xxxxxxxxxxxxxx" <xxxxxxxx@telia.com>

Subject: =?iso-8859-1?B?U2VydmljZW1lZGRlbGFuZGUgZnLlbiBDRE9OLkNP?=

=?iso-8859-1?B?TQ==?=

Content-Type: multipart/alternative;

boundary="part_6033aa9b_fb16_4514_a361_e0d14862684b"

x-envid: 2016699

x-sender: mm23_Bw_Org_Cdon_Sweden_155025_2016699@mail.cdon.com

===========================

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej och tack så jättemycket för alla svaren i denna tråd. Jag har själv samma problem nämligen.

 

En lite tilläggsfråga bara.. Finns det något sätt att få det att sluta se ut som att mailen är skickade från mig?

 

Och sedan en fråga till; Finns det någon risk att mail jag skickas hamnar direkt i skräpposten nu? Jag använder gmail och hittills har inte ett skräpmail hamnat i inkorgen eller tvärt om.

 

Tack på förhand! / K

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något sätt att få det att sluta se ut som att mailen är skickade från mig?
Inte vad jag känner till.

 

Finns det någon risk att mail jag skickas hamnar direkt i skräpposten nu?
Nej, eller i alla fall inte större risk än förut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag fick ett mail skickat från min hotmailadress skickad till mig idag med min hotmailadress. Måste jag byta lösenord? har nån hackat den? All annan spam filtreras bort men inte de med min hotmailadress. Jag skickar ibland saker till mig själv från andra datorer som jag vill komma ihåg som ex adresser till artiklar mm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett mail skickat från min hotmailadress skickad till mig idag med min hotmailadress. Måste jag byta lösenord? har nån hackat den?
Nej och troligen inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...